ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test sedmé generace BMW řady 5
24. srpna 2017

Hned na začátek si troufnu napsat jeden superlativ. Sedmá generace BMW řady 5 v testovaném provedení 540i xDrive má z hlediska vyváženosti nejlepší jízdní vlastnosti ze všech aut, co jsem dosud, což znamená za posledních více než dvacet let, testoval. Kolega, který později zkoušel naftové provedení 530d xDrive se mnou souhlasil. A dojem nezkazila ani osmiválcová verze M550i xDrive.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Řidičova zóna

přístrojová deska

Nové BMW řady 5 přijelo s několika efektivními vychytávkami, které pomohou řidiči udělat velký dojem na okolí a začátkem roku 2017 šlo o unikátní technologie.

Tu nejefektnější podle mne představuje parkování auta bez řidiče na dálkové ovládání přes klíček.

Klíčkem začneme. Na obrázku vidíte obě jeho varianty. Kromě té běžné lze mít za příplatek i velký klíč s displejem připomínající smartphone, který se dá bezdrátově dobíjet na indukční plošce na středovém panelu a řidiči dodává řadu informací.

Například se díky němu může dozvědět, kolik kilometrů ujede na zbývající palivo v nádrži, může si na dálku načasovat vyhřátí, nebo naopak zchlazení interiéru - a nebo může díky němu auto "vyvenčit", aniž by byl kdokoli za volantem.

Jen si to představte. Stojíte opodál (nesmí to být moc daleko) s klíčkem v ruce a jen po zmáčknutí aktivní plošky na displeji auto nastartujete a rozjedete buď směrem dopředu, nebo dozadu.

Auto se pohybuje rychlostí chůze a díky neustálému snímání okolí množstvím kamer zastaví, pokud se kolem něj objeví překážka.

Může to být jiné auto, ale třeba i chodec, to jsem vyzkoušel na vlastní kůži, respektive na kůži vlastního dítěte. Poprvé jsem se hrozně bál, že mu bavorák zláme nohy, nebo že nabourám auto sousedovi, ale opravdu to funguje!

K čemu je tahle ptákovinka za příplatek dobrá kromě toho, že autíčkem na dálkové ovládání za dva a půl milionu vzbudíte úžas okolí?

Zejména při parkování ve stísněných prostorách jako jsou parkoviště nákupních center. Nemusíte se soukat za volant se strachem, že odřete lak na dveřích. Prostě auto necháte vyjet ven a nasednete do něj v místě, kde je to pohodlné.

Podobně efektní je i funkce automatického parkování s šoférem za volantem. Klasický parkovací pomocník, který sám točí volantem a dává řidiči pokyny ohledně směru jízdy a šlapání na plyn, dnes můžete mít i u aut nižší střední třídy. Ten u BMW řady 5 automaticky obsluhuje i převodovku a plynový pedál.

Na rozdíl od řízení auta na dálkové ovládání ale při zkouškách toho asistenta došlo k nepříjemné situaci, kdy se auto mermomocí smažilo vyšplhat i na hodně vysoký obrubník za ním. Kamery ho prostě nezachytily. Takže pořád platí, že řidič by měl pomocníky neustále prověřovat. V ostatních případech ale příplatkový parkovací asistent fungoval na jedničku.

Když už jsme u těch kamer, tak jejich pokrytí, rozlišený i obraz promítaný na displej multimediálního systému sice vypadá parádně, ale i přesto se mi podařilo odřít ráfek po najetí na obrubník u obchodního centra, kterého jsem si ve tmě prostě nevšiml. Takže ani tady kamery nejsou samospasitelné.

Velmi efektní je i funkce dalšího příplatkového asistenta - adaptivního tempomatu. Ten se dokáže ve spojení s automatickým udržováním jízdního pruhu pohybovat v kolonách prakticky autonomně. Při nízkých rychlostech dokonce ani moc často neotravuje řidiče, který si zkříží ruce na prsou, aby je znovu vrátil na volant.

No a když už jsme u těch vychytávek, tak nemůžu opomenout ani ovládání audiosoustavy gesty. Zejména točení prsty před obrazovkou na jednu, nebo druhou stranu a tím zesilování, nebo naopak snižování hlasitosti audiosoustavy funguje bezchybně. Horší to bylo s ostatními gesty, kterými se mělo listovat mezi stanicemi, otáčet obrazem kamer, nebo listovat v palubním menu. Tato gesta fungovala jen občas, když jsem chtěl, a naopak dost často bezděky, když jsem je vůbec udělat nechtěl.

Poslední efektní příplatkovou vychytávkou, kterou zmíním, je možnost psát prstem adesy cílů v navigaci na plošku tlačítka ovládání multimediálního systému.

A teď už k věcem, které hodnotíme u všech aut.

Výhled z vozu není nijak mimořádný, patří napříč všemi autmobilovými třídami k podprůměru.

Zato sezení v příplatkových kožených sportovně tvarovaných sedadlech (standard pro M550, ale v provedení látka/alcantara) nemělo chybu. Oslovilo mne nejen parádní držení těla v zatáčkách, ale také pohodlí, jaké poskytovala, zejména měkkoučká hlavová opěrka, která se dala ve velkém rozsahu nastavovat ve vertikální i horizontální rovině.

Měl jsem možnost sedák manuálně prodloužit, ale v mém případě nic takového nebylo potřeba.

U verze M550i xDrive byla sedadla vybavena i příplatkovými masážními funkcemi. Šíře nabídky i kvalita masáže příjemně překvapily.

Poloha za volantem mi vyhovovala, nic mi nepřekáželo i přesto, že jsem zvyklý řídit hodně blízko k volantu i přístrojové desce.

Digitální přístroje se mění podle toho, jaký jízdní režim řidič zvolí.

Jinak vypadají ciferníky pro komfortní svezení, jinak pro úsporné a jinak pro sportovní.

Pokud řídíte hybridní verzi, dostanete ještě jinou grafiku přístrojů. Pravý nyní kromě otáček ukazuje i intenzitu dobíjení baterií při brždění. Když jedete na elektrický režim, můžete kontrolovat, jak silně přidávat plyn, aby jízda byla co nejúspornější.

Řidič má k dispozici obrovské množství informací a některé z nich jsou unikátní. Například jemně červené podbarvení pod ručičkou rychloměru napovídá, o kolik řidič překračuje povolenou rychlost na daném úseku. 

Díky přehledné grafice také šofér jasně ví, zda aktuálně jede úsporněji, nebo naopak méně úsporněji, než činí průměrná spotřeba.

Kdo nechce být množstvím informací z přístrojů zahlcen, může si připlatit za mezigeneračně výrazně vylepšený head-up displej a nejdůležitější informace se mu budou v parádní grafice promítat přímo do zorného pole.

Volant s tlustým věncem, měkoučkou kůží a výrazným tvarováním nemá chybu. Ten na obrázku patří ke sportovnímu M paketu. Proti minulé řadě 5 přibylo tlačítko na vyhřívání volantu, které se v zimě hodilo.

Tlačítky a rolery se dá z volantu ovládat řada informací. Líbilo se mi, že lze například přepínat mezi funkcí adaptivního a běžného tempomatu, což nebývá běžné. Někdy adaptivní tempomat, který udržuje i vzdálenost od nejbližšího auta před vámi bývá na obtíž, a tak oceňuji možnost přepnout jen na základní funkci udržování řidičem nastavené rychlosti.

Palubní počítač se ale ovládá postaru tlačítkem na samostatné páčce, což ale třeba mě osobně vůbec nevadilo.

Středový panel každého BMW řady 5 standardně zdobí displej multimediálního systému obsahující navigaci. Testovaný vůz obsahoval nejlepší příplatkovou verzi Professional s dotekovou obrazovkou o úhlopříčce 10,25 palců.

Displej je sice dotekový, ale zároveň se dá docela intuitivně ovládat posuvným a otočným kolečkem iDrive s tlačítky okolo.

Informací v systému je tolik, že z nich člověku nejdříve jde hlava kolem, ale majitel se asi rád a rychle zaučí. Základní funkce se obsluhují vně multimediálního systému samostatně a jsou rychle po ruce.

Samostatný displej dostala i klimatizační jednotka, která je v základní verzi dvouzónová, ale u testovaného auta příplatková čtyřzónová (standard pro M550).

To znamená, že si vlastní teplotní zónu mohli vytvořit nejen přední, ale i dva zadní cestující.

Manažer má na elegantně řešeném středovém panelu i dalších místech k dispozici i dostatečné množství odkládacích prostor.

reklama

Kabina a kufr

sedadla přednísedadla zadní
kufr základníkufr maximální

Sedmá generace BMW řady 5 se proti té šesté protáhla o tři centimetry. S délkou karoserie 4,94 m dokonale zapadá mezi sedany vyšší střední třídy.

Uvnitř se to na místě na nohy neprojevilo, protože jsme mezigeneračně naměřili o tři centimetry méně, přesto zůstává podélná prostornost nadprůměrná i mezi přímými konkurenty.

Dva cestující s výškou kolem 185 cm si z sebe pohodlně sednou bez otlačení kolen a ten zadní nebude mít ani po napřímení problém s místem nad hlavou. Tam jsou totiž naopak proti předchůdci dva centimetry k dobru.

Krajní zadní sedadla svými rozměry a pohodlím příliš nesnižují laťku, kterou nastavila ta přední.

Zvlášť, když v našem případě byla vyhřívaná a díky již zmíněné příplatkové čtyřzónové klimatizaci měl i každý z cestujících na krajních zadních sedadlech možnost nastavit si svou teplotu.

BMW řady 5 sice asi nebude příliš často využíváno jako pětimístné auto, ale může tak posloužit, a to i dospělým cestujícím. Prostřední místo je sice výrazně tvrdší, ale opěrka podpírala cestujícímu s výškou 174 cm hlavu, nikoli krk jako u spousty jiných vozů.

Potěšilo mne i praktické dělení zadních sedadel v poměru 40:20:40.

Sklopení prostředního dílu například umožní jet čtyřčlenné posádce na lyže a převážet je uvnitř auta, aniž by byl narušen komfort sezení.

Krajní opěradla zadních sedadel se dají sklápět také, ale pouze madly přímo ze zavazadlového prostoru.

Ten podle výrobce narostl z hlediska objemu o 10 l na v této kategorii obvyklých 530 litrů. Podle našich měření za to může především o něco větší hloubka.

Největší slabinou zavazadlového prostoru zůstává šířka mezi podběhy, která se zmenšila o dva centimetry na pouhých 82 cm, což je hodně málo i při porovnávání všech aut napříč třídami. BMW řady 5 zkrátka nebude sloužit jako náklaďák, tomu napovídá i neprakticky členitý kufr.

Na druhou stranu oceňuji jeho poctivé polstrování i na těch místech, která jsou vidět až na druhý pohled stejně jako praktické síťky a schránky pro převoz menších věcí.

Jen pozor. Model 530e iPerformance má sice baterie ve velké míře pod sedadly, ale jeho zavazadelník je o poznání menší. Výrobce uvádí objem 410 litrů, což je o celých 120 litrů méně než u verze s klasickým pohonem.

Pokračovat na další kapitolu
Motory
BMW řady 5 sedmé generace se od začátku prodeje nabízí se třemi různými benzinovými a dvěma naftovými motory. Všechny dopuje minimálně jedno turbodmychadlo. Nechybí ani hybridní kombinace benzinovéh…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus