ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test modernizované Dacie Duster 4x4
29. března 2017

Dacia Duster překopala poměry v kategorii vozů SUV - a to nejen těch kompaktních, kam velikostí patří.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama
Ondřej BěhalOndřej Běhal

Dacia Duster překopala poměry v kategorii vozů SUV - a to nejen těch kompaktních, kam velikostí patří.

Nejen, že na trhu neexistuje levnější pětidveřové SUV s pohonem všech kol, ale málokterý z konkurentů navíc dokáže s Dusterem 4x4 držet krok v terénu. Jde o auto na pomezí třídy SUV a ortodoxních offroadů, které se nebojí ani těžších podmínek. Z jeho chování na terénním polygonu jsem byl nadšený stejně jako z podobně tvrdých zkoušek verze před modernizací na motokrosové trati.

Podvozek ale dokáže skvěle tlumit i nerovnosti na silnicích, Duster patří z tohoto hlediska mezi nejkomfortnější vozy SUV.

Nevýhody vůči konkurentům většinou souvisejí s nízkými pořizovacími náklady. Interiér i přes značné vylepšení po modernizaci v roce 2013 působí lacině a některým řešením schází uživatelská přívětivost. Benzinovému motoru 1.6 chyběla před modernizací v roce 2015 síla v nižších otáčkách. Odpor posilovače řízení nepůsobí příjemně a přirozeně. Kufr by mohl být větší a nákladová hrana leží příliš vysoko.

Dacia Duster není načinčané městské SUV, i když za design modernizované verze se ani Pražák rozhodně stydět nemusí. Nejvíce by ale měli o Dacii Duster přemýšlet ti, kdo žijí nebo podnikají na venkově.

Duster se vyrábí v továrně Dacia v rumunské Pitesti a v Česku se začal prodávat na jaře roku 2010. Na podzim roku 2013 prodělal výrazný facelift přídě a přístrojové desky.

Kromě verze 4x4 se nabízí také pouze s pohonem přední nápravy, kterou ale vedeme kvůli odlišné velikosti zavazadlového prostoru jako samostatný model.

reklama

Design

¾ zepředu dopravabok dopravazáď čistá¾ zezadu dolevapříď čistá

Modernizace – to je nejpřesnější označení změn, které se odehrály na Dacii Duster z hlediska designu.

Podle mě mu výrazně prospěly a zvlášť testovaná verze v bílé barvě a nejvyšší výbavě se všemi možnými příplatkovými prvky rozhodně nebude svému majiteli dělat ostudu ani v porovnání s několikanásobně dražšími auty.

Nová čelní maska a nově světlomety dělají příď Dustera agresivnější a líbivější. Posunula původní trochu obtloustlé a příliš jednoduché rysy k výraznějšímu pojetí. Přitom nepřestává působit sympaticky. Jako by skromný vesnický dobrácký pracant získal s novým kabátem pořádnou porci sebevědomí.

Posuďte sami. Vlevo vidíte fotky Dustera před faceliftem a vpravo po něm. Fotky zvětšíte kliknutím na ně stejně jako všechny ostatní v testu.

Testované verze patřily k těm v nejvyšší výbavě, navíc obsahovaly většinu všech možných příplatkových prvků. Jednodušší provedení (na snímku základní výbava pro verzi 4x4 označovaná Cool s příplatkovými mlhovkami) přece jen vypadá o poznání skromněji.

Naopak parádu dělá limitovaná série Blackstorm uvedená na trh koncem roku 2014 s kontrastně lakovanými detaily karoserie a emblémy výškoměru zvenčí i uvnitř.

Pár zajímavých detailů:

Sex appeal zvyšují po modernizaci robustnější střešní příčníky, které nově nesou jméno vozu. Na snímku vidíte matně chromované pro top výbavu Exception.

Duster i nadále disponuje klasickými klikami nikoli moderními tahovými. Je to trochu nezvyk, ale nic, co by se nedalo překousnout. V barvě karoserie jsou lakované od druhé výbavy Arctica.

Tohle není víčko, ale pořádné víko od nádrže. Mobil není ve výbavě, ale jako měřítko :-)

Verzi s pohonem všech kol prozradí nápis na pravé straně dveří do kufru. Jeho grafika se po faceliftu změnila.

I nadále působí vzhled dacie mezi smečkou ostatních SUV originálně a nepřehlédnutelně.

Ještě výrazněji než na karoserii se modernizace projevila na přístrojové desce, která souzní s novými modely značky. Mišmaš součástí z Loganu, Lodgy a renaultů všech možných typů sice není příliš originální, ale působí mnohem moderněji než dříve.

I nadále sice v interiéru Dusteru převládají tvrdé křaplavé plasty, ale jejich povrch u testované verze už nevypadal tak lacině jako dříve, občas se objeví chrom a ve výplních dveří i čalounění. Také zavírání dveří mi nepřipomínalo kopnutí do plechovky.

Už dříve slušná úroveň odhlučnění kabiny se díky zesílenému těsnění ještě o něco zlepšila. I nadále jsem však při testu naftového motoru zaznamenal vibrace ve volantu. U nového auta ale nezpůsobovaly rezonování palubní desky ani jiných částí interiéru.  

Pokračovat na další kapitolu
Řidičova zóna
Stále zůstává nejslabší stránkou jinak velmi povedeného auta v porovnání s konkurenty. Přesto tady došlo k řadě významných vylepšení. Volant ani sedadlo řidiče nelze stejně jako před modernizací v…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus