ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test BMW řady 1
20. října 2017

Jediný hatchback nižší střední třídy s pohonem zadních kol (k dispozici jsou ale i verze 4x4 neboli xDrive) potěší hlavně řidiče, kteří si chtějí jízdu užít. Zároveň však není problém, aby auto koupil třeba pan ředitel pro svou dcerku, která za volantem začíná. A pětidveřová verze se dá celkem v pohodě použít i jako auto pro menší rodiny.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Řidičova zóna

přístrojová deska

Řada věcí v okolí řidiče doznala změn už v roce 2015, kdy přístrojová deska prošla docela výraznou modernizací. O dva roky později se tak měnily spíše detaily na infotainmentu nebo tlačítka stahování oken, mírně se navýšila základní výbava - třeba o bluetooth handsfree.

Sezení za volantem zůstává sportovně nízké a docela tvrdé.

Výhled z auta nepatří mezi silné disciplíny BMW řady 1. Směrem dopředu ho omezuje silný sloupek, neprůhlednou plochu rozšiřuje i držák zrcátka a zrcátko samotné, takže v serpentinách musíte být zvlášť opatrní. Malá úroveň prosklení zhoršuje výhled dozadu.

Parkovací senzory dostanete kromě základního modelu bez příplatku ve všech výbavových liniích.

Základní sedadla, která jsem testoval před modernizací u pětidveřové verze,  nemají příliš výrazné tvarování a nedrží úplně nejlépe v zatáčkách, což platí i u těch z paketu Urban Line (vpravo), jejichž kožené bočnice jsou sice příjemně měkké, ale tělo přes ně v zatáčce lehce sklouzne.

Naopak testovaná sportovní sedadla z M sportovního paketu (najdete je hned na začátku příští kapitoly v hlavní sadě fotek)) nebo z paketu Sportline s nastavitelnou výškou bočnic obepínají řidiče snad až příliš pevně, ale v zatáčkách z nich rozhodně nevypadne.

Tentokrát jsem měl k dispozici sedadla s příplatkovým elektrickým ovládáním. Odpadlo tedy u levnějších sedadel stále aktuální kritizování z předchozích testů, kdy se mi u žádného z typů sedadel mi nelíbilo seřizování výšky a sklonu sedáku nebo sklonu opěradla pomocí páček a hmotnosti vlastního těla. Připadá mi to nepohodlné a nepraktické, mnohem raději mám růžice a "pumpovací páčky". Sportovní sedadla disponují možností manuálního prodloužení sedáku.

Zkoušený volant ze sportovního M paketu nemá chybu. Tlustý věnec potažený hlaďounkou kůží se i díky tvarování v místech úchopu parádně drží a proti verzi před prvním faceliftem vypadá mnohem moderněji.

Tlačítka a rolery na ovládání audiosoustavy, tempomatu a omezovače rychlosti nemají chybu.

Tady vidíte volant z verze před první modernizací, který vychází ze základního provedení a byl za příplatek potažený kůží a vybavený tlačítky. Jeho věnec mi připadal příliš tenký a postrádal jsem tvarování v místě úchopu. To bude asi problém i po obou faceliftech. Alespoň, že základní provedení kormidla už není plastové, ale kožené.

Tempomat, tedy udržovač řidičem nastavené rychlosti (standard pouze u sportovní verze M, jinak za příplatek), nově bere v úvahu i data z navigace, takže třeba v prudších zatáčkách sám ubírá rychlost, aby se posléze vrátil na tu řidičem přednastavenou.

Také středový sloupek obsahoval příplatkové položky - například téměř devítipalcovou obrazovku multimediálního systému Professional s navigací. Základní verze od roku 2015 disponuje displejem s úhlopříčkou 6,5 palce, předtím žádný k dispozici bez příplatku nebyl. Také automatická klimatizace patří od roku 2015 ke standardní výbavě. Od roku 2017 konečně patří ke standardu i rozhraní bluetooth handsfree umožňují legální telefonování za jízdy a USB rozhraní.

Intuitivní ovládací systém i-Drive na středovém panelu mezi řidičem a spolujezdcem dostává každý majitel jedničkového bavoráku ve standardu společně s rádiem Professional. Připlácí se pouze za navigační systém stejného označení.

Zobrazení mapy navigace na gigantickém displeji nemá chybu stejně jako práce navigace samotné. Mapa může zakrýt celý displej, nebo lze nechat docela velký prostor třeba na kompas nebo údaje z palubního počítače.

Existují i různé verze přístrojového štítu, jehož podoba se při faceliftech změnila jen minimálně a přibylo například podrobnější cejchování rychloměru. Tady vidíte tu příplatkovou s displejem obtékajícím přístroje.

Zde se můžete podívat na základní verzi před první modernizací. Ve srovnání s příplatkovou má například menší a ohraničený displej, který se nerozlézá pod ciferníky jako u dražší varianty.

Takzvané "Driving experience" tlačítko včetně módu ECO PRO zaměřeného na co nejnižší spotřebu paliva ovlivňuje hlavně odezvu na plyn, posilovače řízení nebo v případě automatické převodovky rychlost řazení, snižuje ale třeba i teplotu vyhřívání sedadel nebo účinnost klimatizace. Zkrátka dělá případě módu ECO PRO vše pro co nejnižší spotřebu a v porovnání s běžným módem Comfort to prý umí až o dvacet procent úsporněji.

Řidič může na displeji sledovat, o kolik kilometrů díky módu ECO PRO najede víc. BMW řady 1 je pomocníky se snižováním spotřeby v dobrém slova smyslu přímo posedlé. Další z nich například ukazuje, jaký je tlak vaší nohy na plynový pedál, takže lehce zjistíte, že když ho povolíte třeba o půlku, s rychlostí auta to skoro nic neudělá, ale spotřeba významně klesne.

Auta s M sportovním paketem a výbavou Sport Line disponují ještě speciálním módem Sport+ s potlačením stabilizačního systému, který se dá dalším stisknutím tlačítka se smykem zcela deaktivovat.

Startovací tlačítko spolu s možností vypnout stop-start systém zastavující motor při každém zastavení třeba na křižovatce patří ke standardu každého BMW řady 1.

Výplně dveří obsahují objemnou schránku dělenou na tři díly, což potěší z hlediska možností odkládání drobností. Výlisek mě ale občas omezoval levou nohu.

Posuvnou loketní opěrku se šikovným úložištěm pod ní dostanete od roku 2017 bez příplatku ve všech výbavových liniích včetně základní.

reklama

Kabina a kufr

sedadla přednísedadla zadní
kufr základníkufr maximální

BMW řady 1 délkou karoserie 4,33 m (po faceliftech se o centimetr protáhlo) nijak nevyčnívá ze zvyklostí pětidveřových hatchbacků nižší střední třídy. Čím se odlišuje, to je velká vzdálenost náprav (rozvor) a také nízká silueta. To naznačuje sportovní proporce a zdálo by se, že uvnitř kabiny budou mít zvlášť na zadních sedadlech problém osoby nižšího vzrůstu.

Jenže opak je pravdou! Naměřených 96 cm mezi nejnižším místem sedáku a stropem znamená špičkovou hodnotu. Dozadu si bez kontaktu hlavy s tapecírungem sednou i osoby s výškou kolem 190 cm! BMW řady 1 nemá díky šikovnému tvaru palubní desky problém ani s podélnou prostorností, takže pojme i čtyři hodně vysoké cestující.

Uprostřed v druhé řadě se mohou teoreticky usadit menší osoby maximálně s výškou kolem 170 cm. Vzhledem k (ne)pohodlí tohoto sedadla i nevelké šířce v loktech na zadních místech bude ale cestování v pěti jen nouzovou variantou.

Za velmi praktickou a unikátní součást základní výbavy považuji možnost sklápění zadních opěrek, které zlepšuje výhled z auta směrem vzad v době, kdy nejsou sedadla druhé řady využívána cestujícími.

Velmi praktické dělení zadních sedadel v na tři díly v poměru 40:20:40 dostanete za příplatek. Standard obsahuje dvoudílnou asymetrickou klasiku 40:60 s tím, že se opěradla pokládají na pevné sedáky a beze schodu navazují na podlahu zavazadlového prostoru.

Výrobcem udávaný objem kufru 360 l se řadí mezi soupeři k solidnímu průměru, tvary zavazadlového prostoru ale moc praktické nejsou. Jeho členitost se podepisuje hlavně na velmi malé šířce v úrovni podlahy. Délku a hloubku jsme naměřili ucházející, přesto vidíme kufr navzdory optimistickému udávanému objemu jako podprůměrný.

Využitelnost zavazadlového prostoru zvyšují drobné vychytávky typu gumiček, schránek a sítěk na uchycení menších nákladů, některé z nich se dají pořídit jen za příplatek.

Pokračovat na další kapitolu
Motory
Pod kapotou BMW řady 1 proběhla v roce 2015 hotová revoluce, v jejíchž předních řadách bojovaly tříválce. Ty se nasáčkovaly do nejslabších a nejlevnějších verzí. Papírově proti dřívějším srovnatelný…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus