ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test modernizovaného BMW 4 Coupé
4. září 2018

Kdo čekal od nové řady 4 úplně svébytný model, pak byl asi trochu zklamán. Jde o přímého nástupce kupé a kabrioletu odvozených od řady 3, které od trojky „utekly“ a osamostatnily se. Novinku představuje čtyřdveřové Gran Coupé. Tento test je ale vyhrazen klasické dvoudveřové variantě.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Benzinové i naftové motory mají buď čtyři (objem 2 litry - 420i, 430i, 420d), nebo šest válců (3 litry - 440i, M4, 430d, 435d) a pomáhají jim turbodmychadla. V základním provedení se posílá síla na zadní kola, každý z motorů až na verzi M4 však lze mít i s pohonem obou náprav xDrive. Provedení 435d se nabízí pouze jako čtyřkolka.

I ty nejslabší benzinové motory najdeme z hlediska dynamiky při porovnání s konkurenty minimálně v průměru, nejsilnější verze patří k nejlepším sprinterům. Šestiválce dělají z BMW řady 4 docela žíznivé kupátko, čtyřválce patří z hlediska úspornosti k průměru.

V podstatě totéž co o benzinových motorech platí i pro ty naftové. Dynamika šestiválců dokonce v srpnu roku 2018 neměla mezi dieselovými kupátky střední třídy konkurenci.

reklama

420i

Tento motor nebyl dosud testován.

420i AT

Tento motor nebyl dosud testován.

420i xDrive AT

Tento motor nebyl dosud testován.

430i AT

Tento motor nebyl dosud testován.

430i xDrive

Tento motor nebyl dosud testován.

M4

Tento motor nebyl dosud testován.

M4 AT

Tento motor nebyl dosud testován.

440i xDrive

Tento motor nebyl dosud testován.

440i

Šestiválcový benzinový motor jsme testovali ještě před změnou technických údajů, které podstatně navýšily spotřebu.

Byl dopovaný nejen turbem, ale také příplatkovým čipem z katalogu originálních doplňků M Performance pod názvem Power and Sound kit. Tento čip mohou zájemcům nainstalovat do auta specializovaní prodejci a zvyšuje výkon z 240 na 265 kW, točivý moment ze 450 na 500 N.m a zrychlení z 0 na 100 km/h se zkrátilo z pěti sekund na 4,4 s. Přirozeně sametový a přátelský motor tak po tomto "energy drinku" získává do vínku trochu agresivity, kterou podkreslují hromy a blesky létající z výfuků. Zejména v režimu Sport Plus a manuálním módu řazení předvádí pohonná jednotka spolu s výfukovou soustavou po otevření zvukových klapek pestrou škálu hodně hlasitých zvuků od syčení a prskání přes brblání, chraptění až po hromování a střelbu. Sousedi v klidné čtvrti vás rozhodně milovat nebudou.

Paradoxní je, že se klapky zavírají v nejsportovnějším módu - tedy po vypnutí stabilizace. Pak je zvuk tišší stejně jako v komfortním nebo ekonomickém režimu.

Rozdíl v projevu motoru v jednotlivých jízdních módech je skutečně markantní. V tom sportovním se motor neustále žene do otáček a jeho chování výkonovou špičkou trochu připomíná atmosférické šestiválce. Naopak v ekonomickém je to beránek s úžasnou pružností už někde od tisícovky otáček.

Vzhledem k dlouhé osmičce (motor točí na nejvyšší rychlostní stupeň jen 1300 otáček při 90 km/h a 1900 otáček při 130 km/h) lze na dálnici a mimo město dosahovat s autem při klidném stylu jízdy solidní spotřeby kolem osmi litrů. Můj průměr v testu se pohyboval s několika dlouhými sportovními vložkami kolem stále snesitelných deseti litrů naturalu na každých 100 kilometrů.

420d

Tento motor nebyl dosud testován.

420d AT

Tento motor nebyl dosud testován.

420d xDrive AT

Tento motor nebyl dosud testován.

430d

Tento motor nebyl dosud testován.

430d xDrive

Tento motor nebyl dosud testován.

435d xDrive

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Zkoušel jsem zatím pouze osmistupňový automat a byl z něj jako vždy nadšený. V současnosti asi neexistuje lepší automatická převodovka.

Řadí naprosto hladce, bleskurychle, logicky, bez váhání v jakémkoli režimu. A navíc se její volič skvěle drží

K dispozici je i manuální režim ovládaný buď pákou, nebo páčkami za volantem, a sportovní mód, který motor vytáčel do nejvyšších možných otáček, což u benzinového motoru dává smysl.

Manuální převodovka je v srpnu 2018 v nabídce pouze u nejslabší benzinové i naftové verze a sportovního provedení M4 CS. Zatím jsem ji nezkoušel.

Základní sportovní verze M4 se prodává s dvouspojkovým sedmistupňovým automatem. Ani ten jsem zatím nezkoušel.

Řízení

Nesouhlasím s názory některých kolegů, že není citlivé a informativní. Asi i proto, že jsem měl k dispozici příplatkové variabilní sportovní řízení, které svou odezvou dělalo z ovládání auta čistou radost ve všech jízdních režimech. Takhle řidičsky přitažlivé auto už jsem dlouho neměl v rukách.

Je ale rozdíl mezi verzemi s pohonem pouze zadních a všech kol. Sourozence BMW 4 Gran Coupé jsem testoval v provedení 440i xDrive a u něj bylo řízení mnohem méně komunikativní.

Podvozek

Velký díl chvály přitažlivosti řízení BMW 4 Coupé samozřejmě padá i na konstruktéry podvozku. Ten sice proti minulé generaci trojky kupé mírně ubral na sportovnosti a přidal na komfortu, ale rozhodně bych mu to nezazlíval.

Dokonce i s pohonem všech kol testovaném před faceliftem v roce 2014 jsem si s autem užil několik velmi zábavných jízd. Zvlášť v režimu Sport+ totiž stabilizační systém nechá záď nejen zavlnit, ale i sklouznout do slušného driftíku. Teprve, když ho trochu přetáhnete, elektronika zasáhne. Nechá se však, pokud je libo, i zcela vypnout. 

Opravdu, ani pohon všech kol nezabíjí u kupátka hravost. Ve sportovním režimu jde totiž větší část síly na zadní nápravu, takže si zvlášť na zimou oslizlých silnicích užijete spoustu radosti. A to naše auto obouvalo základní sedmnáctipalcová kola se zimními pneumatikami o velikosti 225/50 R17. Tedy nic extra sportovního. V příplatkové části ceníku si můžete vybrat i devatenáctky.

Sám jsem byl překvapený, jak se kupátko před modernizací na fotce v ostré zatáčce naklánělo, za volantem jsem ale pocit "měkkých kolen" nijak negativně nezaznamenal a měřené úseky zatáček projížděl rychlostmi u ostatních aut těžko představitelnými.

Tak jako všechny větší bavoráky auto až nebezpečně dobře maskuje skutečnou rychlost. Sto třicítka mi připadala jako devadesátka a sto osmdesátka jako sto třicítka...

Pneumatiky Runflat se schopností dojet do servisu i po defektu sice kvůli tvrdším bočnicím přejížděly i menší nerovnosti slyšitelně, záda si ale na nedostatek pohodlí rozhodně nestěžovala.

Po faceliftu jsem testoval provedení s pohonem zadní nápravy na osmnáctipalcových kolech s pneumatikami 225/45 R18 a přitvrzeným podvozkem z M paketu a adaptivními tlumiči, bez samosvorného diferenciálu. Komfort se sice proti běžné variantě znatelně zhoršil, zejména ve městech nebo na neopravených úsecích D1 v pravém pruhu, ale zejména v módu Comfort šlo pořád o pohodlné auto. A na záplatovaných okreskách jsem si nestěžoval ani ve sportovním módu.

I u tohoto exempláře jsem byl překvapen náklony karoserie při průjezdy zatáčkami, ale opět nechyběla až neuvěřitelná jistota a elasticita podvozku. Při průletech některými klikatými okreskami jsem musel v duchu několikrát konstruktérům auta blahopřát, když jsem si uvědomil, jak bezpečně a jako po kolejích může jezdit auto s pohonem zadních kol.

Na stupnici zábavy se jízdní vlastnosti samozřejmě dostanou mnohem výš než u verze s pohonem všech kol.

Nejčastěji jsem řádil v jízdním módu Sport Plus, který posunuje hranice zásahu stabilizačního systému a umožňuje efektní, ale stále bezpečnou jízdu s rozevlátou zádí.

Stabilizaci lze i zcela deaktivovat, na létem rozpálených silnicích jsem ale nechtěl nechávat značnou část vzorku pneumatik, takže jsem tento režim používal jen výjimečně. Auto nebylo ani v testované hodně sportovní specifikaci tak hravé, lehkonohé a agresivní jako M3 nebo M4, ale velmi přátelské a ovladatelné ve všech jízdních režimech.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus