ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test modernizovaného Peugeotu 308 SW
28. května 2019

Málokteré auto zažilo tak velký mezigenerační skok jako Peugeot 308 SW. Zatímco první generace prodávaná v letech 2007 až 2014 patřila mezi křížence kombíku a velkoprostorového vozu se všemi klady a zápory, které s tím souvisejí, v pořadí druhá generace prodávaná od roku 2014 se zařadila mezi typická kombi nižší střední třídy a konkuruje třeba Škodě Octavia Combi.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Řidičova zóna

přístrojová deska

Neliší se od hatchbacku.

Už její označení i-cockpit napovídá, že se tu bude řídit trochu jako v kokpitu letadla - tedy v těsném obklopení většinou ovládacích prvků.

Toto obklopení může u někoho hraničit se stísněností - například i kvůli tomu, že bočnice sedadel docela pevně svírají tělo. Světlá sedadla, která vidíte na fotce u této kapitoly, nám ale přišla mnohem mělčí.

Specialitou nevídanou u jiných kombíků je kombinace maličkého volantu a přístrojů, které se nacházejí až nad jeho úrovní. Tento koncept Peugeot použil už u menších modelů 208 a 2008. Volant není nutné posouvat tak nízko, aby nezakrýval přístroje, takže šofér nemá pocit, že by ho držel pod sebou. Také jeho vzdálenost od stehen je výrazně větší než u 208. Chce to ale zvyk. Osobně mám raději trochu větší volanty, tak malý pak někdy působí v zatáčkách příliš nervózně, řidič má prostě pocit, že s tak malým volantem řídí trochu neuroticky. Ale dá se na to časem zvyknout. Tlačítky na jeho ramenech se ovládá audiosoustava nebo telefon spárovaný přes bluetooth handsfree.

Výhled z vozu se neliší od standardu mezi kombíky nižší střední třídy. Fotky patří vozu před faceliftem, v tomto ohledu se však nic neměnilo.

V případě námi testovaných aut pomáhal sledovat mrtvý úhel příplatkový systém k tomu určený signalizující souběžně jedoucí vůz v tomto nebezpečném prostoru oranžovou kontrolkou na zpětných zrcátkách.

Sedadla chválím za příjemné tvarování umožňující optimální držení těla v zatáčkách, potěší i dostatečně dlouhé sedáky podpírající stehna. Pro dámy menšího vzrůstu ale mohou být skoro zbytečně dlouhé.

Testovali jsme rovněž elektrické seřizování nebo masážní programy. Jde rozhodně o příjemnou funkci, i když není nezbytně nutná, pasažér má díky ní spíše příjemný pocit, že asi jen tak neusne, skutečnou masáž ale od této funkce očekávat nelze.

U 308 je také nezvyklý přístrojový štít. Modernizovaný model nedostal digitální šít jako například SUV 3008, má stále klasický, navíc s otáčkoměrem, jehož ručička se zvedá v opačném směru než rafička v rychloměru. Já osobně to nemám ráda, vždy mi chvíli trvá, než dokážu rychle a spolehlivě přečíst, kolik motor točí otáček. Palubní počítač se ovládá tlačítkem na vrcholu pravé páčky pod volantem. Vždy se zobrazují minimálně tři jeho hodnoty najednou, takže odpadá nutnost častého přecvakávání.

Kolega Ondřej testoval u hatchbacku před faceliftem automatické nouzové brzdění v praxi na zkušebním okruhu, kde se k terči jedoucímu třicítkou přibližoval rychlostí 45 km/h a Peugeot to ubrzdil bez zásahu.

Téměř desetipalcový dotekový displej vyznívá high-tech a do budoucnosti jde asi o nezvratný trend. Vůz ho má už v základní výbavě Active.

Tady je potřeba dovysvětlit, že před faceliftem se 308 SW nabízela v základní výbavě Access, nicméně po faceliftu tato výbava zmizela a základem je Active.

Pod displejem to působí velmi uklieně, bohužel až moc. Z multimediálního displeje se totiž musí ovládat i klimatizace, z čehož úplně nadšení nejsme. Místo aby si řidič při jízdě poslepu sáhl na nějaký otočný ovladač a změnil teplotu, musí nejprve jedním dotekem aktivovat ovládání klimatizace, a pak teprve nastavovat. Nehledě na to, že když si před jízdou zadává třeba cíl do navigace, nemůže spolujezdec současně upravovat teplotu.

Mapové podklady navigace ale dobře vypadají, potěší i spousta informací. Peugeot 308 má po faceliftu také funkci TomTom Live, což znamená, že navigace reflektuje reálnou situaci v provozu a může na to reagovat. Navigace se dá zobrazovat ve 3D režimu.

A co je u 308 novinkou, vůz má tzv. mirrorscreen, což znamená, že na displeji lze zobrazovat aplikace v telefonu po spárování, takže displej lze využívat jako mobil, funkční je také ovládání hlasem pomocí Siri u Applu nebo S-Voice u Androidu.

Tlačítko Sport nacházející se za řadicí pákou zlepší za příplatek odezvu motoru na plyn a minimálně v případě benzinového tříválce s turbem jsme také po jeho aktivaci zaznamenali výrazně sportovnější, i když samozřejmě umělý zvuk motoru. Při aktivovaném sportovním režimu zrudnou přístroje a přidávají k funkcím palubního počítače zajímavé údaje o okamžitém výkonu, točivém momentu a plnicím tlaku turba. Zároveň nabízí ukazatel podélného i příčného zrychlení.

Modernizovaná 308 má také bohatší seznam bezpečnostních asistentů, které byly představeny na SUV 3008 a 5008. Vůz má například systém nouzového aktivního brzdění, kdy upozorní a případně sám brzdí, pokud například detekuje jedoucí vozidlo (funguje do rychlosti 140 km/h), stojící auto (pokud pojedete méně než 80 km/h) nebo chodce (pokud jedete méně než 60 km/h).

Vůz umí také monitorovat a upozornit zvukem i světelnou výstrahou na neúmyslné opuštění jízdního pruhu a v rychlostech mezi 65 až 180 km/h také korigovat řízení a řidiče ve svém pruhu udržet. Další položkou v bezpečnostní výbavě je monitorování řidičovy bdělosti. Adaptivní tempomat zvládá uržovat rychlost i vzdálenost a funkce Stop umí u automatických převodovek auto zcela zastavit.

Mně osobně ale vadí nedostatek odkládacích ploch. Do výplně ve dveřích se sice dá odložit láhev, ale na středovém tunelu chybí i prostor na kelímek s kafem. Nedá se tu pořádně odložit smartphone, nedejbože kdyby si ho sem chtěli odložit jak řidič, tak jeho spolujezdec. A to jsou detaily, které podle mě při dlouhodobém soužití s autem vadí.

reklama

Kabina a kufr

sedadla přednísedadla zadní
kufr základníkufr maximální

Peugeot 308 SW je čistokrevný kombík nižší střední třídy. Potěší z hlediska místa na nohy v kabině. Na místě spolujezdce a za ním podle našich měření překonává i Octavii Combi. Díky za to patří rozvoru. Podélné prostornosti na místě spolujezdce hodně napomáhá chytré vykousnutí přístrojové desky. Za řidičem je to podstatně horší, ale dva lidé s výškou kolem 185 cm se posadí bez otlačení kolen.

Ne všechny parametry kabiny jsou ale rekordní, 308 SW je užší v loktech na zadních sedadlech a nad hlavou. V horizontálním směru však zůstává dost místa i pro postavy vyšší než 185 cm, takže na krajních sedadlech druhé řady se pohodlně posadí i dlouháni. Místo uprostřed slouží jen jako tvrdší nouzovka s nízko výsuvnou hlavovou opěrkou, takže Peugeot 308 SW nejlépe funguje jako auto pro čtyři. Pak nebude mrzet ani ta podprůměrná šířka v loktech.

Zadní opěrka patří ke standardu výbavy.

Výrobcem udávaný objem zavazadlového prostoru 610 litrů se řadí k absolutní špičce a vyrovnává například Škodu Octavia Combi. Naše měření potvrdilo výrazně nadprůměrnou délku i šířku kufru a průměrnou hloubku.

V kufru testovaných aut jsme objevili několik vychytávek.

Standardem nejvyšší výbavy Allure i GT Line jsou kolejnice, po nichž se dají posouvat oka, za něž lze uchytit třeba síťky na upevnění zavazadel.

Opěradla zadních sedadel můžete sklápět klikami přímo z kufru. Sklopená vytvářejí rovnou plochu a vzorně navazují na podlahu zavazadlového prostoru.

Nechybí místa na skladování a přichycení menších předmětů. Plastové mantinely jsou ale dost fórové. Menší věci schováte i pod podlahu kufru.

Pokračovat na další kapitolu
Motory
Základní pohonnou jednotku zastupuje benzinový tříválcový turbomotor. Slabší provedení spojené s pětistupňovou manuální převodovkou disponuje maximálním výkonem 81 kW, silnější PureTech se šestikval…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus