ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test BMW 4 Gran Coupe
4. března 2016

Gran Coupé je už třetí verzí řady 4, o které píšu, takže se budu soustředit pouze na změny proti modelům Coupé a Cabrio. Ve skutečnosti by si ale Gran Coupé zasloužilo suverénně nejdelší článek. Vzhledem k tomu, že se praktičností hodně podobá Škodě Octavia, půjde určitě o nejprodávanější provedení řady 4 v Česku.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama
Ondřej Běhal

Gran Coupé je už třetí verzí řady 4, o které píšu, takže se budu soustředit pouze na změny proti modelům Coupé a Cabrio. Ve skutečnosti by si ale Gran Coupé zasloužilo suverénně nejdelší článek. Vzhledem k tomu, že se praktičností hodně podobá Škodě Octavia, půjde určitě o nejprodávanější provedení řady 4 v Česku.

Ano, označením Gran Coupé tento model hodně klame tělem. Fotku zvětšíte kliknutím na ni stejně jako všechny ostatní v testu.

Ve skutečnosti jde o liftback (uznávám, že Gran Coupé zní o dost lépe), tedy pětidveřový vůz s vysoko výklopnými pátými dveřmi. Na rozdíl od klasického Coupé nebo kabrioletu, které mají vzadu pouze víko s úzkým vchodem. Díky tomu lze v BMW 4 Gran Coupé převážet i hodně velké náklady včetně třeba jízdních kol.

Upřímně řečeno trochu nechápu, proč BMW nabízí dva prakticky totožné modely – 3 Gran Turismo a 4 Gran Coupé. Ano, Gran Coupé je o něco méně prostornější a komfortnější, lépe vypadá a jezdí o trochu sportovněji, ale jinak jde o dva praktické liftbacky přibližně stejné velikosti.

BMW 4 Gran Coupé se od běžných liftbacků liší bezrámovými dveřmi, které díky chytrému zasouvání do střechy nijak nenarušují akustický komfort. Od čtyřdveřových kupé se dost zásadně liší výklopnou zadní stěnou, tedy pátými dveřmi.

Testovaná varianta byla ve výbavovém stupni M Sport, který zahrnuje řadu designových změn vůči základnímu provedení. Vše se nese ve sportovním duchu, k čemuž patří i standardně dodávaná litá kola. Design zkoušené verze se mi hodně líbil jak zvenčí tak uvnitř.

Řidičova zóna se příliš neliší od BMW 4 Coupé, jehož podrobný test můžete číst zde. Jen mi připadalo, že sedím podstatně výš (třeba právě jako v BMW 3 GT). I z nejnižší polohy jsem viděl na kapotu.

Také tady samozřejmě není na rozdíl od dvoudveřového kupátka podavač na pás a s menšími předními dveřmi se lépe manipuluje.

Testovaná sportovní sedadla (standard verze M Sport) v látkovém provedení neměla chybu a vyhovovala mi dokonale ve všech situacích tvarem, velikostí i tvrdostí.

Na zadní sedadla je tady díky zadnímu páru dveří relativně běžný přístup, i když do nízkého bavoráku se nastupuje o něco hůře než do konkurenčních aut.

Na krajních místech se sedí velice pohodlně, ale osoby s výškou přibližně nad 170 cm se budou po napřímení dotýkat stropu. Místa na nohy je ale poměrně dost, takže se vyšší lidé mohou trochu sesunout. Prostřední plac ve druhé řadě je vyloženě nouzovka. Dospělí tu mají moc blízko ke stropu a pro děti je tu sezení nepříjemně tvrdé.

Porovnávání BMW 4 Gran Coupé s Octavií, nebo spíše s jejím sportovním derivátem Octavia RS, není vůbec mimo mísu. I když "čtyřku" řadíme o třídu výš, je paradoxně o 4 cm kratší než škodovka. Také prostorové poměry pro cestující se hodně podobají. Bavorák nabízí nepatrně více místa v loktech vpředu, ale o něco méně na hlavu vzadu. Má menší kufr.

Pátými dveřmi praktičnost auta nekončí, ale pouze začíná.

Hodně mě baví standardní rozdělení opěradla ve druhé řadě v poměru 40:20:40. Znamená to, že když chci uvnitř auta převážet třeba větší množství lyží, zůstávají mi čtyři plnohodnotná místa k sezení.

Zadní sedadla po sklopení navazují na podlahu kufru.

Uvnitř zavazadlového prostoru s podprůměrným objemem 480 l jsem objevil řadu praktických drobností jako jsou háčky na tašky, gumové popruhy nebo síťka na upevnění menších předmětů.

Líbí se mi i krycí plato částečně zakomponované do pátých dveří.

Nabídka motorů se prakticky neliší od BMW 4 Coupé až na to, že se nepočítá se sportovní verzí M.

Testoval jsem nejsilnější naftový motor 435d xDrive spojený výhradně s osmistupňovým automatem a pohonem všech kol. Jde o třílitrový šestiválec s nejvyšší výkonem 313 koňských sil.

K celé soustavě pohonu a jeho ovládání se lze těžko vyjadřovat jinak než v superlativech. Ano, starší auta měla informativnější řízení, ale jinak jde o vůz, se kterým mě fakt bavilo jezdit, měl jsem kdykoli k dispozici více než dostatek síly, a navíc mě příjemně překvapila jeho spotřeba. Po městě jsem v zimním období jezdil za necelých devět litrů, při ustálené rychlosti 90 km/h jsem se dostal hluboko pod pět litrů a při 130 km/h asi na 6,5 l. Výrobce udává kombinovanou spotřebu 5,6 l, což je údaj, k němuž jsem se byl schopen s muší nohou přiblížit i v zimě s nezajetým motorem.

O úspornou jízdu se stará hlavně dlouhý osmý rychlostní stupeň, který lze řadit přibližně od rychlosti 80 km/h. Už od tisíce otáček se šestiválec huhlavě převaluje bez sebemenšího protestu a po šlápnutí na plyn ochotně zrychluje i bez podřazení, čehož dosáhnete pouze tehdy, když si osmičku zafixujete v manuálním režimu. Při rychlosti 90 km/h točí motor na osmičku asi 1250 otáček a při 130 km/h 1800 otáček. Stále se tedy jen převaluje a máte pocit, že jedete hrozně pomalu. To jsem ale měl i při rychlostech kolem 200 km/h. Zkoušel jsem i omezovačem limitovanou maximálku 250 km/h a ani tehdy mi nepřipadalo, že jedu extrémně rychle.

Osmistupňový automat pracuje tak dobře, že je i pro mě coby ctitele manuálního řazení velmi návykový. Prostě šlápnete na plyn a auto vystřelí vpřed, povolíte plyn a vůz rychle zařadí co nejvyšší stupeň a nechá co nejnižší otáčky. Nikde žádná prodleva, cukání, váhání, prostě paráda!

Jízdní vlastnosti jsou prakticky totožné s BMW 4 Coupé, takže na auto s pohonem všech kol až nečekaně hravé. Ve sportovním režimu jde totiž větší část síly na zadní nápravu, takže když deaktivujete stabilizační systém, můžete si i na suchu užít parádní drifty. Fakt!

Ruku v ruce s hravostí šel u BMW 4 Gran Coupé na osmnáctipalcových kolech komfort, takže i tady si auto zaslouží absolutorium. Už vím, co si pořídím, až budu velký a bohatý kluk! I když jsem na začátku trochu pochyboval o smyslu tohoto auta, na konci testu jsem zjistil, že bych si ho ihned koupil. A to přesně v téhle testované specifikaci za 1 738 442 korun.

Cenovka je také ten jediný háček. BMW Gran 4 Coupé je auto pro bohaté chlapy středního věku s aktivním způsobem života a na rozdíl od BMW 3 GT spíš pro ty hravější než usedlejší. Samozřejmě, že může v českých poměrech výborně fungovat i jako auto pro klasickou čtyřčlennou rodinu. Vlastně nevidím jediný důvod, proč by si ho nemohla pořídit ženská, jen na mě prostě působí tak nějak maskulinně – spíš jako babolapka než jako babokočár.

¾ zepředu dopravabok dopravazáď čistá¾ zezadu dolevapříď čistá
přístrojová deska
sedadla přednísedadla zadníkufr základníkufr maximální
reklama
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus