ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Dacia Logan
13. srpna 2021

Kapitolu s názvem Logan rozepsala rumunská Dacia už v roce 2004, kdy na trh vstoupila vůbec první generace tohoto modelu. Rodinný sedan tehdy stál na základech sourozeneckého Renaultu Thalia, s čímž byla spjata i řada komplikací. V tu dobu byla automobilka Renault proslulá ne zrovna spolehlivou technikou, přičemž značku Dacia lidé znali zase skrze její socialistickou minulost. I přesto všechno si ale Logan získal masy příznivců po celém světě. Ptáte se, proč?
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama
Bart BěhalBart Běhal

Kapitolu s názvem Logan rozepsala rumunská Dacia už v roce 2004, kdy na trh vstoupila vůbec první generace tohoto modelu. Rodinný sedan tehdy stál na základech sourozeneckého Renaultu Thalia, s čímž byla spjata i řada komplikací. V tu dobu byla automobilka Renault proslulá ne zrovna spolehlivou technikou, přičemž značku Dacia lidé znali zase skrze její socialistickou minulost. I přesto všechno si ale Logan získal masy příznivců po celém světě. Ptáte se, proč?

Odpověď je prostá. Dacia Logan nabízela zákazníkům bezkonkurenční poměr ceny a výkonu. Za minimální pořizovací částku bylo k mání auto s dostatečnou výbavou, velkým zavazadlovým prostorem i kabinou a dvěma zážehovými motory. Navíc bylo ještě zabaleno do poměrně líbivé karoserie. O tři roky později spatřilo světlo světa také velice praktické kombi, které dostalo označení MCV.

V roce 2012 Dacia Logan přijela ve druhé generaci, která ladně navázala na předchůdce a jen zřídka vyléčila jeho dětské nemoci. Teprve před pár dny se pak Česko dočkalo zbrusu nového třetího vydání. To už sice zdaleka nepatří mezi nejlevnější prodávaná auta, ale zato učinilo pořádný skok vpřed, co se týče designerského zpracování, použitých materiálu a technologií, ale i jízdních vlastností, motorizací či převodovky. Některé lacinosti však Loganu přetrvávají dodnes. Na škodu je také konec praktičtější kombi verze MCV.

Za klíč k úspěchu lze považovat novou modulární platformu CMF, která patří mateřskému Renaultu. Tentokrát je však pro Dacii Logan dobrým základem, nikoli problémem. Důkazem může být model Clio. Malý francouzský hatchback s kosočtvercem ve znaku dříve patřil k průměrně jezdícím autům segmentu B. Nyní právě díky novému technickému základu CMF patří k těm vůbec nejlepším. Mezigenerační pokrok Clio zaznamenalo snad ve všech možných ohledech.

Totéž platí i pro novou Dacii Logan. Nová platforma vozu dodala zvýšenou torzní tuhost, nižší hmotnost, kdy lepší ovladatelnost a stabilitu zajišťuje nová přední náprava, upravený posilovač a převodka řízení. Díky novému uložení motoru se zapracovalo na snížení vibrací od motoru. Nový základ s sebou přinesl také nárůst v oblasti vnějších rozměrů, ale i vnitřní prostornosti.

Bohužel nový Logan nenarostl pouze velikostně, ale také cenově. Zatímco první a druhá generace tohoto malého sedanu držely primát nejlevnějšího nového auta na českém trhu, ta třetí už zdaleka ne. Základní pořizovací cenou 304 900 korun razantně převyšuje sourozenecký hatchback Dacia Sandero, SUV Duster, Škodu Fabia, Hyundai i10 či i20 a spoustu dalších vozů. Kde je zakopaný pes?

Novinka totiž na trh nepřijela na rozdíl od minulých vydání jako "holátko". Navíc je vždy spjata se šestistupňovou manuální převodovkou a přeplňovanou motorizací TCe 100 LPG, která patří mezi nejlepší a nejdražší pohonné jednotky v celém portfoliu značky Dacia. Jde o motor, který polyká jak benzin tak cenově výhodnější plyn propan-butan. Tomuto základu nemůže holá první ani druhá generace s atmosférickým motorem o výkonu 55 kW konkurovat.

Nejdostupnější provedení Essential startuje na částce 304 900 Kč. V případě, že zákazník využije značkového financování od Dacia Finance, dostane ještě slevu 30 tisíc korun. Nový Logan ho tak přijde na 274 900 Kč. Druhou a prozatím i poslední výbavovou linií je verze Comfort, která vyjde na 331 900 Kč. Opět se nabízí v kombinaci s motorem TCe 100 LPG a šestistupňovým manuálem. A opět lze cenu snížit o třicet tisíc korun při využití financování. Právě tato verze se stala předmětem našeho testu.

Design

¾ zepředu dopravabok dopravazáď čistá¾ zezadu dolevapříď čistá

Vzhled Dacie Logan prošel od uvedení první generace na trh spíše pozvolnou evolucí, což potvrzuje i nynější třetí vydání. Téměř všemi rysy a křivkami odpovídá předchůdci, přičemž větších změn se dočkala zejména maska chladiče či světlomety.

Zepředu i zezadu najdeme na nových daciích světelný podpis ve tvaru písmene Y, který pomáhá k lepší rozpoznatelnosti těchto aut v provozu. Faktem je, že daciím sluší a pomáhá jim i opticky rozšířit jejich karoserii.

Již od základní výbavy Essential je nová Dacia Logan osazena LED denním svícením a LED potkávacími světly. Vzadu nalezneme klasické žárovky. Přední mlhovky jsou pak standardem až od druhé námi testované verze Comfort nebo za příplatek.

Karoserie nové Dacie Logan je výrazně nižší než u předchůdce, což napomáhá k lepší aerodynamice. Navíc to autu přidává na sportovnosti.

Pokud bychom měli design nového Loganu zhodnotit, řekli bychom, že je uhlazený a jednoduchý. Žádné zbytečnosti, prostně normální auto za normální peníze. Sourozenecké Sandero se nám líbí o něco více, hlavně kvůli nevkusné zádi Loganu.

Ne, tohle nejsou litá kola, byť tak vypadají. Plastové disky "Flexwheel Sorane" mají rozměr 15palců a jsou standardem provedení Comfort. Základem jsou 15" ocelová kola s kryty kol "Elma". Za disky z lehké slitiny se připlácí 5 500 Kč.

Pod víčkem od "nádrže" se ukrývají hned dva otvory. Do jednoho se čerpá benzin, do druhého pak zkapalněný ropný plyn (LPG).

Manipulace s doplňovací pistolí je jednoduchá a zvládne ji téměř každý. Stačí sledovat pokyny zobrazené na čerpací stanici

Pokračovat na další kapitolu
Řidičova zóna
Přesouváme se do interiéru, který prošel také spíše evolucí nežli revolucí. Je na šroubek totožný s tím u Sandera, a tudíž přehledný, intuitivní a vcelku moderní. Opravdu velmi rychle se na něj zvyk…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus