ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test DS4 Crossback
26. prosince 2015

Lehce vyvýšený kompaktní hatchback velikosti VW Golf s některými prvky převzatými z kategorie SUV - to je DS4 Crossback, který se v Česku začal prodávat koncem roku 2015.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama
Ondřej BěhalOndřej Běhal

Lehce vyvýšený kompaktní hatchback velikosti VW Golf s některými prvky převzatými z kategorie SUV - to je DS4 Crossback, který se v Česku začal prodávat koncem roku 2015.

Nejde o úplnou novinku. Crossback je vlastně modernizovaná verze Citroënu DS4 (jeho podrobný test čtěte zde). Tento model prošel faceliftem poté, co se značka DS formálně oddělila od Citroënu a zároveň se začal prodávat ve dvou verzích. Crossback má blíž k původnímu Citroënu DS4 než modernizovaná DS4 bez doplňků ve stylu SUV, protože si zachoval jeho vyšší vzdálenost od země.

%img6% Běžná DS4, kterou vedeme jako samostatný model, se o tři centimetry snížila. Fotku zvětšíte kliknutím na ni stejně jako všechny ostatní v testu.

DS4 Crossback může oslovit zájemce o kompaktní SUV, kteří ve skutečnosti auto do terénu nepotřebují a jen se mi líbí tento módní trend. Crossback se nabízí výhradně s pohonem přední nápravy.

Nejsilnějšími stránkami vozu v porovnání s ostatními hatchbacky nižší střední třídy jsou design, kvalita materiálů, některé prostorové parametry a nízká spotřeba většiny motorů. Jako slabiny vidím především vyšší ceny, nevynikají ani jízdní vlastnosti, zadní pár oken nelze stahovat.

Plastové lemy blatníků a šedý střešní nosič Crossbacku sluší stejně jako nová plástvovitá maska s logem značky DS nebo standardně montovaná osmnáctipalcová litá černá kola (my jsme měli zřejmě kvůli zimním gumám sedmnáctky). Nové světlomety kombinují xenonovou a LED techniku, dají se ale pořídit jen za příplatek. Auto může mít odlišnou barvu střechy a zbytku karoserie.

Vůz budil svým designem pozornost a drtivé většině zvědavců se hodně líbil stejně jako mě.

Výrobce označuje DS4 jako vyvýšené čtyřdveřové kupé, částečně i proto, aby ospravedlnil, že nelze stahovat okna zadních dveří. Na tom se u Crossbacku nic nemění, velké změny jsem proti DS4 před modernizací nezaznamenal ani v interiéru. Spokojeně jsem konstatoval alespoň zlepšení dojmu při zavírání předních dveří. Zvuk už zdaleka není tak plechový. Na druhou stranu, odhlučnění kabiny, které jsem chválil při prvních testech modelu v roce 2011, mi tentokrát proti ostatním hatchbackům nižší střední třídy nadprůměrné nepřipadalo.

Uvnitř se toho proti Citroënu DS4 moc nezměnilo.

Testoval jsem trochu jiná sedadla než před modernizací, byť také příplatková. Polokožená varianta (semiš + kůže) se mi moc líbila a parádně držela tělo v zatáčkách.

Příplatkový displej multimediálního systému je nově dotekový a navigace dostala modernější grafiku.

Dá se použít i jako parkovací kamera (také za příplatek).

Volant s příjemně zploštělým spodkem a standardně koženou omotávkou jsme měli tentokrát otlačítkovaný jen ve vrchní části, což patří k základní výbavě stejně jako bluetooth handsfree určené k legálnímu telefonování za jízdy, které se odsud také obsluhuje.

Motory Crossbacku mají stejné parametry jako u běžné DS4, v nabídce poloterénní verze ale chybí benzinový čtyřválec 1.6 THP a naftový dvoulitr s manuálním řazením. Došlo k mírnému snížení spotřeby proti Citroënu DS4. Zmizely motory nesplňující normy Euro 6, například turbodiesel 1.6 e-HDI.

Základní pohonnou jednotkou je tříválec 1.2 PureTech dopovaný turbem s maximálním výkonem 96 kW. Jeho spotřeba 4,9 l se řadí mezi benzinovými hatchbacky nižší střední třídy k nejnižším a dynamika k průměru. Pojí se pouze s manuálním řazením.

Slabší naftový motor 1.6 BlueHDI/88 kW lze mít jak s manuálem tak s automatem. Spokojí se s 3,7 až 3,8 l nafty na každých 100 km, což znamená nadprůměrnou úspornost. Silnější verze 2.0 BlueHDI/132 kW s automatem si řekne o průměrných 4,3 l nafty na každých 100 km. Žádný z turbodieselů pro DS4 Crossback není vyložený lenoch ani dravec.

Zkoušel jsem kombinaci naftové šestnáctistovky s šestistupňovou automatickou převodovkou. První dojmy byly dost rozpačité. Hluk motoru nečekaně silně proniká do kabiny, na což nejsem u francouzských aut zvyklý. Ani spotřeba syrového agregátu v prvních dnech při převážném ježdění po Praze nebyla moc slavná. Blížila se sedmi litrům.

Přitom motor 1.6 BlueHDI je třeba v Peugeotu 308 koncem roku 2015 nejúspornější pohonnou jednotkou na trhu. Jeho střídmost se začala ukazovat při jízdě ustálenou rychlostí.

Jízda rychlostí 90 km/h znamenala konzumaci necelých čtyř litrů nafty na každých sto kilometrů, což je výrobcem udávaná hodnota v kombinovaném provozu při osazení auta sedmnáctipalcovými koly. Na dálnici se při rychlosti 130 km/h spotřeba zvýšila na stále sympatických 5,9 l nafty. Zásluhu na tom má dlouhý šestý rychlostní stupeň, který při 90 km/h točí jen 1500 otáček a při 130 km/h asi 2100 otáček.

Automatická převodovka řadí hladce, ale někdy zbytečně dlouho nechávala v kulise nižší kvalty a držela zbytečně vysoké otáčky. V takových případech jsem přepínal do manuálního módu. Nechybí ani sportovní režim, který drží vyšší otáčky neustále, nebo zimní režim s potlačenou odezvou na pokyn plynového pedálu..

Strmé a docela sportovní řízení je u vozů s technikou značek Citroën a Peugeot spíše chvályhodnou výjimkou, aloe mohlo by být ještě o něco plynulejší. Stále se úplně nezbavilo vůle kolem středové polohy.

Jízdní vlastnosti DS4 Crossback nedosahují kvalit konkurentů, jimž se auto blíží cenově, tedy Volva V40, Audi A3 nebo Mercedesu třídy A. Nejlepší mi připadaly v mírných a středně točivých zatáčkách, tam auto na sedmnáctipalcových kolech a pneumatikách 215/50 R17 (standard je 225/45 R18) zejména na suchu pěkně drží.

Jakmile jsem se ale pokusil o sportovnější průjezd ostrou zatáčkou nebo jsem najel na kluzčí povrch, začala se projevovat výrazná nedotáčivost, s níž se stabilizační systém pere dost neurvale až hystericky. Deaktivovat jej lze jen do rychlosti 50 km/h.

Se standardními osmáctipalcovými koly a širšími pneumatikami by měly být jízdní vlastnosti o něco jistější, ale také méně komfortní.

Už na sedmnáctkách jsem o průjezdech propadlými kanály věděl více, než by mi bylo po chuti. O pohodlí se dalo mluvit pouze při přejíždění menších nerovností.

Díky relativně velké výšce podvozku od zemně se dá DS4 Crossback použít i na docela rozbitých polních cestách. Také ochrana karoserie je o něco lepší než u běžných hatchbacků. Většímu využití v terénu ale brání absence pohonu všech kol, u všech verzí motor pohání pouze přední nápravu.

¾ zepředu dopravabok dopravazáď čistá¾ zezadu dolevapříď čistá
přístrojová deska
sedadla přednísedadla zadníkufr základníkufr maximální
reklama
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus