ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test modernizovaného Peugeotu 308 SW
28. května 2019

Málokteré auto zažilo tak velký mezigenerační skok jako Peugeot 308 SW. Zatímco první generace prodávaná v letech 2007 až 2014 patřila mezi křížence kombíku a velkoprostorového vozu se všemi klady a zápory, které s tím souvisejí, v pořadí druhá generace prodávaná od roku 2014 se zařadila mezi typická kombi nižší střední třídy a konkuruje třeba Škodě Octavia Combi.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Základní pohonnou jednotku zastupuje benzinový tříválcový turbomotor. Slabší provedení spojené s pětistupňovou manuální převodovkou disponuje maximálním výkonem 81 kW, silnější PureTech se šestikvaltem nebo automatem se stejným počtem stupňů má 96 kW. U obou verzí výrobce udává při použití úsporných pneumatik spotřebu pouze 4,7 l benzinu na 100 km, což značí nejlepší hodnotu mezi všemi benzinovými kombíky nižší střední třídy. Nejvýkonnější Peugeot 308 SW na benzin představuje čtyřválec 1.6 THP se špičkovou dynamikou a stále velmi nízkou spotřebou.

V nabídce naftových motorů se v rámci faceliftu v roce 2017 udála změna. Do konce roku 2017 zůstane v nabídce motor o objemu 1,6 l souběžně s novinkou, agregátem, který z něj vychází, má však snížený objem o jedno deci (1,5 l), jde o superúsporný a především "čistší" motor, který splňuje normu Euro 6 úrovně, které má dosáhnout až v roce 2020. Agregát má nízké hodnoty produkce oxidu dusíku. Dále budou v nabídce diesely 2,0 l o výkonu 110 kW s šestistupňovou manuální nebo automatickou převodovkou a novinkou je silnější 130kW verze s osmistupňovým automatem. Jde o automat s klasickým měničem od japonského výrobce Aisin.

reklama

1.2 PureTech/81 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.2 PureTech/96 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.2 PureTech/96 kW EAT8

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 BlueHDi/75 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 BlueHDi/96 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 BlueHDi/96 kW EAT8

Testovaná verze Peugeotu 308 SW s označením GT-Line disponovala motorem 1.5 BlueHDi 96 kW s osmistupňovou automatickou převodovkou. Jedná se o ideální agregát pro řidiče, kteří stráví hodně času na cestách a najezdí mnoho kilometrů, převážně díky nízké spotřebě a jízdním projevem. Výrobce určuje kombinovanou spotřebu 3.9 l/100 km, avšak tomuto údaji jsme se během testování nepřiblížili. Naše naměřená hodnota při úsporné jízdě totiž činila 5.6 l/100 km, ale mimo město konzumace nafty klesla na pouhé 4.0 l/100 Km. Jedinou pihou na kráse motoru 1.5 BlueHDi/96 kW byl při našem testu hlasitý chod po studeném startu. Hlasité kašlání doprovázelo mírné chvění a drnčení z útrob interiéru. Po zahřátí naštěstí tyto nešvary rychle mizí a chod čtyřválce lze označit za velmi tichý a kultivovaný. Při rychlosti 90 km/h pohonná jednotka točila 1500 otáček a při 130 km/h dva tisíce. Překvapil mě dojezd, který se nám zobrazoval na palubním počítači - 1200 Km na jedno natankování. Reálný dojezd pak činí přibližně 900 Km.

Na druhou stranu vozu nechybí ani dynamika, při předjíždění jsme neměli žádný problém. Automatická převodovka reagovala na sešlápnutí plynového pedálu bez prodlevy, auto dokázalo svižně zrychlovat i z 80 km/h. Reakce automatu na plyn se dá nastavovat pomocí voliče jízdních režimů, nacházejícího se pod řadící pákou. Na výběr jsou tři režimy: Sport, Normal a ECO. Rozdíl mezi nimi jsem ale na vlastní kůži takřka nepocítil.

V součtu všech vlastností mi vychází patnáctistovka od Peugeotu k těm nejlepším. 

Řazení

Řazení šestistupňové převodovky u nového dieselového motoru 1.5 je naprosto bezproblémové, v porovnání s konkurencí jako lepší průměr. Bylo lehké, přesné, docela hladké, zkrátka velmi příjemné, i když lehce měkčí, jak to u Peugeotů bývá.

Vyzkoušela jsem i klasickou automatickou šestistupňovou převodovku v kombinaci s motorem 1.2 PureTech/96 kW, funguje bezproblémově, motor drží v optimálních otáčkách a řadí přesně a rychle. Je to dobrá kombinace, běžný řidič by se jí rozhodně neměl obávat z uživatelského hlediska.

Při testování vozu v českém prostředí jsme si vyzkoušeli také 2.0 HDi /110 kW s šestistupňovým automatem. To je opravdu povedená kombinace, automat je naprosto perfektní, hladce a rychle řadí, nemám k němu výtek.

Řízení

Řízení je velmi slušené a mezi kombíky nižší střední třídy patří k nadprůměru. I když malý volant, který má evokovat sportovní motokárový projev, je podle mě spíše hlavně na efekt. Řízení je celkem citlivé, ale vzhledem k velikosti volantu občas může psobit trochu přemotivovaně, zkrátka nervózně. Auto rychle zatočí i do prudké zatáčky.

Brzdy

 

Podvozek

Podvozek se v rámci faceliftu neměnil, vycházíme tedy i ze zkušeností s vozem před modernizací.

Naladění podvozkové platformy EMP2 je opravdu velmi slušné a Peugeot 308 i díky jízdním vlastnostem získal titul evropského auta roku 2014.

Kombík před faceliftem kolega Ondřej nejprve zkoušel na velkých příplatkových sedmnáctipalcových a osmnáctipalcových kolech s širokými a nízkými pneumatikami rozměrů 225/45 R17 a 225/40 R18. Základ přitom tvoří rozměr 195/65 R15. Šlo tedy o obutí, které by mělo podporovat sportovní styl jízdy. Peugeot 308 SW se s velkými koly sice řadí mezi agilní kombíky s chutí zatáčet, ale prodloužená záď i vzdálenost náprav proti hatchbacku je i tak znát. Euforii jako krátká 308 kombík v zakroucených pasážích nevyvolá. Zvlášť u těžšího naftového motoru a na méně kvalitním povrchu se musel stabilizační systém občas docela horlivě potýkat s nedotáčivostí a občasným odskočením zadní nápravy. S lehčí dvanáctistovkou pod kapotou působil podvozek elastičtějším dojmem. Našlo se však jen velmi málo nerovností, jejichž přejetí by vyvolalo hlasitější odezvu nebo plácnutí do sedacích partií.

Já jsem testovala kombík s naftovou patnáctistovkou a také na 18" kolech o identickém rozměru 225/40, s nimiž se vůz choval velmi jistě na hladkém povrchu a překvapivě byl i komfortní, na testovací trati v okolí Alp se nenašlo příliš mnoho rozbitých cest, na hrubém asfaltu byl patrný větší hluk od kol, ale celkově se podvorek projevoval nadprůměrně komfortně i jistě zároveň.

Jenže česká silnice, to je jiná káva. Identické pneumatiky 225/40 R18  na domácí silnici potvrdily pravidlo, že čím větší kola, tím horší komfort. Hrubý asfalt, výmoly, kanály, díry... Zkrátka na takových nízkoprofilových gumách to bylo trochu utrpení. Jakmile jedete po hladké dálnici, jízda s 308 SW je perfektní. Ale rozbité čeké okresky nejsou žádný med. Lepší je se spokojit s menšími 17" koly.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus