ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test druhé generace Dacie Duster
8. srpna 2018

Dacia Duster se stala fenoménem, protože nabídla SUV na pomezí malé a rodinné velikosti za poloviční cenu než konkurence. A v této politice pokračuje i druhá generace Dusteru. Ta přijela na český trh v lednu 2018, tedy téměř osm let po uvedení první Dacie Duster.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
Ondřej BěhalOndřej Běhal

Dacia Duster se stala fenoménem, protože nabídla SUV na pomezí malé a rodinné velikosti za poloviční cenu než konkurence. A v této politice pokračuje i druhá generace Dusteru. Ta přijela na český trh v lednu 2018, tedy téměř osm let po uvedení první Dacie Duster.

Tvůrci auta nechtěli mezigeneračně příliš měnit design, protože se majitelé v průzkumech přiznali, že se jim líbí. A tak, ačkoli jsou všechny díly na karoserii a dokonce i v interiéru nové, i na první pohled člověk pozná, že jde o Duster. Jen v trochu fešnějším, současnějším kabátě.

Naopak výraznou mezigenerační změnu prodělal interiér, který v druhé generaci Dacie Duster působí o několik tříd lépe. A to nejen na pohled. Zmizela spousta laciných a nepraktických řešení, která řidičům i ostatním cestujícím ztěžovala život na palubě. Měřeno optikou testování nejlepší výbavy Prestige se Duster může z hlediska kvality, ergonomie a dojmu z interiéru směle měřit minimálně se základními verzemi SUV ostatních značek. Výbava nejlevnějších provedení Dustera ale stále zůstává extrémně chudá.

S druhou generací se do výbavy Dustera dostaly prvky dříve v nabídce Dacie nevídané. Může mít například čtveřici kamer monitorující okolí auta (i když nezabírají stoprocentní výhled) nebo bezklíčový vstup s kartou, kterou dědí jako většinu věcí po renaultech. Duster má teď také v základní výbavě šest airbagů namísto čtyř.

Výrazně se zlepšila dříve kritizovaná kvalita řízení. Mezi zápory i nadále patří například malý kufr verze s pohonem všech kol, jeho vysoká nákladová hrana a zejména slabá podélná prostornost v interiéru na úrovni miniaut. Dva dlouhání si za sebe rozhodně nesednou.

Zůstaly ale zachovány všechny konkurenční výhody. Kromě ceny jsou to především jízdní vlastnosti v terénu. Málokterý z konkurentů dokáže s Dusterem 4x4 držet mimo asfalt krok. Jde o auto na pomezí třídy SUV a ortodoxních offroadů, které se nebojí ani těžších podmínek.

Podvozek dokáže velmi dobře tlumit i nerovnosti na silnicích, Duster patří z tohoto hlediska mezi nejkomfortnější vozy SUV.

Dacia Duster není načinčané městské SUV, i když za design druhé generace se ani Pražák rozhodně stydět nemusí. Nejvíce by ale měli o Dacii Duster přemýšlet ti, kdo žijí nebo podnikají na venkově. Jednotlivci, páry a rodiny všech věkových kategorií.

Dacia Duster se vyrábí ve verzích s pohonem pouze přední nápravy, nebo všech kol. Ty se od sebe liší i velikostí zavazadlového prostoru. "Předokolka" má kufr menší a jeho podlahu výš.

Design

¾ zepředu dopravabok dopravazáď čistá¾ zezadu dolevapříď čistá

Nejlepší způsob, jak porovnat vývoj designu, je postavit si auta vedle sebe. Na fotce tedy vlevo vidíte první generaci Dusteru, uprostřed stojí její facelift a vpravo druhá generace rumunského SUV.

V porovnání s první generací se na té druhé změnily veškeré díly karoserie. Protáhla se maska chladiče a zvýraznil nárazník, zmodernizovaly se přední světlomety.

Nový je i design kol stejně jako jejich až sedmnáctipalcový rozměr. Tato nová kola vidíte na fotce, patří ke standardu nejvyšší výbavy Prestige. Ostatní varianty Dusteru ale budou mít nadále standardně ocelová 16palcová kola.

Zboku je patrné, že se snížila spodní linie oken. Auto dostalo jiné ližiny (v barvě chromu na snímku patří ke standardu pouze u výbavy Prestige, jinak jsou černé a to až od druhé výbavy Essential) a výrazným novým designovým prvkem je plastový detail na blatnících hned za předními koly.

Zezadu je posun v designu patrný, ačkoli tvary auta zůstávají věrné prvnímu Dusteru. Novinkou jsou výrazné zadní lampy, které tak trochu připomínají třeba světla Jeepu Renegade nebo některé italské vozy. A také je tu zadní nárazník s výraznějším členěním.

Vše, co vidíte, se váže k nejvyšší výbavě Prestige. Nejlevnější dustery budou podle ceníku vypadat mnohem méně honosně.

Přední ochranný trubkový rám lze pořídit ze sady originálního příslušenství.

Dacia Duster i nadále disponuje klasickými klikami nikoli moderními tahovými. Je to trochu nezvyk, ale nic, co by se nedalo překousnout. V barvě karoserie jsou lakované od třetí výbavy Comfort.

V kabině je mezigenerační změna opravdu výrazná, materiály působí kvalitněji a jsou hezčí, jejich design modernější. Plasty jsou ale stále výhradně tvrdé, tedy ty nejlevnější. Některé odkládací schránky už vystýlá guma, jiné mají vroubky zabraňující nepříjemnému rachocení a přemísťování drobných předmětů v nich.

Opět platí, že jsme zatím testovali pouze vozy s nejvyšší výbavou Prestige, u níž v interiéru nechybí ani chromové prvky nebo dotyková navigace. Každopádně v tomto provedení Duster nepůsobí vůbec skromně a může se hrdě postavit i dražším konkurentům prestižnějších značek.

Připadalo nám, že se v druhé generaci Dacie Duster zlepšilo odhlučnění kabiny. U testovaných vozů jsme se setkali jen s malými vibracemi ve volantu u verze s naftovým motorem, když běžel na volnoběh. Nezaznamenali jsme žádné rezonování a i jiné pazvuky na přístrojové desce. Tiché pískání se u jednoho z vozů ozývalo při sešlápnutí brzdového pedálu.

Pokračovat na další kapitolu
Řidičova zóna
Dříve patřila mezi výraznou slabinu jinak povedeného auta. Teď už se nejvyšší výbava Prestige dostala při hodnocení řidičova okolí minimálně na úroveň základních verzí většiny ostatních podobně velk…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus