ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test modernizovaného BMW 4 Gran Coupé
4. února 2019

Označením Gran Coupé tato varianta BMW řady 4 klame tělem. Ve skutečnosti jde o liftback (uznávám, že Gran Coupé zní o dost lépe), tedy pětidveřový vůz s vysoko výklopnými pátými dveřmi. S trochou nadsázky je tak BMW 4 Gran Coupé konkurentem například pro Škodu Octavia, i když tu řadíme o kategorii níže..
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Benzinové i naftové motory mají buď čtyři (objem 2 litry - 420i, 430i, 418d, 420d), nebo šest válců (3 litry - 440i, 430d, 435d) a pomáhají jim turbodmychadla. V základním provedení se posílá síla na zadní kola, každý z motorů (s výjimkou nejslabší naftové verze 418d) však lze mít i s pohonem obou náprav xDrive. Provedení 435d se nabízí pouze jako čtyřkolka.

Na rozdíl od klasického kupé chybí v nabídce nejvýkonnější provedení M4.

I ty nejslabší benzinové motory najdeme z hlediska dynamiky při porovnání s konkurenty minimálně v průměru, nejsilnější verze patří k nejlepším sprinterům. Šestiválce dělají z BMW řady 4 docela žíznivý liftback, čtyřválce patří z hlediska úspornosti k průměru.

V podstatě totéž co o benzinových motorech platí i pro ty naftové. Dynamika šestiválce (435d xDrive) dokonce začátkem roku 2019 neměla mezi dieselovými liftbacky a sedany střední třídy konkurenci.

reklama

420i

Tento motor nebyl dosud testován.

420i AT

Tento motor nebyl dosud testován.

420i xDrive

Tento motor nebyl dosud testován.

430i

Tento motor byl testován v jiném autě. Naleznete jej v článku Test modernizovaného BMW 4 Cabrio.

430i xDrive

Tento motor nebyl dosud testován.

440i

Tento motor byl testován v jiném autě. Naleznete jej v článku Test BMW 4 Coupé po faceliftu.

440i xDrive

Testovaná verze měla zvýšený výkon z 240 na 260 kW, takže její dynamiku nelze označit jinak než jako vynikající. Přesto jsem díky pohonu všech kol neměl pocit, že bych pracoval s nezvladatelným stádem koní. A třeba na driftování na suchém asfaltu bych s obutím testovaného auta potřeboval ještě pár desítek koní k dobru.

Extrémní nebyla ani spotřeba testovaného auta. Překvapivě jsem jezdil přibližně se stejnou spotřebou jako u kupé s pohonem zadních kol - tedy necelých deset litrů. Když jsem neřádil a nevyužíval potenciál motoru, dalo se jezdit pod devět a s touhou po nízké spotřebě i pod osm, což odpovídá nově publikovaným (podstatně zvýšeným) laboratorním údajům (7,8 l).

Na dálnici snižoval spotřebu šestiválcového třílitrového motoru dlouhý osmý rychlostní stupeň. Pohonná jednotka točila jen 1300 otáček při 90 km/h a 1900 otáček při 130 km/h.

418d

Tento motor nebyl dosud testován.

418d AT

Tento motor nebyl dosud testován.

420d

Tento motor nebyl dosud testován.

420d AT

Tento motor nebyl dosud testován.

420d xDrive AT

Tento motor nebyl dosud testován.

430d

Tento motor nebyl dosud testován.

430d xDrive

Tento motor nebyl dosud testován.

435d xDrive

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Zkoušel jsem zatím pouze osmistupňový automat a byl z něj jako vždy nadšený. V současnosti asi neexistuje lepší automatická převodovka.

Řadí naprosto hladce, bleskurychle, logicky, bez váhání v jakémkoli režimu. A navíc se její volič skvěle drží

K dispozici byl u námi testované sportovní verze i manuální režim ovládaný nejen pákou, ale i páčkami za volantem. Sportovní mód vytáčel motor do nejvyšších možných otáček, což u benzinového motoru dává smysl.

Manuální převodovka je začátkem roku 2019 v nabídce pouze u nejslabší benzinové a dvou naftových verzí. Zatím jsem ji nezkoušel.

Řízení

Opět se mi potvrdilo, že u BMW řad 3 a 4 je u verzí s pohonem všech kol řízení mnohem méně citlivé a informativní než u provedení s pohonem pouze zadní nápravy. A to jsem zkoušel příplatkové variabilní sportovní řízení, které by mělo být v tomto ohledu lepší.

Takže pokud chcete mít opravdu sportovně laděné BMW 4 Gran Coupé s informativním řízením, vyhněte se verzi xDrive. Ale počítejte s tím, že občas v zimě budete muset nechat auto i se sebelepším zimním obutím v garáži.

Podvozek

Odvozovat od testu jedné varianty jízdní vlastnosti celé modelové řady je nesmysl a u testovaného BMW 4 Gran Coupé to platí dvojnásob. Zkoušený exemplář totiž obouval pro tento model netypická obří dvacetipalcová kola (základ tvoří šestnáctky) se šlupičkovými "neprorazitelnými" Runflat pneumatikami 225/35 R20 vpředu a 255/30 R20 na zadní nápravě. K tomu přičtěte M sportovní paket, který většinou znamená další přitrvzení podvozku, což ale neplatí pro testovanou verzi s pohonem všech kol xDrive (v základním provedení má BMW 4 Gran Coupé samozřejmě pohon pouze zadních kol). Navíc "naše" auto disponovalo příplatkovým adaptivním podvozkem s možností měnit nastavení tuhosti tlumičů.

Podle tvrzení výrobce došlo při faceliftu v roce 2017 u Gran Coupé k přitvrzení podvozku. Těžko soudit, ale připadalo mi, že se testovaná varianta nakláněla v zatáčkách o něco méně než verze 435d xDrive zkoušená před faceliftem.

Přesto mi kupodivu aktuálně testovaná benzinová verze připadala méně zábavná než ta naftová před modernizací. Zřejmě za to mohly až přespříliš široké pneumatiky. Zatímco v roce 2013 jsem si u testu naftové verze na osmnáctipalcových kolech liboval, že díky většímu množství přenosu síly na zadní než na přední nápravu lze auto i na suchu hodit do driftu, tentokrát se mi to nějak nedařilo. Možná to je i věkem. Zadek se mi v režimu Sport Plus dařilo utrhnout jen na mokru.

Na druhou stranu už jsem dlouho neřídil auto, které by zatáčky projíždělo tak vysokou rychlostí jako přilepené k asfaltu - a to jak suchému tak mokrému. Jistota a suverenita při vysokých rychlostech byla dominantní vlastností recenzované varianty.

Teď možná čekáte nářky nad extrémní tvrdostí podvozku testované varianty. Místo toho je tu opět překvapení. Ve sportovním režimu sice bylo odpružení opravdu hodně tuhé, ale nikoli vytloukací. A v komfortním režimu mi dokonce auto na některých typech nerovností připadalo i pohodlné. Rozdíl mezi těmito dvěma módy byl opravdu gigantický a poznal by ho každý řidič, nikoli pouze princezna na hrášku.

Každopádně je nad slunce jasné, že základní verze bude jezdit úplně jinak.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus