ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test modernizovaného BMW 4 Cabrio
4. listopadu 2018

Kříženci kabrioletů a kupátek s pevnou skládací střechou místo klasických kabrioletů se střechou plátěnou sice vyšli po boomu na začátku tisíciletí zvlášť u lidových značek z módy, BMW se ale rozhodlo tuto kategorii i nadále zachovat.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Motory jsou téměř totožné jako u kupé, ale výrazně vyšší hmotnost kabrioletu způsobuje větší žravost a horší dynamiku. V některých případech jde téměř o jednotky litrů či vteřin rozdílu.

Benzinové i naftové motory mají buď čtyři (objem 2 litry - 420i, 430i, 420d), nebo šest válců (3 litry - 440i, M4, 430d, 435d) a pomáhají jim turbodmychadla. V základním provedení se posílá síla na zadní kola, každý z motorů až na verzi M4 však lze mít i s pohonem obou náprav xDrive. Provedení 435d se nabízí pouze jako čtyřkolka.

Ve srovnání s kupé je sice dynamika motorů horší, ale proti konkurenci z řad kupé a kabrioletů střední třídy většinou zůstává minimálně nadprůměrná. Šestiválce ale zároveň patří mezi slušné žrouty.

V podstatě totéž co o benzinových motorech platí i pro ty naftové.

reklama

420i

Tento motor nebyl dosud testován.

430i xDrive

Tento motor nebyl dosud testován.

430i AT

Čtyřválcový dvoulitr, který mi u SUV BMW X4 připadal extrémně líný, kabrioletu docela sluší. Před modernizací jsem sice pod jeho kapotou testoval šestiválec a bylo to trochu jiná jízda, ale ani čtyřválcový motor mě tu neurážel a nemyslím, že je tady úplně nutný.

Potěšila mne jeho tichost i relativně nízká spotřeba. Po dálnici z Prahy do Brna jsem jel s průměrem 6,9 l, a to se mi ne vždy dařilo dodržovat předpisy. Pro zajímavost - úplně stejnou spotřebu vykázal současně testovaný malý Hyundai i20 s littrovým motorem... Po změně technických údajů v druhé polovině roku 2018 se zvýšila průměrná udávaná spotřeba této verze na 6,3 l, což je podle mne reálně dosažitelný údaj.

Nízkou konzumaci paliva na dálnici má na svědomí dlouhý osmý rychlostní stupeň. Když jsem ho měl zařazený,motor točil při 130 km/h jen 1900 otáček, při 90 km/h dokonce pouhých 1300 otáček.

Pokud si chcete trochu zařádit, zvolte sportovní mód. Při vytáčení do otáček je pak zvuk motoru velmi zajímavý, zvlášť když má člověk staženou střechu.

M4

Tento motor nebyl dosud testován.

M4 AT

Tento motor nebyl dosud testován.

440i

Tento motor byl testován v jiném autě. Naleznete jej v článku Test BMW 4 Coupé po faceliftu.

440i xDrive

Tento motor nebyl dosud testován.

420d AT

Tento motor nebyl dosud testován.

420d

Tento motor nebyl dosud testován.

430d

Tento motor nebyl dosud testován.

435d xDrive

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Zatím jsem testoval pouze osmistupňovou automatickou převodovku v kombinaci se čtyřválcovým benzinovým motorem 430ï a to pouze v příplatkové sportovní verzi. Byl jsem z ní jako vždy nadšený. V současnosti asi neexistuje lepší automatická převodovka.

Řadí naprosto hladce, bleskurychle, logicky, bez váhání v jakémkoli režimu. A navíc se její volič skvěle drží

K dispozici je i manuální režim ovládaný buď pákou, nebo páčkami za volantem, a sportovní mód, který motor vytáčel do nejvyšších možných otáček, což u benzinového motoru dává smysl.

Před modernizací jsem převodovku testoval ve spolupráci s třílitrovým šestiválcem motorizace 435i. To, co předváděla  se nedá označit jinak než symfonie. Lépe řadící automat jsem snad ani u bavoráku ještě netestoval a ostatním autům dávám automat u BMW za příklad. Ve sportovním režimu si se staženou střechou vychutnáte hlasité plivání do výfuků při podřazení.

Manuální převodovka je na podzim roku 2018 v nabídce pouze u nejslabší naftové verze a sportovního provedení M4 CS. Zatím jsem ji nezkoušel.

Základní sportovní verze M4 se prodává s dvouspojkovým sedmistupňovým automatem. Ani ten jsem zatím nezkoušel.

Řízení

Nesouhlasím s názory některých kolegů, že není citlivé a informativní. Asi i proto, že jsem měl k dispozici příplatkové variabilní sportovní řízení, které svou odezvou dělalo z ovládání auta čistou radost ve všech jízdních režimech. Takhle řidičsky přitažlivé auto už jsem dlouho neměl v rukách.

Je ale rozdíl mezi verzemi s pohonem pouze zadních a všech kol. Sourozence BMW 4 Gran Coupé jsem testoval v provedení 440i xDrive a u něj bylo řízení mnohem méně komunikativní.

Před modernizací jsem u kabrioletu nezkoušel příplatkové variabilní sportovní řízení, ale standardní.

Sportovci na něj asi budou nadávat, protože neposkytuje moc informací od kol a zaznamenal jsem drobnou necitlivost kolem středové polohy. Jenže kabriolet se nekupuje na ježdění na okruhu a pro účely velmi svižné jízdy vyhovuje parádně. Navíc auto zpřístupní i méně zkušeným řidičům a řidičkám. Ani strmost a sportovnost mu přitom nechybí.

Podvozek

Výrazný nárůst hmotnosti proti kupátku předem kabriolet diskvalifikuje, pokud si chcete pořídit hravé auto na řádění v zatáčkách. Druhou Mazdu MX-5 nebo Subaru BRZ rozhodně nečekejte. Ani relativně silný benzinový motor 30i (před modernizací dokonce šestiválec 35i) v kombinaci se sportovně přitvrzeným podvozkem (standard M sportovního paketu) nedokázal odlepit v pravotočivé zatáčce na suchém asfaltu záď BMW 4 Cabrio. Dokonce většinou neprobudil ani stabilizační systém. Mírně zavlnit zadkem se mi podařilo až po dešťové přeháňce, k nějakému driftování ale bylo pořád hrozně daleko.

To jsem musel mít k dispozici kostky a na nich trochu kamínků.

Tím ale vůbec nechci říct, že by se s autem nedalo jezdit rychle v zatáčkách. Naopak. Jeho jistota a držení stopy mi připadaly až fascinující, oblouky jsem projížděl mnohem vyššími rychlostmi než s většinou ostatních testovaných vozů. Dílem za to mohla i příplatková kola s pneumatikami rozměru 225/40 R19 vpředu a 255/35 R19 vzadu. Jen tomu chybí hravost, smiřte se s tím, že kabriolet je určený na velmi svižnou nikoli sportovní jízdu.

Vzhledem k velmi sportovnímu obutí (základ tvoří 225/50 R17) a přitvrzenému podvozku mne velmi příjemně překvapil komfort odpružení. Určitě to měl na svědomí i příplatkový vyspělý M adaptivní podvozek, který dokázal vyretušovat přejezd většiny nerovností včetně vysokých zpomalovacích prahů. Hmotnost auta navíc jízdě dodává důstojnou plavnost.

Zaregistroval jsem drobné kroucení karoserie i nepatrné otřásání při průjezdu hlubšími dírami, ale na poměry kabrioletů je na tom bavorák pořád nejlépe ze všech.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus