ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Dacie Sandero
14. prosince 2016

Nejdostupnější pětidveřový hatchback velikosti Škody Fabia na českém trhu nemusí sloužit jen jako laciné auto pro důchodce. Testovaný kus v nejlepší výbavě s řadou příplatků a zejména s turbomotorem si umím představit i jako auto pro mladší jedince a páry, nebo dokonce pro menší rodiny.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Řidičova zóna

přístrojová deska

Jednoduchá, přehledná a vzdušná, ale s několika řešeními, která nejsou z pohledu řidiče ideální. Těch ale v provedení pro modelový rok 2017 několik ubylo.

Sedadlo se i v nejnižší poloze nachází výrazně výš než u běžných malých aut, což potěší hlavně malé šoféry a přispívá k přehledu o dění kolem vozu.

Výhled do předoboku ale není úplně optimální. Sloupek totiž rozšiřuje držák zrcátka, takže se za neprůhledný masiv může v prudké zatáčce schovat i protijedoucí auto. Ještě, že alespoň zrcátko není úplně nalepené u karoserie.

Naopak s parkováním jsem problém neměl, řidič přesně ví, kde se nachází záď.

Součástí výbavy může být od modelového roku 2017 nově za příplatek i parkovací kamera. Senzory, které byly v nabídce i u staršího Sandera, jsou také na přání.

Nejvyšší výbava Arctica obsahuje ve standardu výškové seřízení volantu a sedadla řidiče.

To ale probíhá značně krkolomně. Šofér musí zatáhnout za nevzhledné drátěné očko, chytit se volantu a vzepřít se v nohách, jako by chtěl vstát z dřepu, aby se sedadlo zvedlo. Volant se nedá seřizovat ve směru k sobě a od sebe, ale to je to poslední, co by mě trápilo. Nikde totiž nic nepřekáželo, ani když jsem seděl nalepený co nejvíce vpředu.

Sedadlo řidiče mi na první pocit připadalo díky své šířce a měkké konzistenci pohodlné, na delších cestách ale trochu vadilo, že sedím hlavně na zadku a nemám nejlépe podepřená stehna. Měkké a mělké bočnice nemají šanci podržet tělo v prudších zatáčkách. I u zcela nového auta se sedadlo mírně viklá.

Novinku pro modelový rok 2017 představuje příplatková loketní opěrka přilepená k sedadlu řidiče.

Nový volant pro modelový rok 2017 se opravdu povedl. Vypadá mnohem moderněji než předchůdce a příjemně se drží i v základním plastovém provedení (na obrázku).

Z mého pohledu největší pokrok představuje klakson ve středu volantu po vzoru ostatních aut a ne na páčce světel jako dříve. Díky, Dacie! Konečně je pryč to zoufale tiché bušení do volantu v situacích, kdy jsem nutně potřeboval troubit a jednal instinktivně.

U Sandera Stepway jsem testoval i koženou verzi volantu (u běžného Sandera je pouze za příplatek v nejvyšší výbavě Arctica), která mi v porovnání s tou plastovou nepřipadala jako velký pokrok. Rozdíl v měkkosti byl proti plastu minimální a ještě mě škrábaly stehy na vnitřní straně kormidla.

Na ramenech volantu se stejně jako dříve ovládají pouze tempomat a omezovač rychlosti, ale modernějšími tlačítky.

Také tyto dva pomocníky lze mít v Sanderu (vyjma Stepway) pouze za příplatek a k přepínání mezi nimi stále slouží tlačítko nacházející se daleko od volantu na středovém panelu, což mi nepřipadá moc logické. 

Tempomat udržuje řidičem nastavenou rychlost, omezovač nedovolí limit, který si řidič zvolí, překročit.

Audiosoustavu dostanete ve standardu až v nejvyšší výbavě Arctica a dá se ovládat příjemným a šikovně umístěným modulem pod volantem.

V našem případě disponovalo sandero dokonce příplatkovou navigací s velkým dotekovým displejem.

Fungovala dobře. Odezva displeje na stisknutí je u modelového roku 2017 výrazně rychlejší než dříve.

Klimatizace se na středovém panelu nachází u Sandera bez příplatku pouze v nejvyšší výbavě Arctica.

Přední okna se dají stahovat už od druhé výbavy Ambiance a od modelového roku 2017 se řidič nemusí nesmyslně natahovat po ovladačích ke středovému sloupku, ale najde je stejně jako u většiny ostatních aut po ruce v horní části výplní dveří.

Ovládání elektrického stahování zadních oken (za příplatek) z místa řidiče ale zůstává na středovém panelu.

K modulu elektrického seřizování zrcátek musí levá ruka stále daleko na přístrojovou desku.

Ani ovládání palubního počítače (standard nejvyšší výbavy Arctica) není úplně bez chyby. Sice se nachází na vhodném místě na konci páčky stěračů, ale na rozdíl od renaultů se dvěma částmi umožňujícími rychlý pohyb v menu tam a zpět je tady tlačítko jediné. Takže řidič musí pokaždé projet celé menu, když chce přepínat mezi položkami umístěnými vedle sebe.

Přístrojový panel je sice jednoduchý, ale dobře čitelný. V době rozmachu barevných displejů už působí trochu zastarale.

Ukázkově zašitý zcela mimo zorné pole je ovladač seřizování výšky světel ukrytý až téměř u podlahy. Pokud máte problém ho na obrázku najít, tak věřte, že řidič je na tom ještě hůř :-)

Potěší výškové nastavení pásů u předních sedadel (standard nejvyšší výbavy Arctica), což už dneska mezi malými auty není ani zdaleka samozřejmost.

Kapsy ve výplních předních dveří mi připadaly malé. Množství, objem a provedení odkládacích prostor bývalo u Sandera v podprůměru.

Pro modelový rok 2017 se situace zlepšila. Přibyla třeba kapsa na odložení mobilu na boku sedadla řidiče, nebo velké kapsy v zadní části předních sedadel.

Velká odkládací schránka před spolujezdcem nově dostala osvětlení.

Dacie, děkuji, žes vyslyšela moje prosby a od modelového roku 2017 se na sebe pořád nemusím koukat, když chci na místě řidiče použít stínítko. Zrcátko bez krytky se přestěhovalo ke spolujezdci, který se nemusí soustředit na řízení a může se na sebe zálibně dívat.

reklama

Kabina a kufr

sedadla přednísedadla zadní
kufr základníkufr maximální

Sandero převeze na zadních sedadlech relativně pohodlně tři dospělé osoby, což mu může většina ostatních malých hatchbacků závidět. Problémy mohou mít cestující pouze s místem na kolena, které patří mezi malými auty pod průměr. Za sebe se vejdou dva lidé vysocí maximálně kolem 180 cm. Ten zadní se nemusí bát při napřímení kontaktu se stropem, místem nad hlavou se naopak dacia řadí k nejlepším.

Výrazně nadprůměrnou šířku v loktech zbytečně omezuje masivní konstrukce loketních opěrek.

Přesto nebyl problém, aby se třeba babička posadila mezi dvě dětské sedačky. Také třetí dítě v sedačce nebo podsedáku bychom do mezery nacpali.

Tři dospělí netrpící obezitou si vzadu budou užívat až nečekaného pohodlí a bezpečí. Hlavně prostřední místo, kámen úrazu většiny aut, tady patří k nejluxusnějším vůbec. Je mu vymezena velkorysá šířka. Díky minimálnímu tvarování opěradel a sedáků se tam sedí téměř stejně pohodlně jako na krajích. Žádné vyvýšeniny, žádný tvrdší podklad. Opěrka hlavy se vysouvá dostatečně vysoko. Velmi dobře, Sandero. Kam se tady hrabou konkurenti!

Kufr má pravidelné tvary a výrazně nadprůměrný objem. Naměřili jsme mu jednu z nejlepších délek ve výšce podlahy. Šířka patří nad průměr a pouze hloubka mezi podprůměrné.

Nákladová hrana leží pořádně vysoko. Žádný med nakládat do kufru Sandera těžké věci.

Rozšíření prostoru pro zavazadla probíhá standardně, bez nějakých vychytávek. Na pevný sedák se překlopí opěradla dělená od základní výbavy na dvě nestejně dlouhé části.

Po sklopení opěradel se vytvoří schůdek mezi nimi a podlahou kufru.

Pokračovat na další kapitolu
Motory
Zásadní změnu pod přední kapotou představuje benzinový tříválec bez turba 1.0 SCe/54 kW, který se stal novou základní pohonnou jednotkou Sandera. Z této role poslal do důchodu čtyřválec 1,2 litru. …
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus