ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test modernizovaného BMW řady 3
23. ledna 2016

Model BMW 3 vloni oslavil už čtyřicet let své existence. Za tu dobu se, jak v typickém provedení sedan, tak i s karosérií kombi, které vedeme jako samostatný model, stal velmi respektovaným, ba pro mnohé dokonce vysněným sportovně laděným manažerským autem.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
Test modernizovaného BMW řady 3
reklama

Model BMW 3 vloni oslavil už čtyřicet let své existence. Za tu dobu se, jak v typickém provedení sedan, tak i s karosérií kombi, které vedeme jako samostatný model, stal velmi respektovaným, ba pro mnohé dokonce vysněným sportovně laděným manažerským autem.

V roce 2015 aktuálně prodávaná šestá generace prošla faceliftem. Jak to bylo tehdy, v období začátku platnosti nové emisní normy Euro 6, zvykem, vůz dostal především nové motory.

Po designové stránce se vnější vzhled prakticky nezměnil.

Vlastně je jiná pouze grafika světlometů. Jak vpředu, tak i vzadu. 

To podstatné se odehrálo pod kapotou.

V konečném důsledku to mělo vliv i na číselné označení na zádi vozu.

Testoval jsem nejvýkonnější benzinové provedení, které je pro sedan k dispozici (samozřejmě s výjimkou kultovní M3). Původně bývala verze se šestiválcem označovaná jako 335i, nově ale jde o 340i. Parametry tohoto motoru jsou ohromující. Výkon 250 kW, zrychlení z nuly na stovku pouhou desetinku nad pět sekund, to vše při kombinované normované spotřebě 6,5 litru.

Přímého konkurenta ve své velikostní třídě tento vůz nemá. Podobné výkony nabízí Mercedes v případě vozu C 400, případně C 450 AMG. Vždy ale motor spojují s pohonem všech kol. To bude i případ na jaro 2016 chystaného Audi S4. BMW 340i má oproti nim poháněná pouze zadní kola.

340i je označení pro zcela nový motor. Oproti minulé verzi má o pár kubických centimetrů vyšší zdvihový objem (nyní 2998 cm3) a maximální výkon 326 koní (dříve 306). Maximální točivý moment se zvýšil ze 400 na 450 Nm.

Úplnou novinkou se při faceliftu stalo nasazení tříválcové patnáctistovky. Ta má výkon 136 koní, ale i to stačí na maximální rychlost 210 kilometrů v hodině. Verze 320i je stále poháněna dvoulitrovým čtyřválcem. Výkon zůstal totožný, ale točivý moment narostl o 20 Nm na 290 Nm. Nejvýkonnější dvoulitrový benzinový agregát má teď místo 328i označení 330i. U ní se o sedm koňských siln zvýšil výkon (nyní 252 koní).

V případě diesových agregátů se měnily hlavně parametry spotřeby - samozřejmě k lepšímu. Hned tři agregáty 316d, 318d a 320d se mají na sto kilometrů spokojit s 3,8 - 4 litry nafty. Na vrcholu nabídky je šestiválec 335d s 313 koňskými silami a mamutím točivým momentem 630 Nm.

Nechybí ani benzinově-elektrický plug-in hybrid s dojezdem čistě na elektřinu 35 kilometrů. Jeho označení je 330e. Ten testoval kolega Roman v březnu 2017. 

Z pohledu techniky jde o prakticky ideální auto. Dvoulitrovému benzínovému čtyřválci asistuje poměrně výkonný elektromotor a dohromady dávají až 252 koní. Výsledek řidiče rozhodně nenudí, koneckonců trojkové BMW umí být zábavné i s polovičním výkonem.

%img1% Poměrně velká baterie navíc umožňuje dobíjení ze zásuvky a dojezd za ideálních podmínek až čtyřicet kilometrů. To znamená, že každodenní cesty do práce a z práce jde podnikat zcela bez benzínu a tedy i bez hluku a emisí ve městě, kde řidič žije. Očekáváme samozřejmě, že člověk, který si může pořídit toto BMW nebo jej nafasuje u zaměstnavatele, má dům s garáží, a pokud ne, umí si v práci zařídit místo k dobíjení. Když pak vyrazí dál od zásuvky, bude mít plně funkční benzínové auto.

BMW je prostě BMW a svým chováním dostojí svému image. Je to dravé a zábavné auto. Což láká jiné zákazníky než ty, kteří chtějí městem tiše proplouvat na elektromotor. Reakce na plyn je dostatečně ochotná, i když si zapnete superekologický mod. Jet s tímto vozem opravdu ekologicky s minimální spotřebou energie chce lehkou nohu a nutnou dávku sebezapření. Stačí dát autu jen trochu najevo, že by mohlo zrychlit a ono připojí spalovací motor a vyrazí vpřed. A to jsme v režimu utlumených reakcí, při kterých se ještě rychlostní limity dodržovat dají. Ve sportovním modu se i ze slušných řidičů stanou rázem piráti, protože budou jen obtížně odolávat. To je zásadní rozdíl proti řadě vozů konkurence, kde ekologický provozní mód auto zleniví a na pohyby pedálu plynu reaguje jen rozpačitě. Výsledkem je sice nuda a pocitově slabé auto, ale také ideálnější spotřeba. Tohle BMW řidiče pořád vyzývá aby si hrál a blbnul a závodil na křižovatkách.

Baterka tím pádem na 40 kilometrů vydrží opravdu jen teoreticky. Pryč může být snadno i za polovinu a to při opravdu lehké noze a pomalém městském provozu. V USA dokonce uvádí, že vydrží maximálně na 23 kilometrů. Romanovi s odřenýma ušima stačila na každodenních pražských zhruba 27 kilometrů z kraje do centra a zpět, vše se dalo zvládnout bez připojení spalovacího motoru, ale raději v zimní bundě a slabším topení a bez vyhřívání sedaček. Když dojde elektřina, není spotřeba benzinového motoru nijak zázračná. Cesta po Praze s vybitou baterkou a snahou a o lehkou nohou znamenala podle palubního počítačce spotřebu mírně nad šesti litry a to si auto pomohlo elektřinou vyrobenou při dojíždění kolon a semaforů a také při sjezdu barrandovského kopce, který celkovou spotřebu výrazně snížil. Chápeme, že spotřebu snadno změní konkrétní provoz, ale podobný výsledek nabízí i běžná benzínová auta. Podle zmíněného amerického měřícího cyklu bere tohle BMW s vybíiou baterkou 7,6 litru. Při dotankování se navíc ukázalo, že palubní počítače je poněkud optimistický.

Přijde nám, že 330e není úplně pro ekology. Ti určitě nepotřebují tolik koní pod kapotou. Kdo hledá ekologii a spotřebu najde určitě úspornější a zelenější auta. Z tohoto BMW nejde vydolovat zelenost třeba Toyoty Prius ani náhodou. Ve městě i na dálnici si prostě bavorák vezme víc. Ale vadit vám to nebude. Je spíše auto pro manažery, kteří mají rádi svižné svezení a které kvůli tomu mzdová účetní peskuje za jejich spotřebu a kteří z principu odmítají naftová auta. Navíc je to - jak říká kolega - statusová věc. To, že můžete kolem sousedů projet na elektriku, je něco co nemá každý.  

Ale zpátky ke změnám proti trojce před faceliftem. Pokud se přesuneme do interiéru, ani zde nenajdeme velké rozdíly oproti původní verzi této generace.

Na první pohled viditelnou změnou je kruhový ovladač systému iDrive. Na své horní ploše má nyní touchpad, na který je možno psát i písmenka a číslice pro zadávání adresy do navigačního systému.

Velmi jsem ocenil volant, který má klasický kulatý tvar a dokázal se oprostit od nyní často využívaného zploštění v dolní části.

Pokud porovnáme délku vozu s konkurenčními modely Audi A4 a Mercedes-Benz C, tak zjistíme, že mnichovský vůz je s 4 633 milimetry nejkratší. Mercedes je o pět a Audi dokonce o sedm centimetrů delší. Zajímavé v této souvislosti ale je, že všechna tři tato auta nabízejí identický zavazadlový prostor o objemu 480 litrů. Tedy pokud netestuete plug-in hybrid 330e, tam počítejte s úbytkem 110 litrů kvůli bateriím.

Základní výbava na počátku roku 2016 obsahovala vše podstatné.

 Tedy například dvouzónovou automatickou klimatizaci, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, zadní parkovací senzory a mlhová světla. Mercedesu například mlhovky chyběly, ale ve stejné době měl ve výbavě navíc některé komfortní prvky, konkrétně navigaci a vyhřívaná přední sedadla. Naopak šestiválcové Audi mělo výbavu nejchudší. Klimatizace je pouze jednozónová, chyběly mu i parkovací senzory.

V testovaném exempláři byl příplatkový kožený interiér. Je až neuvěřitelné, jak dokázal pozvednout jinak fádní interiér trojkového "bavoráku".

Na druhou stranu, těžko ho lze doporučit rodinám s dětmi, případně lidem, kteří se nepohybují pouze ve městě takzvaně z garáže do garáže. Velmi snadno se totiž zašpiní.

Přední sedačky v testovaném voze byly téměř dokonalé (testovali jsme příplatkovou koženou verzi). V kombinaci s bohatě dimenzovaným nastavením volantu se jen stěží najde postava, která by si zde nenašla ideální polohu pro řízení. Dozadu se posadí i dva dospělí. Redaktor měřící 186 centimetrů se ale na zadní sedačku v případě, že by před ním seděl stejně velký řidič, usadí jen s určitým omezením. Hlava se mu totiž lehce dotýkala čalounění stropu a kolena opěradla předního sedadla.  

Tím nejdůležitějším z celého vozu je v případě testované verze 340i samozřejmě motor.

Spolupracuje s osmistupňovou převodovkou, která pro změnu zase umí "číst" v mapách navigačního systému. Díky tomu včas správně řadí před křižovatkou, zlepšila se také schopnost plachtění na neutrál.

V komfortním režimu (a samozřejmě také v ekologickém) je zvuk motoru velmi utlumen, více než třísethlavé koňské stádo o sobě dá patřičně vědět až po přepnutí na Sport, případně Sport+. Už v prvním případě jsou po důkladnějším sešlápnutí plynového pedálu těla pořádně tlačena do sedačky, Sport+ navíc ještě řazení jednotlivých převodových stupňů koření škubnutím.

Při jízdě jsem ocenil velmi tuhou karosérii a naladění podvozku. Ten nadchne při sportovní jízdě na silnicích s alespoň průměrným povrchem. Stále přitom uvnitř panuje solidní cestovní komfort.

To bylo zřejmě dáno i použitím relativně menších sedmnáctipalcových zimních pneumatik s rozměrem 225/50.

Na rozdíl od jiných aut není s BMW 340i problém i jezdit se spotřebou, která odpovídá hodnotám v technických údajích. Konkrétně při jízdě ustálenou devadesátkou ukazoval palubní počítač 5,7 litru na sto kilometrů, přičemž byl zařazený osmý převodový stupeň a otáčkoměr se držel na hodnotě 1300.

Při dálniční stotřicítce pak otáčky vystoupaly na 1900 a spotřeba na rovných sedm litrů. Sportovní styl jízdy na okresních silnicích v rovinatém terénu si z nádrže každých sto kilometrů odebírá přibližně 1300 litrů a městský provoz lze zvládat se spotřebou 10,2 litrů.

Testovaný vůz je po faceliftu ještě více určen pro individualisty, kteří rádi využívají potenciál motoru a klasického uspořádání pohonu, sázejí na osvědčené značky a nevyžadují prostor pro častou přepravu rozměrných předmětů. Také nepotřebují zase tak moc dávat na odiv potenciál vozu, který přímo čiší z M3.  

Typickým majitelem tak zřejmě bude mladý bezdětný manažer nebo úspěšný podnikatel, což v Česku platí o drtivé většině verzí BMW řady 3.

Podrobný test BMW řady 3 s karosérií sedan před modernizací čtěte zde.

¾ zepředu dopravabok dopravazáď čistá¾ zezadu dolevapříď čistá
přístrojová deska
sedadla přednísedadla zadníkufr základníkufr maximální
reklama
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus