ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Audi A7 Sportback
27. října 2019

Nová generace luxusní Audi A7 opět láká všechny vrcholné manažery, kteří také myslí na rodinu. Velká a reprezentativní, praktická zároveň – a navíc s hybridním systémem, který schopně snižuje spotřebu jinak výkonného naftového šestiválce. Tohle je jednoduše řečeno špičkové auto.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama

Motory, řazení, řízení, brzdy

Aktuálně (říjen 2019) si lze audi A7 pořídit se třemi turbodiesely a dvěma přeplňovanými zážehovými motory. Ty jsou označeny 45 TFSI (čtyřválec dvoulitr) a 55 TFSI, což je třílitrový šestiválec. Výkony u motorů jsou 180 a 250 kW. U dieselu je to 40 TDI, což je dvoulitrový čtyřválec s výkonem 150 kW, 45 TDI za třílitrový šestiválec se 170 kW a 50 TDI značí ten samý motory jen s výkonem naladěným na 210 kW. A pak je tu ještě jedna specialita v podobě modelu S7, který oplývá motorem 55 TDI, tedy šestiválcem s 257 kW výkonu.

Všechny pohonné jednotky dostanete s automatickou převodovkou. Většina z motorů je spojena se sedmistupňovou „skříní“ S tronic, silnější diesely od 45 TDI výš mají ovšem osmistupňový tiptronic. K dispozici jsou dva pohony všech kol quattro, tedy standardní a „chytřejší“ ve verzi ultra. Motory 40 TDI a 45 TFSI se prodávají i jako předokolky.

reklama

40 TDI S tronic

Tento motor nebyl dosud testován.

40 TDI S tronic quattro

Tento motor nebyl dosud testován.

45 TFSI S tronic

Tento motor nebyl dosud testován.

45 TFSI S tronic quattro

Tento motor nebyl dosud testován.

45 TDI quattro Tiptronic

Tento motor nebyl dosud testován.

50 TDI quattro Tiptronic

Přeplňovaný vznětový šestiválec má výkon 210 kW a disponuje točivým momentem 620 Nm. Je skvěle odhlučněný, takže o něm v kabině skoro nevíte. Na příkaz plynového pedálu ale předvede velmi solidní dynamiku. A7 s ním zvládne vystřelit z nuly na 100 km/h za ohromujících 5,7 sekundy a podle našich zkušeností má ještě v rychlostech nad 160 km/h dostatek chuti k akceleraci. Ta se zastaví až na 250 km/h, kde je tradičně položen omezovač.

Za pozornost ale stojí celý systém pohonu. Audi A7 50 TDI je totiž mild-hybridem, protože turbodieselu sekunduje elektromotor. Auto sice neumí jet čistě na elektřinu, k tomu nízkokapacitní Li-Ion baterie nestačí, ale 48voltový systém pomáhá k úspoře paliva. Díky pomoci elektromotoru může například systém start-stop vypínat diesel už ve vyšší rychlosti, konkrétně při 22 km/h. Dá se využít i takzvané „plachtění“, kdy se motor může téměř na minutu vypnout až do rychlosti 160 km/h. Stačí sundat nohu z plynu. To vše znamená udávanou kombinovanou spotřebu 5,5 litru nafty na 100 km. Audi má nádrž i na AdBlue.

V realitě je spotřeba vyšší, i když k jejímu snižování přispívá i převodovka. V komfortním režimu točí jednotka při 90 km/h něco málo pře 1200 otáček, v českém dálničním tempu pak 1700. S lehkou nohou se dá jezdit za méně než 7 litrů nafty na 100 km, na dálnici asi o litr více, ve městě do 9 litrů. My jsme v průměru nakonec jeli za 7,6 litru nafty na 100 km. Audi má nádrž na 73 litrů paliva, takže se můžete těšit i na téměř tisícikilometrový dojezd.

55 TDI Tiptronic quattro

Třílitrový šestiválec je v podstatě to nejlepší, co má Audi z naftového světa aktuálně k dispozici (řeč je o podzimu roku 2019). Motor určitě znáte z jiných modelů, jako je SQ7 pod označením 55 TDI. Jednotka má výkon 257 kW a masivní točivý moment rovných 700 Nm. Za to může nejen turbodmychadlo s proměnlivou geometrií lopatek, ale i nasazení mild-hybridního systému s 48V sítí, která pohání silný elektrický kompresor. Stovka tak přijde na 5,1 sekundy, rychlost je omezena na 250 km/h.

Přes dvě tuny vážící vůz není ideální nástrojem na vymetání okresek. Hodí se ale náramně jako stíhací stroj na dálnici. Během týdenního testu jsme postřehli fakt, že motor je velmi dobře odhlučněn a neznalá posádka ani nehádala, že by mělo auto pod kapotou diesel. Byla navíc fascinovaná tím, s jakou prudkostí se auto vydávalo za maximální akcelerací. Audi S7 i s naftou umí být impozantně rychlé.

To, co ale některé lidi štvalo, byl vyloženě umělý zvuk dunění motoru, který přichází z reproduktorů v kabině auta. Je na něm zřejmé, že není pravý a ve sportovním režimu se ozývá možná až moc nepříjemně.

S7 ale s dieselem není ani příliš úsporná. Jasně, s benzinovým šestiválcem bychom asi počítali spotřebu dvojnásobnou, ale i tak nás příliš nepotěšil výsledek 9,7 litru nafty na 100 km. A to jsme občas s vozem zacházeli poměrně vlažně. S7 Sportback si ve městě řeklo o 10,2 litrů i více, na okreskách ve volném tempu pak něco málo přes 8 litrů. I tak ale za rozumnou porci paliva dostanete hodně energie. Některé diesely to však umí lépe, zejména díky mild-hybridnímu systému. Ten u Audi například vypíná motor už pod rychlostí 20 km/h, reakce na start jsou pohotové.

55 TFSI S tronic quattro

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Motor 50 TDI i 55 TDI v modelu S7 je párovaný s osmistupňovou automatickou převodovkou ZF. Nejde o dvouspojku, ale měničový systém.
Ovládá se pomocí elektronického voliče, který nás tu a tam potrápil nepřesností. Hledat správnou pozici nebylo při nutnosti například rychlého otáčení snadné a někdy sklouzl do jiné než kýžené polohy. Možností je řadit i manuální pádly pod volantem.

Automat odvíjí své chování podle zvolených jízdních režimů, v komfortním se snaží točit motor v co nejnižších číslech, ať už kvůli spotřebě nebo akustickému komfortu. Ve sportovním naopak posílá motor do vyšších otáček. Překvapením bylo občasné cuknutí a někdy i zbytečné podřazení, možná jsme si ale měli déle zvykat na práci s plynovým pedálem.

Řízení

Řízení s elektrickým posilovačem je typické Audi. Posilovač tedy pracuje hodně a v komfortním režimu můžete auto ovládat jedním prstem, sportovní režim znamená ztuhnutí, ale tok informací do dlaní řidiče se nezlepší. I tak tu ale nějaký je, což je pozitivní zjištění pro ty, kteří hledají za volantem i zábavu. A7 ji poskytnout může.

Jestli existuje příplatek, který za to stojí, pak je to rozhodně natáčení zadní nápravy. To z auta udělá mnohem mrštnější stroj a je to na první dobrou cítit právě i ve volantu. Více o něm ale v kapitole věnované jízdním vlastnostem.

Podvozek

V případě podvozku si můžete vybrat s několika možností. Základem jsou klasické pružiny, lze mít tlumiče s nastavitelnou tuhostí a nebo přímo vrcholný vzduchový podvozek, který byl zaškrnut na seznamu příplatků námi testovaného kusu. Jako další aktivní prvky vozu mění své nastavení podle toho, jaký jízdní režim systému Audi Drive Select řidič zvolí. Komfort je vyloženě měkoučký a příjemný, sport zase ztuhne. Jako většina vzduchových řešení má ale občas problém s většími příčnými nerovnostmi, které okomentuje nepříjemným drcnutím. I tak jde ale o balzám na rozbité české okresky, tedy hlavně ty se záplatami. Pozor na díry!

Auto se ani na vzduchu zbytečně nenaklání. Přesto, že testovaný vůz měl dvacetipalcová kola obutá do plášťů 255/40, nebyla jízda tvrdá, ale jistá. Za tím stojí i skvěle řešený podvozek s víceprvkovým zavěšením a přídavnými stabilizátory na přední i zadní nápravě. Mnoho lepších řešení u aut nenajdete.

V zatáčkách sportovní svezení podporuje i pohon všech kol, který je řešen samosvorným mezinápravovým diferenciálem. Zatáčku si díky němu pohodlně poddáte pod plynem. Přináší samozřejmě také velké množství řidičské sebejistoty i za špatného počasí.

Velkým pomocníkem je pak bezesporu i příplatkové natáčení zadní nápravy. Při pomalé jízdě se zadní kola otáčí proti směru zatáčení předních, což i poměrně dlouhému autu ubírá na problému při manévrování v garážích a jiných úzkých prostorech. Ve vyšších rychlostech se pak zadní kola natáčí o několik stupňů spolu s předními koly, což zlepšuje stabilitu a děla Audi A7 mrštnější na klikatých okreskách.

Podtrženo sečteno, Audi A7 jezdí jistě a pohodlně zároveň. Vyloženě sportovní vůz to není, ale umí být rychlý. Jeho majitel bude dominovat provozu.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus