ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

První test Citroënu C4 Cactus
9. září 2014

Jedno z nejoriginálnějších aut současné sériové produkce - to je Citroën C4 Cactus, vůz plný nápadů.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama
Ondřej BěhalOndřej Běhal

Jedno z nejoriginálnějších aut současné sériové produkce - to je Citroën C4 Cactus, vůz plný nápadů.

Cactus se na první pohled od ostatních aut odlišuje svými "bodlinami", tedy vzduchovými polštáři AirBumps, které chrání karoserii třeba proti nárazům nákupních vozíků.

Název C4 Cactus mate, správně by se totiž automobil měl jmenovat C3 Cactus. Rozměry karoserie totiž patří mezi malá SUV, tedy městská auta, která ale vypadají, že zvládnou i boj s terénem. Parametry i jízdními vlastnostmi má Cactus nejblíže k technicky spřízněnému Peugeotu 2008.

Všechny motory Citroënu C4 Cactus pohánějí pouze přední kola. S pohonem 4x4 se nepočítá, což ale není mezi malými SUV žádná výjimka.

Citroën C4 Cactus podle nás osloví zejména městské páry všech věkových kategorií, které o víkendech míří na venkov.

Cactus má v porovnání s konkurenty výhodu úsporných motorů a poutavého, originálního designu. Zaujme i několika unikátními a praktickými řešeními jako airbumpy, jednolitým předním sedadlem ve stylu sofa u verzí s automatizovanými převodovkami nebo ostřikovači integrovanými do stěračů. Mladší generaci uchvátí výhradně digitální přístroje už v základním provedení.

Také slabiny vycházejí z některých netradičních řešení. Mě třeba chybí otáčkoměr, protože vám nemůžu napsat, jak je auto zpřevodované. Umím si představit lidi, kteří budou postrádat možnost stáhnout zadní okna. Rodinám zvyklým převážet větší předměty, jako třeba jízdní kola, hodně zkomplikuje situaci nedělené opěradlo ve druhé řadě. Vadilo mi příliš hlasité přejíždění některých nerovností, což působí lacině stejně jako zvuk zavírání dveří.

Citroën C4 Cactus se na českém trhu prodává od září 2014. Vyrábí se ve Španělsku nedaleko Madridu.

reklama

Design

¾ zepředu dopravabok dopravazáď čistá¾ zezadu dolevapříď čistá

Málokteré auto vzbuzovalo při testu tolik pozornosti jako Citroën C4 Cactus. Proč? Stačí se na něj podívat. Na první pohled se vymyká ostatní automobilové konfekci.

Nejsilnějším designerským prvkem jsou AirBumps, tedy umělohmotné kapsle plněné vzduchem.

Štvou vás neustálé opravy karosářských částí auta po manželčiných návštěvách nákupních center?

C4 Cactus by měl být vůči škrábancům, odřeninám a boulím imunní. AirBumps tvoří podklad z tvrdého plastu, na který je laserem přivařený měkčí plast se vzduchovými kapsami. Fotku zvětšíte kliknutím na ni stejně jako všechny ostatní v testu.

Odolnost AirBumps se testovala například rozjetím plného nákupního vozíku proti boku vozu. Takový útok opravdu nezpůsobé karoserii v místech ochrany žádné škody.

Kromě "vozíkové zkoušky" jsem do airbumpů kopal, škrábal do nich tužkou a mačkal je. Přežily bez škrábanců. Pokud bude někdo v destruktivní činnosti úspěšnější, dá se díl jednoduše vyměnit. Ten, který mi leží u nohou, stojí v době uvedení C4 Cactus na trh 2200 korun bez daně.

Demontáž i montáž zvládne i laik za pár minut, proti zlodějům chrání moduly jeden šroub zevnitř auta.

Základní barva Airbumps je černá, od druhé výbavy Feel lze modul mít za příplatek i v béžové, hnědé a šedé barvě.

Také design interiéru Citroënu C4 Cactus se dost liší od ostatních aut. Za prvé patří k pionýrům trendu digitalizace.

Standard představují digitální přístroje za volantem i sedmipalcový neodnímatelný tablet na středovém sloupku, přes který se ovládá nejen rádio, ale také ventilace nebo klimatizace.

Klasická umělohmotná madla na zavírání dveří nahradila poutka.

Přední sedadla jsou u verze s automatizovanou převodovkou spojená do jednoho celku připomínajícího pohodlnou pohovku.

Interiér Citroënu C4 Cactus vypadá nejen zajímavě, ale také docela hodnotně. Jenže tenhle dojem rozbije na kousky plechové zabouchnutí dveří s následným otřesem modulu airbumps a přejetí prvních větších nerovností, které vyvolá hluk a vibrace. V tu chvíli mi bylo jasné, že sedím v opravdu laciném autě, což u jedné ze dvou testovaných verzí umocnilo i skřípání a vrzání z různých částí vozu. Zřejmě to bylo způsobené panoramatickou střechou. Automobily tímto prvkem vybavené obecně bývají k otřesům náchylnější.

Pokračovat na další kapitolu
Řidičova zóna
Ačkoli řadím Citroën C4 Cactus mezi SUV, sedí se v něm spíš jako v klasickém hatchbacku. A to znamená v porovnání s ostatními SUV nízko. Výhled z auta do předoboku patří k průměru. Na rozdíl od P…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus