ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Citroënu C3
19. března 2011

Pětidveřové auto velikosti Škody Fabia, které propracovaným a líbivým designem míří především na ženy a mladé rodiny – takový je Citroën C3. Platí to nejen o první generaci prodávané od roku 2002, ale i o té druhé, která by ráda oslovila také muže.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama

Řidičova zóna

přístrojová deska

Typická pro vozy koncernu PSA. Na první pohled nejen přátelská, ale také ergonomicky dokonalá a s citem pro detail.

V průběhu většího množství ujetých kilometrů jsem ve většině citroënů a peugeotů našel pár věcí, které by mohly fungovat jinak. Tady se mi to stalo jen u detailů.

Nový volant nejen hezky vypadá, ale také skvěle padne do ruky a dobře se s ním jezdí. Zde vidíte ten z výbavy Tendance, který už je standardně kožený, ale postrádá chromovaný dekor.

Když jsem se na volant nalepil, trochu mne do kolene dloubal středový sloupek. Vyřešilo to mírné odtažení sedadla a přitažení volantu k sobě.

Přístroje ve třech hlubokých tubusech jsou rozmístěné logicky.

Uprostřed přímo proti očím řidiče v tom největším se nachází ten nejdůležitější – rychloměr, nalevo otáčkoměr a napravo digitální ukazatel stavu paliva, ujetých kilometrů a údajů z palubního počítače, tempomatu nebo omezovače rychlosti.

Přístroje se ale mění podle stupně výbavy. U prostřední Tendance jsem údaje z palubního počítače na palubních přístrojích nenašel.

Musel jsem se dívat displej středového panelu, což už tak optimální není.

Tady je ještě spodní část středového panelu se základním rádiem, jehož nevýhodou jsou umrněná tlačítka (standard od prostřední výbavy Tendance) a automatickou klimatizací s pěknými a příjemnými ovladači (standard nejvyššího stupně Exclusive).

Zajímavě a prakticky vyřešili konstruktéři ovládání elektrického stahování oken a seřizování zrcátek. To se sice nachází na tradičním místě ve výplních dveří, ale má téměř vertikální sklon, což působí jako vstřícnější řešení vůči řidiči než běžné horizontální uložení.

Páčky ovládání tempomatu a omezovače rychlosti stejně jako rádia pod volantem zůstaly stejné jako u všech dosavadních modelů Citroënu a Peugeotu.

Rádio se ovládá páčkou po pravé ruce řidiče pod ovladačem stěračů, na kterém se nalézá také obsluha palubního počítače.

Podobná páčka jako na ovládání rádia se nachází také vlevo. Tam pro změnu našel místo tempomat a omezovač rychlosti (standard od prostřední výbavy Tendance). Navolená rychlost se zobrazuje na displeji a lze ji zvyšovat buď po jednom, nebo po 5 km/h. Omezovač rychlosti funguje tak, že řidič může šlapat na plyn, jak chce, ale elektronika ho prostě nepustí přes nastavenou rychlost. To je v časech bodového systému k nezaplacení! V případě nutnosti ale lze silou prošlápnout pedál plynu až na podlahu přes zarážku, systém se deaktivuje a šofér může upalovat pryč třeba z nějaké ošemetné situace.

Obsluha rádia i tempomatu pod volantem vyžaduje jen pár minut tréninku, aby ji řidič zvládl i bez dívání.

Moc se mi také líbilo, že se nastavená rychlost zobrazuje na jednom z displejů podle úrovně výbavy.

Otestoval jsem také příplatkový audiosystém, jehož křišťálový zvuk ladí k luxusnímu zaměření verze Exclusive. Je to i zásluha reproduktoru na palubní desce.

Skvěle fungoval i další příplatkový prvek – navigační systém s velkým barevným displejem místo malého černooranžového ve středovém sloupku. Nadchnul mě intuitivním ovládáním, krásnou grafikou a také ukazatelem aktuální nadmořské výšky.

Specialitou aut koncernu PSA je parfém s výměnnými náplněmi, který se pouští stiskem tlačítka do ventilace.

Přední sedadla mají celkem výrazné bočnice, ale v prudkých zatáčkách jsem z nich občas vypadával. Zasloužila by ještě o něco víc vytvarovat, ale přesto mají mezi malými auty nadprůměrně dobré boční vedení. Sedí se v nich příjemně, nejsou příliš tvrdá ani měkká. Nabízejí široké možnosti posouvání a nastavení ideální polohy stejně jako volant.

Citroën se hodně chlubí panoramatickým čelním sklem, které patří ke standardu verze Exclusive.

Jeho délka 135 cm znamená, že okno tvoří i značnou část střechy. Nabídne cestujícím impozantní výhled, prosvětlí a ještě více odlehčí interiér. Výrobce slibuje, že se díky speciálnímu tónování kabina nebude přehřívat a věřím mu, protože i slunce dovnitř pronikalo v horní části skla jen tlumeně a neoslňovalo.

Světloplaché osoby navíc mohou uchopit kryt a jednoduše jej posunout jedním pohybem ruky nad sebe i se stínítky.

Mě při jízdách z pozice spolujezdce bavilo pozorovat kapky vody uhánějící po vypouklém čelním skle nahoru.

Při prezentaci vozu Citroën neopomněl pustit video s crash testem, který dokazoval, že auto s tímto sklem není při nárazu o nic méně bezpečné než s tím klasickým. Jedinými potenciálními příznaky kroucení či menší tuhosti karoserie bylo jemné povrzávání v prudkých zatáčkách, které jsem ale posléze zaregistroval i u verze bez gigantického skla.

V případě rozbití skla majitel zaplatí 17 700 Kč, o deset tisíc víc než u běžného předního okna.

I ve verzi bez velkého čelního skla se může řidič nebo řidička díky vysoké poloze sezení spolehnout na výborný výhled do všech stran.

V zimě mi hodně chybělo vyhřívání zpětných zrcátek, které patří až ke standardu nejvyšší výbavy Exclusive. Škrábat z nich led nebyl žádný med pro mne ani ta zrcátka...

reklama

Kabina a kufr

sedadla přednísedadla zadní
kufr základníkufr maximální

Citroën C3 patří mezi nejprostornější malé hatchbacky na trhu.

I když je kratší než většina konkurentů, povedlo se mu vykousnutím přístrojové desky před spolujezdcem.

Pomáhá také vyšší poloha zadních sedadel a jejich malá šířka. Díky tomu jsme naměřili lepší podélnou prostornost než u velmi dobré Škody Fabia.

Navigátor se může posunout až o 8 cm dopředu proti řidiči a tím za sebou vytvořit velké místo cestujícímu na zadních sedadlech. Také na straně šoféra se za sebe dva středně rostlí dospělí vejdou.

Vybrání přístrojovky se přitom nedotklo velikosti schránky na dokumenty. Menších odkládacích prostor se kolem všech míst nachází dostatek v nejrůznějších tvarech.

Zadní sedadla umožňují přepravit tři dospělé osoby i na delších cestách, pro ty krajní jsem ale postrádal u stropu madla na chycení se v prudké zatáčce.

Prostřední místo disponuje stejně vysoko výsuvnou opěrkou hlavy jako ty po stranách, takže nabízí bezpečné a díky celkem měkkému opěradlu i sedáku a nadprůměrné šířce interiéru také relativně komfortní svezení.

K ještě většímu pohodlí bych ale sedáky vzadu prodloužil. Ty jsou navíc pevně ukotvené k podlaze a klasicky dělená opěradla v poměru 60:40 se tak musejí překlápět při zvětšování prostoru pro náklad na ně. Mezi nimi a podlahou kufru pak vzniká velký schod.

Kufr patří stejně jako u minulé C3 k nejobjemnějším mezi malými auty. Je sice mělčí a užší než u předchůdce, ale také o něco delší, takže praktičtější. Má ale dost vysokou nákladovou hranu a nepotěší ani velký schod mezi ní a podlahou kufru.

Nový Citroën C3 ukrývá podstatně víc tlumících materiálů než první generace, mají zajistit lepší odhlučnění interiéru. To je totiž velká slabina předchůdce. Opravdu se výrazně zlepšilo, ale motor i hluk od podvozku dovnitř stále v běžné míře pronikají.

Pokračovat na další kapitolu
Podvozek
Auto je stavěné na kvalitní silnice. Tam se chová jako tichošlápek a zároveň nemá v zatáčkách problém, působí příjemně tuhým dojmem známým z německých značek, téměř se přes značnou výšku nenaklání. …
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus