ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test BMW řady 1
21. února 2020

Stalo se nevyhnutelné. Nejmenší model z Mnichova ve své třetí generaci změnil koncepci. Motory už roztáčí primárně přední kola. Pár zapálených fanoušků sice možná bude naštvaných, ale jak náš test ukazuje, znamenala tato radikální změna hlavně pozitiva.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Aktuálně (začátek roku 2020) se BMW řady 1 prodává s pěti motory. Základem je benzinový tříválec 118i, zážehový je i M136i xDrive s automatem. Nejvýkonnější verze „jedničky“ je čtyřválec o síle 306 koní. Naftové jsou tři jednotky, tříválcová 116d a čtyřválcové 118d a 120d, přičemž poslední jmenovaná je spojena také výhradě s pohonem všech kol xDrive a automatickou převodovkou.

reklama

118i

Tento motor nebyl dosud testován.

118i AT

Tento motor nebyl dosud testován.

M135i xDrive AT

Tento motor nebyl dosud testován.

116d

Tento motor nebyl dosud testován.

116d AT

Tento motor nebyl dosud testován.

118d AT

Tento motor nebyl dosud testován.

118d

Tento motor nebyl dosud testován.

120d xDrive AT

Nejsilnější a zároveň nejdražší diesel pod kapotou nové jedničky nabízí velmi slušný výkon. Disponuje silou 140 kW, což lze přeložit jako 190 koní. Točivý moment je rovných 400 Nm. Auto je ale kvůli němu a navíc povinnému pohonu všech kol a automatu už poměrně těžké – váží přes 1,5 tuny. A tak je potřeba počítat spíš jen s mírně nadprůměrnou dynamikou. Stovka přijde za rovných 7 sekund, maximum je 230 km/h.

Drsné sportovní svezení ale není doménou této jednotky. I proto mě překvapila její kombinace s M paketem (tady jde hlavně o styl, že?). Výhodou ale je, že i přes automat a xDrive umí být tohle auto velmi úsporné a tak se hodí na svižné dálkové přelety po dálnici. Vzal jsem ho na cestu z Prahy do Ostravy a zpět a vykázal se velmi dobrým výsledkem. I při vysokém rychlostním průměru si řekl o 6,4 litru nafty na 100 kilometrů. Jinak na okresce pak i pod 6 litrů, ve městě jezdil nejčastěji za 7. Nádrž na 50 litrů stačí tedy bohatě.

Motor je popravdě po nastartování hlučnější, pak si ale sedne a jeho přítomnost vám vadit nebude. Kabina „jedničky“ je navíc dobře odhlučněná, takže se proti čtyřválci nedá protestovat. Určitě jde o nejlepší volbu, pokud se vám pohon jen předních kol u BMW 1 nepozdává. Spojení s automatem je pak precizní.

Řazení

Zatím jsem testoval jen auto vybavené automatickou osmistupňovou převodovkou s hydrodynamickým měničem. Ovládá se pomocí impulzního voliče nebo příjemných kovových pádel na volantu. Upřímně, nejde ale o nutnost. Automat řadí hladce a chytře. Neměl jsem k němu za celou dobu jedinou výhradu.

Řízení

Je pravda, že pokud hledáte ten typický pocit z řízení BMW, tak ho „jednička“ z logických důvodů poněkud ztrácí. Ve verzi s pohonem všech kol, kterou jsem měl k prvnímu testu, to ale příliš nevadí. Auto se pořád velmi dobře ovládá a posilovač je nastaven na tužší notu než třeba u Audi nebo Mercedesu. A i když jde spíš o simulaci, nebudete ze zatáček zklamaní. To hlavně proto, že reakce na zatočení volantem je poměrně ostrá. Tady BMW 1 následuje Mini, se kterým sdílí techniku a je to jedině dobře.

Podvozek

Nejprve navážu na kapitolu o řízení. I když není BMW 1 tak pěkně ovladatelné plynem jako čisté zadokolky, ostře rychlé reakce na otočení volantem z něj dělají pocitově mrštné auto. Jako by právě převzalo něco z genů značky Mini. Je trochu větší a těžší a tak nečekejte takovou „motokárovitost“, ale to nevadí. Úsměv na rtech vám dokáže vykouzlit.

BWM 1 má precizně zpracovaný podvozek. Osobně bych se vykašlal na M paket, který přináší jeho sportovní verzi. Na hatchback této třídy je až zbytečně tuhá. Pravda je ale taková, že v zatáčkách směle pokoří Audi A3 Sportback a zřejmě si poradí i s Mercedesem (pokud nebude naladěn od mistrů z AMG). Jednička se totiž nenaklání, drží jako přibitá a perfektně se ovládá.

Dobrý pocit jistě znásobila přítomnost pohonu všech kol xDrive, který pracuje s proměnlivým poměrem rozdělení točivého momentu mezi nápravy a to až do hodnot 50 na 50. Auto tak dlouhou dobu může zůstat neutrální a když za to pořádně vezmete, najdete v zatáčce nedotáčivost. Stačí ubrat a je ta tam. Přetáčivé jako minulá generace logicky už tohle auto není.

M paket znamenal i větší kola. A ta spolu s tužším podvozkem znamenala kompromisy v pohodlí. Platilo to zejména na rozbitých českých cestách a tak bych se i kvůli těmto domácím podmínkám přimlouval za to, abyste si M paket ve volitelné výbavě nezaškrtávali. Přece jen v Bavorsku se to bude lítat po hladkém asfaltu trochu jinak. Jinak ale auto dobře tlumí.

BMW řady 1 dokazuje, že i nejmenší model značky může posloužit jako plnohodnotné auto. Nebyl problém jej vytáhnout na dlouhou dálniční cestu. Ostatně, na ni je jako stavěné v kombinaci s dieselovými motory. Jednička se tak bezesporu povedla. Jen dávejte pozor, jak ji vybavíte.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus