ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Dacie Duster 4x4
20. srpna 2010

Dacia Logan překopala poměry mezi sedany a kombíky, Duster má všechny předpoklady k tomu, aby se mu totéž podařilo v kategorii SUV - a to nejen těch kompaktních, kam velikostí patří.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama
Ondřej BěhalOndřej Běhal

Dacia Logan překopala poměry mezi sedany a kombíky, Duster má všechny předpoklady k tomu, aby se mu totéž podařilo v kategorii SUV - a to nejen těch kompaktních, kam velikostí patří.

Nejen, že na trhu neexistuje levnější pětidveřové SUV s pohonem všech kol, ale málokterý z konkurentů navíc dokáže s Dusterem 4x4 držet krok v terénu. Jde o auto na pomezí třídy SUV a ortodoxních offroadů, které se nebojí ani těžších podmínek. Z jeho chování na motokrosové trati jsem byl nadšený.

Podvozek ale dokáže skvěle tlumit i nerovnosti na silnicích, Duster patří z tohoto hlediska mezi nejkomfortnější vozy SUV.

Nevýhody vůči konkurentům většinou souvisejí s nízkými pořizovacími náklady. Interiér působí lacině a není uživatelsky přívětivý. Benzinovému motoru 1.6 chybí síla v nižších otáčkách. Kufr by mohl být větší a nákladová hrana ležet níž.

Dacia Duster není načinčané městské SUV. Přemýšlet by o ni ale měli všichni, kdo žijí nebo podnikají na venkově.

Duster se vyrábí v továrně Dacia v rumunské Pitesti a v Česku se začal prodávat na jaře roku 2010. Na podzim roku 2013 prošel modernizací, po níž ho evidujeme jako nový vůz.

Kromě verze 4x4 se nabízí také pouze s pohonem přední nápravy, kterou ale vedeme kvůli odlišné velikosti zavazadlového prostoru jako samostatný model.

Design

¾ zepředu dopravabok dopravazáď čistá¾ zezadu dolevapříď čistá

Duster není prvoplánově líbivý. Jeho trochu obtloustlé a jednoduché rysy se těžko mohou měřit s moderně řezanými křivkami krasavců jako je Ford Kuga nebo Hyundai iX35. Pohled na něj ale vzbuzuje obrovské sympatie (a jak jsem si ověřil, tak nejen u mě).

Platí to i o nejlevnějších variantách s plechovými koly, černými nárazníky a bez chromovaných ozdob. Duster připomíná skromného vesnického dobráckého pracanta, z něhož překypuje činorodost a nikomu neodmítne pomoc.

Pár zajímavých detailů:

Duster disponuje klasickými klikami nikoli moderními tahovými. Je to trochu nezvyk, ale nic, co by se nedalo překousnout. V barvě karoserie jsou lakované od výbavy Arctica Music.

Tohle není víčko, ale pořádné víko od nádrže. Mobil není ve výbavě, ale jako měřítko :-)

Verzi s pohonem všech kol prozradí nápis na pravé straně dveří do kufru.

Každopádně trochu retro vzhled dacie působí mezi smečkou dynamických střelců velmi originálně a nepřehlédnutelně.

Jestliže při pohledu zvenčí před designery smekám, tak uvnitř dávám klobouk zpět na hlavu. Tady se asi nejvíc podepsaly napjaté rozpočty. Mišmaš součástí z Loganu a renaultů všech možných typů na přístrojové desce a v jejím okolí není sympatický ani originální.

I když z pohledu i poklepu na všechny plasty, tuhého a hlasitého chodu ovladačů či křaplavého zavírání schránek čiší láce a snaha o maximální úspory, zatím jsem v testovaných dusterech nenarazil na větší nedostatky z hlediska zpracování. Nikde nic hlasitěji nevrzalo ani nerezonovalo nepočítám-li drobné vibrace do plynového pedálu při vytáčení benzinové šestnáctistovky.

Kvalita odhlučnění mne příjemně překvapila. Podvozek skvěle filtruje rázy při přejíždění nerovností, takže do kabiny téměř nepronikají. Také zvuk benzinového motoru se dostal do nepříjemného pásma až ve vyšších otáčkách a zurčení naftového se po zahřátí rychle utiší.

Pokračovat na další kapitolu
Řidičova zóna
Z mého hlediska suverénně nejslabší stránka jinak velmi povedeného auta. To ale neznamená, že by se tu nedalo žít. Převládají jednoduchá a často uživatelsky nepřívětivá řešení. Volant ani sedadl…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus