ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test nového Citroënu C1
2. září 2014

Druhá generace pětidveřového miniauta sjíždí z linek z továrny v Ovčárech u Kolína spolu se svými sourozenci Peugeotem 108 a Toyotou Aygo.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Citroën C1 nabízí na výběr ze dvou benzinových tříválců.

Jako jediný z nových kolínských trojčat má v ceníku na českém trhu úspornou variantu litrového motoru s delšími převody a stop-start systémem vypínajícím pohonnou jednotku třeba po zastavení na semaforech, kterou označuje jako e-VTi Airdream. Výrobcem udávaná spotřeba pouhých 3,8 l je o 0,3 l nižší než u běžné verze a jde o nejúspornější auto s benzinovým motorem na českém trhu.

Litrový tříválec od Toyoty prošel od minulé generace modernizací. Spotřeba základní verze klesla v porovnání s předchůdcem o 0,3 l na každých 100 km. Hodnoty 4,1 l u verze s manuálním řazením i 4,2 l u automatu představují nejen mezi miniauty špičkovou hodnotu. Horší je to s dynamikou. Verze s manuálním řazením patří mezi nejmenšími novými vozy k průměru, automat dělá z Citroënu C1 1.0 VTi  lenocha.

S benzinovou dvanáctistovkou koncernu PSA (Citroën-Peugeot) se Citroën C1 řadí mezi nejživější miniauta, úsporností patří lehce nad průměr.

reklama

1.0 VTi

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Díky tomu, že se sedí níž než u předchůdce, mohl výrobce zkrátit dříve směšně dlouhou řadicí páku.

Její vzhled se liší podle úrovně výbavy. Zatím jsem zkoušel pouze její základní nepříliš vábnou podobu s plastovou hlavicí bez koženého potahu.

U Citroënu C1 jsem zatím testoval pouze manuální řazení v kombinaci s motorem 1.2. Není vyloženě špatné, jednotlivé stupně přesně a zřetelně zapadají, ale všiml jsem si delšího chodu a občasných vůlí.

Díky zkušenostem z jízdy s ostatními kolínskými trojčaty vím, že řazení u litrového motoru působí příjemněji a více samozřejmě, k čemuž pomáhají kratší dráhy. I tak ale proti minulé generaci ubylo sportovnosti.

Automatizovanou převodovku jsem zkoušel u Toyoty Aygo. Její tradiční slabina spočívá v dlouhých prodlevách při řazení pod plynem.

V manuálním režimu lze rychlostní stupně měnit nejen pákou, ale také pádly pod volantem.

Řízení

Také tady došlo k mezigenerační změně - a to výrazně k horšímu. Místo pocitu "jako v motokáře" se nyní volantem točí bez jakékoli návaznosti na dění pod předními koly. Řízení mi navíc připadalo nepřirozené. Okolo středové polohy se nachází docela velká zóna necitlivosti, při otočení do kraje se dostavuje odpor.

Možná bude někomu řízení připadat komfortnější, ale výrazně i kvůli němu ubylo jízdní přitažlivosti.

Podvozek

Mezigenerační změny pokračovaly v trendu, který nastolila už poslední modernizace Citroënu C1. Podvozek auta opět trochu vyměkl, takže poskytuje na poměry minivozů velmi slušné pohodlí na úkor menší sportovnosti a horší hbitosti.

Zkoušeli jsme minivůz na patnáctipalcových kolech obutých do pneumatik 165/60 R15 (standard nejvyšší výbavy Shine a u každé verze s motorem 1,2 l, základ tvoří čtrnáctky). Působí dospělejším dojmem než předchůdce, asi nejvíc se to pozná při vyšších rychlostech na dálnici.

Zpomalovací prahy i dlažební kostky tlumí Citroën C1 ukázkově. Na větších terénních vlnách nebo hrbech se maličké auto chová přece jen trochu jankovitěji, ale v relacích minivozů stále důstojně.

V zatáčkách nový Citroën C1 nepůsobí tak sportovně jako předchůdce a výrazně se naklání. Podvozek mi připadal žvýkavý a zvlášť při razantnějším způsobu jízdy nevypočitatelný.

V táhlejších zatáčkách se mi s Citroënem C1 jezdilo o poznání příjemněji než  v těch prudkých a utažených.

Standardně montovaný stabilizační systém nelze vypnout, do rychlosti 50 km/h můžete omezit alespoň protiprokluz. Jenže tentokrát ho nebudu peskovat za to, že zasahoval příliš, ale naopak kvůli tomu, že nefungoval tak, jak by měl. Auto se po šlápnutí na plyn hrnulo ven ze silnice v nedotáčivém smyku. Místo toho, aby pomohla elektronika, musel jsem si pomoci postaru ubráním plynu.

Silnější tříválec 1,2 l mi připadal na podvozek nového Citroënu C1 místy až překoňovaný. Kola měla tendenci k protáčení i na dvojku a ani elektronika nezajistila jejich dostatečnou přilnavost k asfaltu.

Když to shrnu, tak podvozek nového Citroënu C1 zajišťuje na miniauto nečekaně vysokou míru komfortu, ale do zatáček je příliš měkký. Trochu jako francouzská auta ze staré školy.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus