ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test druhé generace Audi Q5
29. listopadu 2019

Nejdůležitější vlastnosti a filozofie Audi Q5 se mezigeneračně nezměnily, ale novinka se oblékla do mnohem modernějšího a sportovnějšího hávu. Navíc přinesla ještě více všestrannosti, kterou jsou velká auta kategorie SUV pověstná.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Audi Q5 se na konci roku 2019 prodává v pěti motorizacích. Jediným benzinovým zástupcem je model 45 TFSI. Ten je spolu se vznětovými motory 35 TDI a 40 TDI čtyřválcem a pojí se vždy s automatickou převodovkou S tronic. Silnější šestiválce 45 TDI a 50 TDI pak mají osmistupňový automat Tiptronic. Manuál už neexistuje.

Pak jsou tu ale ještě dvě speciality. Audi Q5 TFSI e quattro, což je plug-in hybridní model a ostrá SQ5. Ta nahradila v průběhu generace benzinový motor vznětovým. I ten jsme testovali.

reklama

45 TFSI S tronic quattro

Tento motor nebyl dosud testován.

SQ5 TDI Tiptronic quattro

Audi vyměnilo u motorizace SQ5 benzin za nový diesel. Ale neudělalo určitě špatně. Tohle je totiž jeden z nejsilnějších motorů polykajících naftu, který můžete mít. Díky tomu, že je přeplňovaný nejen turbodmychadlem, ale i elektrickým kompresorem, produkuje šílený výkon 347 koní. K tomu masivní točivý moment 700 Nm. Výsledek je, že dvoutunové SUV vystřelí z nuly na stovku za 5,1 sekundy.

Extrémně rychlé SUV má ale i velmi dobrou spotřebu. Když si s ním budete víc hrát, vyžádá si mezi 10 a 11 litry nafty na 100 km. Při klidném cestování ovšem může spadnout na rozumných 8,5 až 9 litrů. Zvuk motoru je podmanivý, byť jasně zesílený reproduktory uvnitř vozu. A to i v komfortním režimu, což by mohlo trochu vadit na delších cestách. Auto ale v řidiči vyvolává pocit moci a nadřazenosti, který pak masivní zátah jen potvrzuje.

35 TDI S tronic quattro

Tento motor nebyl dosud testován.

40 TDI S tronic quattro

Motor jsme testovali ještě před modernizací v září 2018, která přinesla zvýšení spotřeby až o půl litru nafty a zhoršení akcelerace. Když jsem se poprvé s testovaným Audi Q5 rozjel, měl jsem pocit, že pod kapotou musím být nějaký silnější motor. Nechtěl jsem věřit, že jde o stejnou pohonnou jednotku, která mi připadala ve Volkswagenu Tiguan nebo ve Škodě Kodiaq spíše líná než dynamická. U Audi ji ale naladili prostě lépe. Potvrzuje to i pohled na technické údaje se zrychlením z 0 na 100 km/h. Kombinace nejsilnějšího čtyřválcového dvoulitru se sedmistupňovým automatem mi tady připadala vhodná a dostatečná pro všechny typy jízd. Velký rozdíl to byl i proti testu předchozí generace s motorem 2.0 TDI/130 kW s pohonem všech kol a automatem. Tehdy jsem měl pocit, jako by v něm hořelo syrové dřevo, teď spíš kerosin.

Přestože testované auto obouvalo opravdu extrémně široké pneumatiky a zkoušeli jsme ho v zimě, snížila se konzumace o litr při rychlosti 90 km/h (to si vůz vystačil přibližně s pěti litry nafty), a dokonce téměř o dva litry na dálnici při ustálené rychlosti 130 km/h (naměřili jsme 7,3 l). Nebyl tedy problém jezdit přibližně za šest litrů nafty na každých sto kilometrů, jen litr nad hodnotou udávanou výrobcem před modernizací. A to u relativně syrového auta.

Přispěl k tomu i dlouhý sedmý rychlostní stupeň. při rychlosti 90 km/h točil motor přibližně 1400 otáček, při 130 km/h asi 1950 otáček.

Potěšila mne i plynulost motoru při zrychlování, nezaznamenal jsem žádný zřetelný turboefekt.

45 TDI Tiptronic quattro

Tento motor nebyl dosud testován.

50 TDI Tiptronic quattro

Tento motor nebyl dosud testován.

TFSI e

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Zatím jsem zkoušel pouze sedmistupňový dvouspojkováý automat v kombinaci s motorem 2.0 TDI/140 kW. 

Není to špatná převodovka, ale k ideálu jí chybí větší plynulost zejména v dynamickém módu, nebo při pomalém popojíždění a couvání.

V nabídce je ještě šestistupňové manuální řazení pro nejslabší naftovou verzi a osmistupňový automatický Tiptronic pro šestiválcové motory.

Řízení

Absolutně bez připomínek. Nejen, že mi vyhovovalo při pomalých rychlostech, parkování nebo v uličkách, ale potěšilo i v rychlém tempu. Příjemně překvapil i velmi slušný rejd, nebyl problém otočit se o 180 stupňů i na docela úzké silnici.

Podvozek

Testované Audi Q5 s pohonem všech kol quattro bylo vybaveno adaptivním vzduchovým odpružením.

To umožňuje provozovat auto v sedmi (!) opravdu výrazně odlišných režimech a dokonale podtrhuje jeho univerzálnost.

Nejčastěji jsem měl aktivovaný komfortní mód, díky němuž jsem si i na extrémních dvacetipalcových kolech obutých do pneumatik o rozměru 255/45 R20 (základ tvoří 235/65 R17, maximum 255/40 R21) připadal ve většině situací jako na létajícím koberci. Jen opravdu velké jámy vyvolaly ránu slyšitelnou uvnitř kabiny.

Když jsem se chtěl projet svižně po okreskách, zvolil jsem režim Dynamic, který automaticky přibližuje Audi Q5 o 15 mm k zemi.

Sluší se dodat, že už základní výška vzduchového podvozku (prostřední z pěti poloh) je o 22 mm nižší než u ocelových pružin, při jejichž použití má Audi Q5 světlou výšku 208 mm. V režimu Dynamic nebylo Audi Q5 zdaleka tak komfortní, ale také se méně naklánělo a v zatáčkách působilo agilnějším dojmem. Rozdíl mezi těmito dvěma režimy je obrovský.

Stablizační systém se dá ve dvou krocích omezit. V tom prvním pro potřeby jízdy v terénu a v tom druhém při řádění v zatáčkách. To bych ale méně zkušeným řidičům moc nedoporučoval, protože i přes mezigenerační snížení hmotnosti skoro o metrák zůstává Audi Q5 pořádným kusem auta, které bych nechtěl rovnat poté, co se utrhne do smyku.

Režim Allroad určený pro jízdu mimo asfalt zvedne světlou výšku o 25 mm a dostane se tak lehce nad úroveň základní hodnoty u pružin ocelových. Na polních cestách mě nejvíce potěšil skvělý komfort, ale ani ovladatelnost vozu nebyla vůbec špatná.

V bývalém vojenském prostoru Milovice jsem si vyzkoušel i nejvyšší polohu podvozku při aktivaci režimu lift/offroad, který auto zvedne o 20 mm nad úroveň režimu allroad do světlé výšky 231 mm. A to už je hodnota, se kterou se lze vydat do tvrdšího terénu, což jsme také udělali.

Sice jsme si dávali hodně bacha, abychom nikde neškrtli, ale dostali jsme se z běžné silnice přes příkop na motorosovou trať, kde jsme si také poradili.

Zkrátka Audi Q5 se vzduchovým podvozkem není jen načinčané SUV, ale také docela schopný offroad. Nechybí ani funkce jako plazení z příkrých svahů.

Tady je dobře vidět rozdíl mezi nejnižší a nejvyšší světlou výškou.

Snad ještě lépe než v terénu se však testované Audi Q5 cítilo na dálnici při vysokých rychlostech. Ani maximálka testovaného auta 218 km/h jej nevyvedla z klidu, který panoval i ve skvěle odhlučněné kabině. Při rychlosti 130 km/h jsem měl pocit, že se plazím sedmdesátkou.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus