ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Fiatu 500X
26. června 2015

Klonování rozpustilého minivozu Fiat 500 se rozrostlo i do kategorie poloterénních aut SUV. Nový Fiat 500X je stejně jako rodinná verze 500L a její odnože přibližně o jeden a půl automobilové třídy větší než základní pětistovka. Hodí se i jako auto pro menší rodiny.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Řidičova zóna

přístrojová deska

Stejně jako třeba u Mazdy CX-3 řidič pocítí, že se auto nachází na pomezí malých vozů a nižší střední třídy, která již bývá považována za rodinnou. Je to tady takové stísněnější, i když naměřené místo v loktech není špatné ani na poměry MPV nižší střední třídy.

Celkově menší jsou například přední sedačky.

Navíc mi kožená verze (standard testované limitované série Opening Edition) připadala relativně tvrdá a chyběla jí ventilace, přestože byla kůže perforovaná.

Látková varianta sedadel (najdete ji v sadě fotek na začátku příští kapitoly) mi vyhovovala víc. Potěší příjemně dlouhé sedáky dobře podpírající stehna i výrazné bočnice slušně držící tělo v zatáčkách, vadily mi příliš dopředu vystrčené opěrky hlavy i vrchní část opěradla.

Výhled do předoboku patří mezi vozy SUV díky dělenému sloupku a poloze zrcátka k nejlepším, zato dozadu patří 500X mezi tanky. Parkovací senzory patří ke standardu od třetího stupně Lounge.

Kameru lze mít pouze za příplatek.

Volant sice vypadá jako slepovaný z více kusů a moc se mi nelíbí, ale drží se parádně, k čemuž přispívá zploštělá spodní část a tvarování v místech úchopu. Potažení kůží patří ke standardu od druhé výbavy Plus.

Tlačítka poznají majitelé jeepů, jsou dostatečně velká. Ovládá se jimi třeba palubní počítač, tempomat (obojí standard) a od stupně Plus také multimediální systém včetně telefonu připojeného přes bluetooth handsfree.

Nenacházejí se pouze v přední části kormidla, ale i na odvrácené straně. Tady se reguluje hlasitost nebo ladí stanice. Dobrý nápad! Nad nimi vidíte pádla pro manuální řazení u automatické převodovky.

Nevelké přístroje se ukrývají ve trojici tubusů.

Prostřední tubus je plně digitální a ve vyšších stupních výbavy barevný. Člověk se v něm dozví nejrůznější údaje z palubního počítače včetně stranového i dopředného přetížení, nebo brzdného zpomalení.

Fiat 500X patří mezi praktické vozy ve smyslu možností odkládání nejrůznějších předmětů rozličné velikosti.

Takhle vypadá středový panel nejvymazlenější verze. Nechybí 6,5 palců velký displej multimediálního systému včetně navigace (standard pro Opening Edition) nebo dvouzónová automatická klimatizace (standard od Lounge). Levnější verze mají pětipalcový displej a manuální klimatizaci, základní provedení disponuje pouze ventilací a přípravou pro rádio.

Zkoušel jsem i příplatkové bezpečnostní asistenty. Udržování jízdního pruhu funguje nejen jako upozornění formou blikání na displeji, ale také jako aktivní zásah do řízení. Proti jiným autům však šlo o zásah slabý, který si většinou nedokázal poradit ani s pozvolnými zatáčkami.

Víc se mi líbilo monitorování mrtvého úhlu, které funguje nejen jako blikání diody v zrcátkách, pokud je vedlejší pruh obsazený, ale i výstražně pípá, pokud chcete na auto vedle sebe najet.

reklama

Kabina a kufr

sedadla přednísedadla zadní
kufr základníkufr maximální

Fiat 500X měří na délku 4,27 cm, tedy o pět centimetrů více než Škoda Yeti. Je dokonce delší než mohutněji vyhlížející Jeep Renegade, se kterým má shodné technické základy. V rámci třídy kompaktních SUV nicméně patří k nejmenším autům.

To se projevuje i na podélné prostornosti. Podle naší metodiky jsme Fiatu 500X naměřili na straně spolujezdce jedno z nejslabších míst na nohy, stejné jako u Dacie Duster. Postačí k tomu, aby si za sebe sedli bez otlačení kolen dva cestující s výškou kolem 180 cm. Takhle vysoký pasažér ale na zadních místech nenajde úplné pohodlí z hlediska místa nad hlavou. Při napřímení s "květákem" v opěrce už jsem dřel o strop a to měřím jen 174 cm. Zde dostal přednost design před praktičností a 500X je v rámci konkurence na chvostu.

Naopak z hlediska šířky v loktech jde o slušný průměr. Hlavně na předních sedadlech si nebudou překážet ani dvě "hrany". Rovněž vzadu nejde o žádnou katastrofu, ale tři dospělí si do druhé řady nesednou kvůli chybějící opěrce hlavy na prostředním místě. Vzdálenost mezi sedákem a stropem je tu navíc ještě bližší než na krajích.

Zadní krajní sedadla poskytují cestujícím slušný komfort. líbilo se mi čalounění testovaných verzí, stejně jako na předních místech potěší i dlouhé sedáky. Prostřední plac vyhoví maximálně dítěti.

Variabilita interiéru nepřevyšuje hatchbacky.

Opěradla zadních sedadel se sklápějí přímo na sedáky, takže vzniká vysoký schod mezi nimi a podlahou kufru.

Ten zahladí mezipodlaha polohovatelná ve dvou výškách (standard od Lounge), ale ani tak se nedá mluvit o rovině. Sklopená sedadla mají značný sklon.

Výrobcem udávaný objem zavazadlového prostoru 350 litrů je aktuálně nejhorší mezi všemi kompaktními SUV. Naše měření ale zjistilo po vyjmutí falešné podlahy rekordní hloubku kufru. Délkou a šířkou zavazadlového prostoru sice patří 500X pod průměr, ale reálný objem kufru nám nepřipadá tak špatný jako udávaná čísla. Zřejmě někteří ze soupeřů udávají nadsazené hodnoty.

Po sklopení zadních sedadel jsem dokonce do 500X dokázal vložit bicykl bez nutnosti odmontování předního kola a spoustu dalších věcí na výlet.

Dost jsem se ale trápil s instalací a demontáží krytu zavazadlového prostoru. Chyběly mi i praktické doplňky typu háčků na tašky nebo ohraničených prostor pro menší předměty.

Pokračovat na další kapitolu
Motory
Fiat 500X pohánějí dva benzinové a tři naftové motory, které se dají kombinovat se třemi typy převodovek. Nejlevnější verzi žene vpřed benzinová šestnáctistovka. V porovnání se soupeři dělá z Fiat…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus