ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test druhé generace Dacie Duster
5. ledna 2021

Dacia Duster se stala fenoménem, protože nabídla SUV na pomezí malé a rodinné velikosti za poloviční cenu než konkurence. A v této politice pokračuje i druhá generace Dusteru. Ta přijela na český trh v lednu 2018, tedy téměř osm let po uvedení první Dacie Duster.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama

Řidičova zóna

přístrojová deska

Dříve patřila mezi výraznou slabinu jinak povedeného auta. Teď už se nejvyšší výbava Prestige dostala při hodnocení řidičova okolí minimálně na úroveň základních verzí většiny ostatních podobně velkých SUV.

Tvar výplní dveří, přístrojové desky a středového sloupku neomezuje ani řidiče, který se chce přisunout co nejvíce k volantu. To je mezigenerační zlepšení.

Výhled z auta se nijak neliší od zvyklostí u SUV. To platí i o základní výšce sezení.

Novinkou u Dusteru je možnost objednat si kamery monitorující okolí auta. Budou se hodit hlavně v případě, že s Dusterem vyrazíte do terénu, ale i při parkování ve městě mohou být k užitku. Zajímavé je, že nemonitorují celé okolí řidiče, do stroprocentního obrazu jim chybí asi 15 % na každé straně, v praxi to ale moc nevadí.

Zadní kamera patří ke standardu výbavy Prestige stejně jako parkovací senzory.

Řidiči pomáhá v nejvyšší výbavě Prestige i systém detekování mrtvého úhlu. I když... O velké pomoci nemůže být řeč, protože diody v zrcátkách byly v jasném letním dni téměř neviditelné.

Dacia Duster druhé generace dostala jiná přední sedadla. Ta mají nejen odlišnou konstrukci, ale také výplň, která už není tak měkká jako dříve. Navíc přinášejí něco, co nebylo u Dusteru obvyklé - dobrou boční oporu v zatáčkách. Jsou skutečně příjemná, nabízejí i lepší podklad stehen (mají o 2 cm delší sedák), ale nejsou zbytečně tuhá. Proti konkurenci jsou ale sedáky stále krátké.

Sedadla pro novou Dacii Duster disponují širším rozpětím nastavení než dřív. Testoval jsem je i na delších trasách a na rozdíl od měkkých gaučovitých sedadel s extrémně krátkými sedáky u minulé generace jsem neměl žádné nepříjemné pocity v oblasti zad.

Testovali jsme zatím pouze sedadla nejvyšší výbavy Prestige s příjemnou perforovanou tkaninou v relativně tuhých bočnicích. Jak vypadají sedadla nejnižších výbav, nevíme. Podle brožury by ale měla mít minimálně stejný tvar jako u Prestige.

Volant ani sedadlo řidiče nelze stejně jako u Dacie Duster první generace v nejnižší výbavě výškově nastavovat (volant samozřejmě ani podélně).

Od druhé výbavy Essential už výškové nastavení patří ke standardu. Neprobíhá pomocí nevzhledného kusu zakrouceného drátu jako u Dusteru první generace, ale prostřednictvím páčky, kterou se pumpuje, stejně jako u řady jiných aut.

Škoda, že k nastavení sklonu opěradla se už nepoužívá růžice jako u Dustera první generace po modernizaci, ale znovu páka a hmotnost vlastního těla jako v začátcích.

Tlačítko vyhřívání sedadel (za příplatek) je utopené a o jeho funkci neinformuje žádná kontrolka. Občasný uživatel Dacie Duster jej zřejmě neobjeví.

Více než nastavení volantu bych u základní verze postrádal výškové nastavení pásů. To na rozdíl od prvního Dustera není k dostání ani ve vyšších výbavách. U těch ale není kvůli možnostem nastavování sedadla a volantu tolik potřeba jako u té základní.

Výrazně se změnila přístrojová deska. Zatím jsme zkoušeli bohatě vybavenou variantu Prestige. Jak bude uvnitř vypadat levnější model, zatím jen tušíme podle brožury a ceníku. Každopádně nejlevnější Duster bude mít velmi spartánskou výbavu a mnohem nevzhlednější a chudší přístrojovku.

Dojmy z výbavy Prestige jsou však velmi pozitivní.

Kožený volant (standard od třetí výbavy Comfort) hezky padne do ruky, přestože jeho věnec nenabízí tvarování v místech úchopu. Kůže však už je příjemně jemná, ne tak drsná jako u Dusteru první generace. Plastové provedení jsme zatím nezkoušeli.

Konečně se na volant dostala tlačítka na obsluhu palubního počítače (standard).

Tempomat (standard od třetí výbavy Comfort) a omezovač rychlosti se ovládají vlevo.

Přepínání mezi těmito funkcemi se ale stále ještě odehrává trochu nesmyslně na středovém tunelu poblíž ovladače pohonu všech kol (ten samozřejmě najdete jen u Dusteru 4x4).

Sláva! Konečně se klakson přestěhoval z páčky pod volantem do středu volantu jako u všech ostatních aut. Předchozí řešení bylo svou atypičností až nebezpečné, teď je vše, jak má být.

Chválím přesunutí ovladače zrcátek na mnohem logičtější místo – už to není pod ruční brzdou jako u minulého dustera, ale na palubní desce na viditelném místě u zrcátka .

Změnilo se i "ucho" pod volantem na ovládání rádia (standard od druhé výbavy Essential). Teď je větší, hezčí a pracuje se s ním ještě lépe než u předchozí Dacie Duster.

Přístrojový štít je jednoduchý a přehledný a relativně moderní, což platí i pro displej mezi ciferníky. Ty jsou teď dva větší místo tří malých u předchozí Dacie Duster, což vypadá lépe. Všechny informace jsou dobře na očích.

Rovněž středový panel doznal výrazných mezigeneračních změn, i když tak, jako ho vidíte zde, jej najdete pouze u nejvyšší výbavy Prestige. Ta totiž jako jediná nabízí standardně multimediální systém s dotekovým displejem a navigací.

Ten se proti předchozímu Dusteru přestěhoval výš, tudíž do zorného pole řidiče. Jeho odezva není v porovnání s konkurenčními přístroji moc rychlá ani citlivá, ale dotekové plošky jsou příjemně velké.

Majitel auta s pohonem všech kol a multimediálním systémem má k dispozici i zajímavé údaje při jízdě v terénu.

Otočné ovladače příplatkové automatické klimatizace s integrovanými digitálními displeji mají chromové obroučky připomínající luxusnější modely konkurence. Stejné zpracování měla u výbavy Prestige také hlavice řadicí páky mauální převodovky. Vypadá to opravdu dobře stejně jako tlačítka mezi rádiem a klimatizací. Ta manuální patří ke standardu až od třetí výbavy Comfort.

Je dobré ale zároveň připomenout, že automatickou klimatizaci má Duster vůbec poprvé.

Ergonomie kabiny nové Dacie Duster zůstává celkově o něco málo horší než u konkurentů z kategorie kompaktních SUV. Přibyla však spousta užitečných funkcí a spousta největších zvěrstev doznala nápravy.

To platí i o množství a provedení odkládacích prostor.

Objevili jsme u jednoho z nich dokonce gumovou protiskluzovou a protihlukovou výplň. Ty na středovém panelu mezi řidičem a spolujezdcem mají alespoň protiskluzové plastové vroubky. Přesto má tento prostor k dokonalosti stále daleko.

Kapsy ve dveřích jsou sice v porovnání s konkurenty stále docela mělké, ale proti první generaci Dacie Duster výrazně narostl jejich objem.

Novinkou je "šuplík" pod sedadlem spolujezdce, kam se dají odložit různé předměty. Je to praktické.

Dacia také dostala prvky, které u ní dříve nebyly v nabídce. Podědila je po Renaultu, protože, jak tvůrci tvrdí, nyní už je technologie zaplacená, a může se nabídnout za nízkou cenu u modelů Dacia. O kamerách kolem auta nebo hlídání mrtvého úhlu už byla řeč.

Nově tu máme pro Duster vůbec poprvé také bezklíčový vstup s kartou (za příplatek), díky které se lze od auta jen vzdálit a ono se samo zamkne. Startuje se pak tlačítkem vpravo pod volantem.

Proč je u verze s pohonem pouze přední nápravy místo otočného ovladače na módy pohonu všech kol například tato miniaturní prohlubeň? Snad na mince? Ty pak ale bude těžké vyndat. Ještě stále je tu na čem pracovat, ale s každým novým, nebo modernizovaným vydáním Dusteru je řidičova zóna přívětivější.

Mimochodem, změny se dočkáte při koupi modelu na LPG. Vlevo pod volantem dostanete kontrolní ukazatel s diodami, signalizujícími objem paluva a s možností přepínání mezi benzinem a LPG. Je to vlastně stejné, jako byste si nechali udělat zástavbu až dodatečně.

reklama

Kabina a kufr

sedadla přednísedadla zadní
kufr základníkufr maximální

Nová Dacia Duster se proti té předchozí natáhla o více než dva centimetry, což ale stále znamená, že ji najdeme mezi menšími rodinnými SUV. Jde však pouze o designovou změnu. Parametry interiéru zůstaly proti první generaci podle našich měření téměř nezměněné.

Dacia Duster převeze pohodlně pět dospělých. Nesmějí mít ale moc dlouhé nohy. Potěšující zpráva ze zadních sedadel zní: díky velkoryse řešenému prostřednímu místu se sem vejdou tři dospělí. Limitem pro ně nebude místo nad hlavou, kde patří dacia ke špičce kompaktních SUV, ale na kolena. Kvůli výše položeným zadním sedadlům jsem totiž v podélném směru na straně spolujezdce naměřil jednu z nejhorších hodnot mezi všemi konkurenty. Výrazně lepší jsou z tohoto pohledu i některá miniauta. V praxi to ale neznamená nic strašnějšího, než že problémy začnou až v okamžiku, kdy si za sebe budou chtít sednout lidé vyšší než 180 cm.

Zadní sedadla už stejně jako ta přední nejsou extrémně měkká, ale příjemně tuhá. Zato jejich opěrky jsou tvrdé nepříjemně, a navíc se viklají.

Šířkou vzadu je na tom Duster mezi rodinnými SUV lehce pod průměrem, ale i tři plnoštíhlí by se vejít měli. V nejhorším se budou trochu tulit.

Délka opěradel i sedáků patří i vzadu mezi nejmenší. Znamená to horší oporu pro stehna hlavně dlouhonohých cestujících, drobný nekomfort jsem cítil i já se svými 174 cm.

Variabilita interiéru je slabší než u většiny konkurentů. Nepočítejte s možností posuvu zadních sedadel nebo polohování jejich opěradel. V základním provedení není zadní lavice ani dělená.

Co se prostoru v kufru týká, nezměnilo se nic. Najdeme tu zásadní rozdíl mezi Dusterem 4x2 a 4x4. Předokolka ho má mnohem hlubší a tím pádem objemnější než verze s pohonem všech kol.

Podle oficiálních čísel sice nabízí Duster 4x2 445 l (v minulé generaci se udávalo 475 l) a Duster 4x4 411 l (dříve 408 l), takže rozdíl by měl být podstatně menší, ale podle našich měření jde jen o kouzlení s čísly a normami. Ve skutečnosti se nic nezměnilo.

Kufr Dusteru s pohonem všech kol se řadí v kategorii kompaktních SUV k nejmenším. Rozdíl spočívá v hloubce, podlaha Dusteru 4x4 je výš než u Dusteru 4x2. Délkou patří i verze s pohonem všech kol k nejlepším a šířkou mezi průměr.

Praktické detaily v kufru Dusteru druhé generace chybí stejně jako dříve, velké háčky na tašky Duster v kufru nemá.

Vychytávky lze pořídit z nabídky příslušenství. Například ochrannou plachtu, kterou lze zakrýt hranu nárazníku a beze strachu nakládat různé předměty nebo vybídnout psa, aby do kufru naskočil. Nárazník se díky tomu nepoškrábe.

Daní za lepší hloubku verze s pohonem přední nápravy je výrazný schod mezi podlahou a nepříjemně vysoko položenou nákladovou hranou. Líbí se nám ale, že sedadla lze snadno sklápět touto páčkou.

Ano, místo pro zavazadla se dá zvětšit sklopením opěradel zadních sedadel, která jsou od druhé výbavy Essential dělená. Přechod mezi níže položenou podlahou kufru a sklopenými sedadly není u verze 4x2 tak plynulý jako u provedení 4x4. Počítejte s výrazným schodem.

Naopak u provedení 4x4 tento schod díky výše položené podlaze kufru chybí. Sklopená sedadla ale netvoří s podlahou kufru rovinu, míří do kopce.

Dacia Duster druhé generace už nemá na rozdíl od té první výklopný, ale pevně ukotvený sedák ve druhé řadě sedadel.

Už u první generace Dusteru jsme chválili, že se páté dveře vyklápějí vysoko. Ani člověk s výškou 190 cm se při nakládání neuhodí do hlavy. Druhá generace je na tom v tomto ohledu stejně.

V červnu 2020 jsme testovali Dacii Duster 1.0 TCe LPG. Pojďme se tedy u ní na chvíli zastavit. Zajímavé je, že auto na sobě nemělo klasickou žlutou nálepku. Verzi jsme tak poznali jen díky čerpacímu ventilu schovanému pod víčkem vedle nádrže na benzin.

LPG je schované v nádrži pod podlahou kufru. Sice tak nepřijdete o základní objem, ale už není možné mít rezervu a případně ani pohon všech kol.

Když jsme v lednu 2021 prověřovali variantu s pohonem kol, všimli jsme si samozřejmě menší kapacity kufr. Podlaha je jakoby přizvedlá. Vejde se sem o 34 litrů méně nákladu, tedy je celková kapacita 411 litrů.

Pod tenkou podlahou se hned ukrývá rezerva včetně dvou praktických kapes třeba na povinnou výbavu a další drobnosti.

Pokračovat na další kapitolu
Motory
Druhá generace Dacie Duster se od konce roku 2019 prodává už jen s přeplňovanými motory. Původní atmosférickou jedna-šestku, která byla základem, nahradil nový litrový tříválec 1.0 TCe o výkonu 74 k…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus