ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Fiatu 500X
26. června 2015

Klonování rozpustilého minivozu Fiat 500 se rozrostlo i do kategorie poloterénních aut SUV. Nový Fiat 500X je stejně jako rodinná verze 500L a její odnože přibližně o jeden a půl automobilové třídy větší než základní pětistovka. Hodí se i jako auto pro menší rodiny.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Fiat 500X pohánějí dva benzinové a tři naftové motory, které se dají kombinovat se třemi typy převodovek.

Nejlevnější verzi žene vpřed benzinová šestnáctistovka. V porovnání se soupeři dělá z Fiatu 500X průměrně úsporné a podprůměrně dynamické auto. Lépe je na tom benzinová čtrnáctistovka s turbem, která k rozumné spotřebě přidává i slušnou dynamiku. Oba benzinové motory se pojí s pohonem přední nápravy, čtrnáctistovka může být i 4x4. Lze ji mít s manuálním řazením, dvouspojkovou šestistupňovou automatickou převodovkou nebo devítistupňovým automatem.

Naftový základ tvoří 1.3 MultiJet. Jde o kompaktní SUV s nejmenším objemem turbodieselu na trhu, čemuž odpovídá i slabá dynamika. Mezi nejmenší ale patří také jeho spotřeba 4,1 l nafty na 100 km. Stejně úsporná má být i silnější šestnáctistovka s maximem 88 kW, která nabízí i solidní dynamiku. Oba tyto motory lze mít jen s pohonem předních kol.

Naftový dvoulitr s nejvyšším výkonem 103 kW dostanou pouze zájemci o pohon všech kol. Jeho spotřeba 4,9 l s manuálním řazením a 5,5 l s devítistupňovým automatem se řadí k průměru, dynamika k nadprůměru.

reklama

1.6 E-Torq

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 E-Torq S&S

Tento motor nebyl dosud testován.

1.4 MultiAir

Benzinový turbomotor mi připadal jako pocitově nejsvižnější a nejpružnější verze ze všech, se kterými jsem jezdil. I když je na tom podle čísel výkonově hůře než naftový dvoulitr, působí čiperněji. Parádně zatahuje zejména nad dvěma tisíci otáčkami, ale poradil si i s mnohem nižšími úrovněmi. Na rozdíl od naftových motorů se dá bez vibrací používat už od 1100/min., takže jsem s ním mohl jezdit po městě na pětku, po rovině i na šestku.

Zapnutí sportovního režimu jsem tady vnímal mnohem výrazněji než u nafťáků, auto úplně poskočilo dopředu.

Jezdil jsem s touto verzí jen krátce, takže jsem neměl čas měřit spotřebu. Vzhledem k relativně dlouhé šestce (při 90 km/h točí asi 2000 otáček, na dálnici při 130 km/h asi 2900 otáček) by ale nemusela být při plynulé jízdě špatná. Jako u všech malých benzinových motorů s turbem ale očekávám její prudký nárůst při sportovnějším stylu.

1.4 MultiAir DDCT

Tento motor nebyl dosud testován.

1.4 MultiAir 4x4

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 MultiJet

I když nejde o žádného tichošlápka, líbila se mi kultivovanost chodu šestnáctistovky. Příjemně se s ní rozjíždí, už kolem 1300 otáček přichází pozvolný a plynulý zátah. Motor funguje bez větších vibrací.

Testovaná verze mě ale děsila spotřebou, po městě jsem jezdil skoro za devět litrů, což je na naftové auto s pohonem předních kol fakt hrůza a těžko si představit deklarovaných 4,1 l v kombinovaném režimu. Na obranu auta ale musím napsat, že mělo na začátku testu najetých pět kilometrů, takže šlo o úplnou syrovinku. Při zařazeném šestém rychlostním stupni motor točí při 90 km/h pouhých 1600 otáček, takže je předpoklad, že by měl být při plynulé jízdě mimo obce opravdu hodně úsporný.

1.6 MultiJet DDCT

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 MultiJet 4x4

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Šestistupňová manuální převodovka fungovala podle mých představ.

Páka se sympaticky kulatou hlavicí sice zadrhávala přes středovou polohu, ale sportovně krátké dráhy mi připadaly příjemně vymezené, přesnosti neubírala ani mírná zatuhlost.

Testoval jsem i devítistupňový automat ve spojení s naftovým dvoulitrem a pohonem všech kol. Převodovka sice nefungovala vůbec zle, ale přesto mi připadá jejích devět stupňů spíš jako marketingový tah než praktická záležitost. Vždyť devítka není delší než nejvyšší stupeň u šestistupňových převodovek a ani řazení mi nepřipadalo nějak výrazně hladší a méně znatelné.

Na rozdíl od podobné převodovky, kterou jsem nedávno zkoušel u Jeepu Cherokee, ale řazení fungovalo tak, jak jsem zvyklý, takže i v manuálním módu bylo možné docela rychle zvolit nejvyšší stupeň a zafixovat ho. Samozřejmě jen do té doby, dokud jsem se nedostal do kriticky nízkých otáček a nedonutil převodovku podřadit, nebo dokud jsem prudce nešlápl na plyn a nevyvolal tím kickdown neboli podřazení o větší počet stupňů za účelem prudkého zrychlení.

Váhavost bych devítistupňovému automatu vyčetl pouze ve chvílích, kdy jsem měnil směr jízdy mezi dopředným a couváním. Naopak z klidu se auto rozjíždělo docela rychle.

Řízení

Chovalo se velmi progresivně, což znamená, že při malých rychlostech utáhne volant i modelka pěstěným nehtem na malíčku a při vyšším tempu odpor znatelně roste. Celkově ale je řízení naladěné spíše do komfortu, což platilo zejména u benzinového motoru. Přepnutí do sportovního režimu ho ztuhlo.

Plynulost nepatří k nejsilnějším vlastnostem řízení Fiatu 500X, přesto jeho charakteristice nechybí přitažlivost při jízdě v zatáčkách. Vůli kolem středové polohy totiž střídá docela sportovní strmost. Vtahuje do děje.

Podvozek

Testoval jsem nejrůznější verze Fiatu 500X. Jak provedení s pohonem přední nápravy tak všech kol, městskou verzi City i terénní Cross se zvětšenou vzdáleností od země neboli světlou výškou. Všechna auta ale obouvala velká osmnáctipalcová kola se sportovním rozměrem pneumatik 225/45 R18 (standard od výbavy Lounge, základem jsou šestnáctky, od druhé výbavy Plus sedmnáctky).

Vzhledem k tomu, že podobné pneumatiky u menších aut většinou komfort zabíjí, tak musím před naladěním 500X smeknout. I v městské džungli plné zpomalovacích prahů a propadlých kanálů mi auto připadalo relativně pohodlné.

Tři testované kusy se ale od sebe lišily. Benzinová s pohonem přední nápravy se mi zdála uskákanější, rozhrkanější a na nerovnostech hlučnější než obě naftové (s pohonem 4x2 i 4x4).

Variantě s pohonem všech kol zase moc neseděly příčné spáry. Všechny verze dobře filtrovaly rozbité okresky i prašné cesty.

Druhým převládajícím dojmem byla hbitost. I v městském provozu plném pravoúhlých zatáček na mě SUV od Fiatu působilo čiperně, jako by tam nějaké DNA z malé pětistovky přece jen zůstalo.

Široké pneumatiky umožňovaly na suchém asfaltu průjezdy prudkých zatáček pod plynem bez zásahů stabilizačního systému a nezaznamenal jsem velký rozdíl mezi předokolkou a variantou s pohonem všech kol.

Už od druhé výbavy Plus je každý Fiat 500X vybaven voličem jízdních módů. ten se liší u verzí s pohonem dvou, a čtyř kol.

U předokolek obsahuje kromě normálního režimu i sportovní a pro špatné počasí. Sportovní zostří řízení i odezvu motoru a trochu oddálí zásahy elektroniky. naopak mód na kluzké povrchy auto zvláční.

Varianta s pohonem všech kol má místo toho terénní mód, který mimo jiné umožní kolům prohrábnout, aby se zlepšila šplhavost auta.

Díky tomu a vyšší světlé výšce patří Fiat 500X 4x4 Cross mezi nejschopnější SUV v terénu.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus