ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Citroënu C3 Aircross
1. prosince 2018

Citroën C3 Aircross je malé poloterénní auto módní kategorie SUV (přehled všech takzvaných Baby SUV najdete zde), které částečně nahradilo malé MPV C3 Picasso. Aby neztratil všechny jeho zákazníky, ponechal si některé prvky z jeho variabilního interiéru - například možnost posouvat zadní sedadla nebo nastavovat sklon jejich opěradel.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Základním motorem je tříválcová zážehová dvanáctistovka s výkonem 60 kW. Tři válce a objem 1,2 litru, ovšem s přeplňováním turbodmychadlem, má agregát s výkony 81 kW nebo 96 kW. Turbodiesel 1.6 Blue HDI s výkony 73 a 88 kW nahradila na podzim 2018 patnáctistovka s podobnými parametry (72 a 88 kW).

Nejslabší Citroën C3 Aircross 1.2 PureTech/60 kW byl koncem roku 2018 nejméně dynamickým malým SUV. Spotřeba paliva základního motoru je ale velmi nízká. Ještě lépe je na tom slabší motor s turbem. Ten již dynamikou patří do podprůměru, a zároveň dělal z Citroënu C3 Aircross koncem roku 2018 nejúspornější malé SUV s benzinovou pohonnou jednotkou. Nadprůměrně dynamické i úsporné malé SUV na benzin je C3 Aircross díky motoru 1.2 PureTech/96 kW.

Titul nejúspornějšího malého SUV držel Citroën C3 Aircross koncem roku 2018 i díky turbodieselu 1.5 Blue HDI - a to v obou výkonových variantách. Ta silnější se chlubí i velmi solidní dynamikou, slabší patří v tomto parametru k podprůměru.

reklama

1.2 PureTech/81 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.2 PureTech/96 kW EAT8

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 BlueHDi/72 kW

Slabší naftový motor pod kapotou Citroënu C3 Aircross není žádný trhač asfaltu a při jízdě s naloženým autem působí vyloženě jako lenoch, ale na druhou stranu potěší nízkou spotřebou. Výrobcem udávaným čtyř litrům jsme se sice ani zdaleka nepřiblížili, dílem i kvůli syrovému nezajetému motoru a širším než standardním pneumatikám, ale i pětilitrová spotřeba po městě mi připadala jako velmi příznivá. Horší to bylo na dálnici, kde se negativně projevila vyšší stavba karoserie a nepomohl ani relativně dlouhý šestý rychlostní stupeň. Při jeho zařazení točí motor na šestku při 90 km/h 1500 otáček a při 130 km/h asi 2200 otáček. Po dálniční jízdě se spotřeba v testu vyšplhala na 5,6 litru. Přiblížila se tak dlouhodobé konzumaci 5,8 l, kterou měl testovaný vůz na palubním počítači.

Oněch 1500 otáček při 90 km/h znamená už relativně klidný chod motoru a začátek zátahu, pro svižnější předjíždění ale bylo třeba podřazovat a vytáčet turbodiesel do vyšších otáček.

1.5 BlueHDi/88 EAT6

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Z převodovek převládalo na začátku prodeje pětistupňové manuální ústrojí, pouze nejsilnější verze turbodieselu měla šestistupňový manuál a silnější 1.2 PureTech mohl mít automat se šesti stupni. To se ale změnilo na podzim roku 2018, kdy se do většiny verzí nastěhovala převodovka šestistupňová a pětistupňový manuál zůstal už pouze u nejslabšího benzinového motoru.

Pětistupňový manuál v Citroënu C3 Arcross 1.2 PureTech/81 kW (nyní už tam je šestikvalt) byl podle kolegyně Evy takový, jaký u francouzských aut z poslední doby bývá. Lepší než dřív, ale pořád trochu gumový, s ne zcela přesnými drahami. Chod řadicí páky je tak trochu nezřetelný a navíc dráhy jsou docela dlouhé.

I na takové řazení se dá časem zvyknout, ostatně, někdo, kdo miluje řízení a chce si jízdu užít, by si asi tento typ vozu stejně nekupoval, takže nebude zklamán. I tak by ale Eva za sebe řekla, že řazení by mohlo být o trochu přesnější.

Třeba jako to šestistupňové, které jsem testoval v kombinaci se slabším turbodieselem. Dráhy mi připadaly zřetelnější a řazení celkově mnohem příjemnější a méně kostrbaté, i když delší chod a vůle zůstaly.

Řízení

Charakterizuje ho lehčí chod s většími vůlemi kolem středu při pomalých rychlostech a ztuhnutí i zmenšení výše uvedené vůle při tempu vyšším. Existují sice konkurenti s plynulejším a do děje více vtahujícím řízení, ale k charakteru auta se víceméně hodí.

Podvozek

Podvozková platforma C3 Aircross vychází z hatchbacku C3. A jízdní vlastnosti jsou tím velmi ovlivněny. C3 Aircross je měkké auto. Chce jen tak plout, poskytnout pohodlí. Aby to Aircross zvládl a zároveň projel trochu bezpečně zatáčku, i když je o 16 cm vyšší než C3, musely se přitvrdit jeho tlumiče. To vyústilo ve specifické chování. Když najedete do zatáčky, v níž asfalt není rovný, auto se kroutí, odskakuje, natřásá.

Nakonec se ukázalo, že to s C3 Aircross zase není tak tragické, jak to na prvních kilometrech vypadalo. Je však pravda, že v zatáčkách je mezi malými SUV jízdně silně podprůměrné. Dost se naklání.

Je potřeba jet spíše klidně, a pak se odmění komfortem. A to nejen na kvalitním asfaltu, ale třeba i zpomalovacích prazích nebo na polních cestách lepší kvality. Nejhorším nepřítelem podvozku Citroënu C3 Aircross jsou hlubší díry a jakékoli nerovnosti uvnitř zatáčky.

Testovali jsme provedení s příplatkovými sedmnáctipalcovými koly a pneumatikami 215/50 R17. Základní varianta vyjíždí na rozměru 205/60 R16. Chování obou verzí by ale nemělo být příliš rozdílné.

Pohon všech kol  se nenabízí, C3 Aircross může mít stejně jako většina malých SUV pouze pohon předních kol. Jeho terénní schopnosti se tak téměř neliší od běžných aut.

Za příplatek lze mít alespoň funkci Grip Control, která upravuje chování stabilizačního systému na různých površích. Například v blátě nebo na sněhu dovolí prokluzovat předním kolům, aby měl vůz větší šanci se vyhrabat z nesnází. Pohon všech kol ale tato pomůcka samozřejmě nenahradí.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus