ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Fiatu 500 po faceliftu
30. listopadu 2015

Fiat 500 je povedené autíčko, které si v Evropě získalo tak velkou oblibu, že se vyšvihlo až na pozici nejprodávanějšího modelu ve své kategorii. Do karet mu hraje hlavě nápaditý design s retro prvky střiženými modernou. Oslovuje mladší řidiče, převážně ženy. Ani muži se v něm ale nemusí cítit špatně. I kvůli velkému úspěchu po osmi letech produkce nepřichází na řadu nová generace vozu (jak bývá u většiny aut obvyklé), ale jen facelift.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
Test Fiatu 500 po faceliftu
reklama
Jan MarkovičJan Markovič

Fiat 500 je povedené autíčko, které si v Evropě získalo tak velkou oblibu, že se vyšvihlo až na pozici nejprodávanějšího modelu ve své kategorii. Do karet mu hraje hlavě nápaditý design s retro prvky střiženými modernou. Oslovuje mladší řidiče, převážně ženy. Ani muži se v něm ale nemusí cítit špatně. I kvůli velkému úspěchu po osmi letech produkce nepřichází na řadu nová generace vozu (jak bývá u většiny aut obvyklé), ale jen facelift.

Z hlediska vzhledu jde spíš jen o drobné retuše. Nový model můžete na silnic poznat podle upravených světlometů a LED pro denní svícení, které mají výrazný kruhový profil.

Nová jsou také brzdová světla vzadu. Spíš ale bude záležet na tom, jaký bude mít ten který majitel vkus. Auto si lze totiž vyšperkovat obrovským množstvím polepů, barevných kombinací a kol.

Třeba testovaný model měl vůbec nejdražší nálepku Camouflage. Platí se za ni navíc 22 tisíc korun.

K tomu dostal ještě černý lak a žlutá zpětná zrcátka. Stalo se z něj tedy nepřehlédnutelné auto, které se v ani v městském provozu jen tak neztratí a nezapadne mezi šedý průměr. A právě široká možnost individualizace, která se v dané takegorii jen tak nevidí, z Fiatu 500 dělá tak přitažlivý vůz.

Také interiér pokračuje v oblíbeném retro stylu kříženém s moderními prvky.

Na rozměrné palubní desce ale přibylo nové „patro“ s multimediálním systémem Uconnect, který se postupně objevuje ve většině aut koncernu, ať už jde o Fiaty, Jeepy nebo Lancie. V případě testovaného vozu se střední výbavou Plus vyjde na 16 500 korun. Má dotykové ovládání, jednoduché menu a slušně zpracovanou navigaci. V sadě jsou už i kavlitní reproduktory, které ovšem při rychlejší jízdě přehluší křik motoru. O tom ale až později.

Moderní novinkou je také displej, který nahrazuje klasický ručičkový budík v přístrojové kapličce. Za něj je potřeba připlatit 9500 korun. Uživatel za to dostane pěknou grafiku a jasnou čitelnost i za slunečného dne. Kdo by ale chtěl zůstat u klasického rychloměru, má vždycky šanci tento příplatek v objednávce nezatrhnout. Je dobře, že Fiat nechal i tuhle možnost. Hloupé je jen ovládání malými tlačítky vpravo na palubní desce, které je za jízdy absolutně nepraktické.

Z hlediska výbavy se nabídka zjednodušila. Auto se nabízí pouze ve dvou verzích Pop a Plus, původní Sport a Vintage'57 zmizely. Výbavy jsou ovšem nyní už v záladu širší, například Pop přichází s rádiem ovládaným na volantu, Plus dokonce s panoramatickou střechou. Cena se ovšem zvýšila. S motorem 1.2 o 14 100 korun, s motorem 0.9 TwinAir o 19 100 korun.

U malého Fiatu 500 by kdekdo neočekával výraznou prostornost. Jenže na to, že pětistovka bude sloužit jako druhé, nebo spíš až třetí auto do rodiny, se podařilo v kabině využít limity malé platformy na maximum. Je to dáno vysokou kabinou, která umožňuje vyšší posaz za volantem, což ocení zejména ženy.

Přichází totiž i s dobrým rozhledem a velmi usnadňuje už tak lehké parkování. Nejenže se pětistovka vejde do malých prostor, ale díky tlačítku City, které zvýší sílu posilovače na maximum, se s ním skvěle manipuluje.

Prostor na zadních sedadlech je samozřejmě omezený, ale pokud se lidé vpředu trochu uskromní, není problém pro průměrně vzrostlého člověka přežít i delší přesun. Kufr pak vystačí na běžný nákup, v základu totiž pojme 185 litrů. Je také možné samostatně sklopit opěradla zadních sedadel, čímž lze dosáhnout až na 550 litrů. Na stěhování samozřejmě tohle auto připraveno není.

Nabídka motorů pro nový Fiat 500 je na českém trhu menší než bývala. Nyní je možné vybírat jen ze dvou jednotek. Dražší a mrštnější je benzinový dvouválec TwinAir s přeplňování a výkonem 85 koní. Testovaný model byl ovšem poháněn základním atmosférickým čtyřválcem s objemem 1,2 litru, který dosahuje výkonu 69 koní. Oba motory jsou po faceliftu úspornější, řádově jde ale jen o desetiny litru. Konkurnce má i slabší motory, třeba Škoda Citigo jezdí s tříválcem MPI o výkon 60 koní.

Vzhledem k velmi nízké hmotnosti pětistovky, která na váze ukáže jen 865 kg, motor 1.2 do městských ulic bohatě stačí. Pomáhá s tím i pětistupňová manuální převodovka, která má krátké dráhy i převody, takže je s ní auto na rozjezdech od semaforů dostatečně hbité.

Že je Fiat 500 autem zrozeným čistě pro městskou jízdu nasvědčuje i jeho ostřejší řízení, které v kombinaci s krátkým podvozkem přináší z projížděk centrem metropole radostné zážitky. K snadnému parkování se pak přidává jednoduché proplétání se zácpou, otáčení do protisměru nebo kličkování úzkými uličkami blokovanými špatně zaparkovanými vozy.

Radost z auta ale zmizí, jakmile se řidič navzdory jasnému zaměření vozu rozhodně vyrazit za hranice metropole. Zejména na dálnici totiž motoru dojde dech. Na pětku točí při rychloti 130 km/h 3800 otáček, než se ale probojuje do vyšších poloh, je potřeba mu dát čas. I když dokáže jet i rychleji, posádku pak potrápí vysokým hlukem v kabině, který překazí i poslech nahlas puštěné muziky. Pohodlí nepřidá ani absence tempomatu a loketní opěrky.

Místo malého Fiatu je tak hlavně v pravém pruhu mezi kamiony a cesta po dálnici by měla být jen občasnou záležitostí v případě krajní nouze. Může být totiž potrestána i vyšší spotřebou. Zatímco po městě si Fiat klidně řekně jen o 6 litrů benzinu na 100 km, na dálnici to může být 8 litrů, ale při setkání s táhlými kopci, do kterých je pořteba občas i podřadit, to může být ještě víc.

Pakliže by měla pětistovka sloužit jako přibližovadlo ze satelitu do města, není potřeba zoufat. Na okreskách se neztratí. Tedy pokud po něm nebudete vyžadovat předjíždění loudavých svátečních řidičů. Na to potřebuje kvůli nízkému točivému momentu hodně prostoru, což není právě bezpečné. V zatáčkách se ale neztratí a umí být i hravý, jakkoliv mu schází síla na sportovní svezení. Jen je potřeba dát pozor na příčné nerovnosti číhající v zatáčkách. Přes ně si totiž záď lehkého autíčka ráda poskočí.

Celkově se ale s Fiatem 500 jezdí dobře, pokud ho využíváte k účelu, pro jaký byl stvořen. Městské přibližovadlo vás pak bude dobře reprezentovat jako silného individualistu, a pokud to nepřeženete s barevnou kombinací a polepy, ostatní ocení i váš dobrý vkus.

¾ zepředu dopravabok dopravazáď čistá¾ zezadu dolevapříď čistá
přístrojová deska
sedadla přednísedadla zadníkufr základníkufr maximální
reklama
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus