ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test nového Citroënu C1
2. září 2014

Druhá generace pětidveřového miniauta sjíždí z linek z továrny v Ovčárech u Kolína spolu se svými sourozenci Peugeotem 108 a Toyotou Aygo.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Řidičova zóna

přístrojová deska

Došlo tu k velkému generačnímu posunu a to nejen vizuálnímu.

Podle údajů výrobce sedí řidič o centimetr níž než dosud, subjektivně mi rozdíl připadal ještě větší. Zhoršil se tím výhled z auta zejména pro menší šoféry, kteří ale naleznou už v základní výbavě Live výškově stavitelné sedadlo.

Široké ukotvení čelního sloupku spolu s držákem zrcátka a zrcátkem samotným vytváří velikou neprůhlednou plochu, za kterou se v zatáčce schová i náklaďák. Viditelnost do předoboku není dobrá.

Úzký interiér způsobuje, že dvě průměrně rostlé osoby absolvují v průběhu společné jízdy spoustu nechtěných doteků. Na druhou stranu může Citroën C1 pomoci s navázáním nových vztahů :-)

Také sedadla s integrovanými hlavovými opěrkami vyhoví spíše menším postavám.

Sedák dobře podepře průměrně vysokým osobám stehna, lepší by mohla být opora těla při jízdě v zatáčkách.

Zatím jsem u Citroënu C1 zkoušel pouze základní plastový volant, kůže patří ke standardu až od výbavy Shine. Fotku koženého volantu tak nabízím z Toyoty Aygo. Plastová verze (vlevo) ale také není špatná. Plast mi díky měkčí konzistenci přišel podobný jako kůže, i když samozřejmě trochu víc klouže v ruce, které se na něm potí. Stejně jako u kožené verze nechybí zesílení v místech úchopu. Tlačítka na ovládání audiosoustavy a telefonu přes bluetooth handsfree patří ke standardu nejvyšší výbavy Shine.

Škoda, že se na věnec nevešly i ovladače palubního počítače (standard). Mezi jeho hodnotami se přepíná tyčinkami na přístrojovém panelu. Ruka k nim ale nemusí daleko, přístroje se nacházejí hned za volantem. Jsou připevněny ke středovém sloupku a pohybují se, pokud chcete nastavit výšku volantu, což není ideální, ale u Citroënu C1 mi to moc nevadilo.

Omezovač rychlosti (standard jen u některých kombinací motoru a převodovky) se ovládá samostatnou páčkou u volantu. Funguje tak, že auto při jízdě nepřekročí nastavenou rychlost. Pokud ho ale chcete rychle deaktivovat, stačí sešlápnout plynový pedál až na podlahu před zarážku. Pokud nastavíte nižší rychlost než tu, kterou právě jedete, auto vyhrožuje pípáním. Bohužel nelze mít funkci tempomatu, tedy samočinné udržování rychlosti nastavené řidičem.

Jednoduchým "motocyklovým" přístrojům dominuje rychloměr.

Otáčkoměr patří k výbavě až u nejvyšší verze Shine. Majitelé levnějších cé-jedniček ale o moc nepřijdou, protože jeho stupnice je tak nepřehledná a špatně čitelná, že poskytuje pouze velmi orientační údaje.

Zato potěší USB přípojka, která patří ke standardu od prostřední výbavy Feel.

Takhle vypadá středový sloupek výbavy Feel s rádiem a manuální klimatizací. U základní verze Live, která se na český trh dostala v roce 2015, lze mít tyto prvky jen za příplatek.

U nejvyšší výbavy Shine dominuje středovému sloupku velký dotekový barevný displej multimediálního systému.

Potěšila mne rychlost odezvy displeje, přehlednost, úroveň grafiky i množství informací. Kam se hrabe spousta větších a dražších aut!

Příjemně překvapí také rychlost propojení chytrého telefonu s bluetooth handsfree stejně jako kvalita zvuku audiosoustavy, která se zlepšila proti předchozí generaci asi jako když porovnáváte první přenosné kazeťáky se současnými domácími kiny...

Multimediální systém umí přijímat a zasílat SMS zprávy.

U Peugeotu 108 jsem zkoušel jsem i aplikaci na zrcadlení mobilního telefonu Mirror Link na obrazovce multimediálního systému vozu. Mirror Link je šikovná pomůcka, protože umožní legálně používat chytrý mobil skrz displej auta. Bohužel ale zatím funguje jen s několika málo telefony, můj Samsung Galaxy S4 s testovaným Citroënem C1 nekomunikoval.

Díky Mirror Linku můžete používat například navigaci z vašeho smartphonu. Výhodou proti klasické automobilové vestavěné navigaci, kterou C1 nenabízí, je nižší cena. Nevýhodou fakt, že navigace přestává fungovat v místech s horší kvalitou signálu. A to se mi s Peugeotem 108 občas při testovacích jízdách ve Francii stávalo.

Za příplatek lze mít s multimediálním systémem i parkovací kameru, která se ale snadno zašpiní.

Stejně jako u předchůdce maká na předním skle pouze jediný stěrač a svou práci zvládá v prostoru před řidičem na jedničku. U spolujezdce je to trochu horší.

Nedostatkem odkládacích prostor jsem netrpěl.

Elektrické ovládání předních oken patří ke standardu verze Feel. Vadilo mi ale na něm, že jsem musel držet tlačítko celou dobu, abych okno stáhl nebo vytáhl.

reklama

Kabina a kufr

sedadla přednísedadla zadní
kufr základníkufr maximální

Tady mezigeneračně k žádné revoluci nedošlo. K dispozici jsou čtyři místa a miniaturní prostor pro zavazadla.

Potěší nárůst prostoru nad hlavou na zadních sedadlech o 4 cm proti předchůdci. Zatímco původní C1 patřila v tomto ukazateli na "ocas", novinka se řadí k průměru a se 174 cm výšky jsem neměl na rozdíl od minulé generace problém usadit se vzpřímeně.

Pokud máte verzi Airscape se stahovací plátěnou střechou, místo na hlavu se scvrkne přibližně na úroveň u předchozí generace Citroënu C1.

Místo na nohy se podle našich měření mezigeneračně o 3 cm zhoršilo a v rámci miniaut patří ke slabšímu průměru. Osobně jsem neměl problém si za "sebe" sednout, ale dva lidé s výškou 180 cm už by si otlačili kolena i hlavu. U miniauta ale nejde o nic výjimečného...

Vadí mi, že se okna vedle zadních míst stejně jako u předchůdce nebo třeba u Škody Citigo nedají stahovat, ale pouze nepatrně vyklápět.

Citroën C1 od výbavy Feel disponuje možností sklápění opěradla děleného půl na půl.

Opěradlo se nedá odjistit z kabiny, ale neprakticky pouze z kufru, kde se nachází plastové poutko, za které se musí zatáhnout. Po sklopení opěradel na pevné sedáky vznikne schod mezi nimi a podlahou kufru.

Velikost zavazadlového prostoru je i na poměry minivozů miniaturní. Sice jeho objem vzrostl proti předchůdci o 30 l na 168 l, ale pouze díky tomu, že se kryt zavazadelníku posunul trochu výš

Když u jsme u krytu zavazadlového prostoru, tak ten je opravdu symbolický a neváží o moc víc než dobře vykrmená masařka... Snímek pochází z testů Toyoty Aygo, u citroënu je kryt stejný .

Líbí se mi, že se dá připevnit k pátým dveřím a nepřekáží při nakládání.

Psát o pátých dveřích je trochu nepřesné. Vyklápí se totiž pouze jejich skleněná část, takže jde spíše o okno.

Místo jedné vzpěry kufru jsou dvě, na každé straně jedna. Překážejí ve vstupu do zavazadelníku o něco méně než jediná v předchozí generaci.

Pokračovat na další kapitolu
Motory
Citroën C1 nabízí na výběr ze dvou benzinových tříválců. Jako jediný z nových kolínských trojčat má v ceníku na českém trhu úspornou variantu litrového motoru s delšími převody a stop-start systém…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus