ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test BMW X3
11. ledna 2018

Dá se říci, že třetí generace BMW X3 vykvetla do velmi povedeného SUV. Nový design, výbava a hlavně skvělé jízdní vlastnosti z něj dělají jeden z nejlepších modelů v kategorii. Se žhavou novinkou jsme se krátce svezli na mezinárodních jízdách pro novináře v okolí Lisabonu. A i když jsme s ní ujeli zatím jen několik desítek kilometrů, jsme připraveni se podělit o první dojmy.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Nabídka motorů se bude postupně rozšiřovat, v době uvedení na český trh (podzim 2017) byly k dispozici ale jen tři motorizace, z nichž pouze jediná benzinová – a rovnou top v podobě M40i s výkonným šestiválcem. Základem je ovšem vznětový čtyřválce pod označením xDrive20d. Možností je pak ještě naftový šestiválec xDrive30d. Jak názvy napovídají, všechny zatím prodávané vozy jsou vybavené i pohonem všech kol xDrive a automatickou převodovkou.

reklama

xDrive20i

Tento motor nebyl dosud testován.

xDrive30i

Tento motor byl testován v jiném autě. Naleznete jej v článku Test druhé generace BMW X4.

M40i

Tento motor nebyl dosud testován.

sDrive18d

Tento motor nebyl dosud testován.

sDrive18d AT

Tento motor nebyl dosud testován.

xDrive20d

Tento motor nebyl dosud testován.

xDrive25d

Tento motor nebyl dosud testován.

xDrive30d

Nejsilnější turbodiesel jsme vyzkoušeli na českých silnicích. Výkon 195 kW, ale hlavně maximální točivý moment 620 Nm jsou na SUV dané kategorie velmi slušné hodnoty. Vlastně je díky nim úplně jedno, že prázdné auto váží 1820 kg. Za vše hovoří i údaj o akceleraci, kdy BMW zvládne z nuly na 100 km/h vystřelit za 5,8 sekundy.

Stále se ukazuje, že šestiválcový motor má nad čtyřválci navrch. Kromě točivého momentu jde také o kultivovanost provozu. Jednotka sice slyšet je a nebudete mít pochyb o tom, jaký druh paliva podle zvuku spaluje, na druhou stranu šestiválcové dunění oproti čtyřválcovému chraptění je příjemnější poslouchat. Šestiválec má charakter.

A jak je to se spotřebou? Je potřeba počítat s tím, že i když je BMW známé jako výrobce naftových motorů silných a zároveň úsporných, do výsledku u X3 promlouvá stavba vozu a jeho hmotnost. Při klidné jízdě se můžete dostat na 7 litrů, mnohem častěji ale budete z displeje odečítat hodnoty o litry nebo litr a půl vyšší. Výš se už dostanete jen při vyloženě hrubém zacházení nebo větším zatížení vozu.

M40d

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Zatím se BMW X3 prodává jen s automatem. K dispozici je buď osmistupňový Steptronic pro běžné verze nebo námi zkoušení sportovní Steptronic. Obě varianty převodovky mají osm rychlostí. Řazení se dá popsat jako lahůdkové. V automatickém režimu ho v podstatě nevnímáte a pokud „za to chcete vzít“, přepnete si na manuální pro páčky pod volantem a z auta se stane sportovní hračka. Je to zážitek.

Řízení

Jestli něco BMW umí, tak je to poskytnout radost z řízení. Škarohlídy neposlouchejte, daří se mu to i u SUV a nové X3 rozhodně není výjimkou. Naopak, není v této kategorii mnoho jiných aut, které by nás tak bavily. V komfortním režimu je posilovač logicky aktivnější, ale i tak pečlivě upovídaný, tudíž přesně víte, co se pod koly děje. Ve sportu přituhne, abyste měli větší pocit z rozměrů a hmotnosti auta. Vůz se krásně vodí, řízení je přímé a strmé. Tleskáme.

Brzdy

Obvykle o brzdách moc nepíšeme, ale tady stojí za to, tedy pokud si vyberete model M40i. Sportovní třmeny s lakováním v barvě karoserie jsou nejen krásné, ale umí také pořádně zabrat. Auto vážící 1,8 tuny potřebuje dostatek síly k zastavení. I v ostrém zatáčkovitém úseku se nám je navíc nepodařilo unavit.

Podvozek

Je jedno, že sedíte v SUV. Nové X3 má sportovní geny bavoráků, které se předávají z generace na generaci. Samozřejmě ale hovoříme o modelu, se kterým jme měli naši první zkušenost, tedy nejlepším M40i. Dostanete k němu M sportovní podvozek a připlatit si můžete na nastavení jejich tuhosti, což najdete pod názvem Dynamic Damping Control. Auto je vybaveno náloží elektroniky, která vám pomáhá v jízdě – za zmínku stojí ještě systém Performance Control, který má pomáhat s dynamikou v zatáčkách a je pro M40i standardem. Za zmínku stojí i pohon všech kol xDrive zaměřený víc na zadní kola.

Hmotnost vozu je ideálně rozložená mezi nápravy zhruba 50:50. Přidejme k tomu přesné komunikativní řízení, ostrý motor bleskově reagující na plynový pedál a skvělý podvozek a výsledkem je překvapivě sportovně zaměřená mašina. Je to přesně to auta, ve kterém můžete odvézt děti do školy a pak se jet bavit. Nastavitelné tlumiče v komfortním režimu přináší dostatečnou míru pohodlí. Nevyklepaly nás ani rozbité portugalské silnice.

Přepněte do sportu a vydejte se na klikatou okresku. Jedna je hned za Lisabonem u závodního okruhu Estoril. Pravá zatáčka střídá levou, ostrou, táhlou i vracečku. Auto se nádherně vede plynem a na zemi sedí jako přibité. Náklony jako by neexistovaly a s narůstající rychlostí si začínáte uvědomovat, že tohle prostě není obyčejné SUV. X3 na silnici třeba s BMW 3 podobných výkonů neujedete. Dostat ji na hranici přilnavosti chce totiž hodně odvahy. Troufáme si tvrdit, že jde o jedno z nejlépe jezdících SUV v jeho třídě. Jsme ale zvědaví, jak se předvedou standardní modely, se kterými jsme ještě neměli tu čest se svézt.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus