ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test páté generace Audi A6
28. ledna 2019

Ne, opravdu bych se nechtěl rozhodovat mezi Audi A6, BMW řady 5 a Mercedesem třídy E. Všechny sedany vyšší střední třídy určené úspěšným podnikatelům, ředitelům velkých firem a vysoce postaveným politikům totiž nabízejí špičkovou techniku a luxusní svezení. Jsou to skvělá, ale drahá auta. Jedno jako druhé či třetí.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Audi změnilo označování motorů. Místo číslic symbolizující objem motoru (2.0 TD0, 3.0 TFSI atd.) se nově používá číselná škála, která nepřímo odkazuje k výkonu motorů. Například označení základního motoru 40 TDI značí naftový motor s výkonem v rozmezí od 125 do 150 kW, jde o dvoulitr s výkonem až 150 kW. Silnější motor 45 TDI už znamená výkon od 169 do 185 kW a v tomto případě jde o třílitrový šestiválec s výkonem 170 kW. Nejsilnější verze 50 TDI označuje stejný motor, ale s vyšším výkonem 210 kW.

Začátkem roku 2019 jediný benzinový motor v nabídce 45 TFSI označuje dvoulitrový benzinový turbomotor s výkonem až 180 kW.

Audi tvrdí, že značení změnilo kvůli tomu, protože objem motoru nebude v éře hybridů a elektromobilů podstatný, což má něco do sebe. Kdo má ale po ruce nosit ty jejich přepočítávací tabulky, aby poznal, jakým, výkonem auto disponuje? Proč tedy raději nepoužili číslice se skutečným výkonem?

No nic, pojďme k porovnání parametrů motorů s konkurenty. Ten nejslabší naftový patří ve vyšší střední třídě k nejúspornějším, nejsilnější zase k nejdynamičtějším. Benzinový motor parametry nijak nevyčnívá, konkurenti mají zatím rozhodně zajímavější zážehové jednotky.

Všechny motory jsou mikrohybridní. Znamená to, že dokáží při brzdění motorem vyrábět a ukládat eletřinu a následně ji i využívat k pomoci spalovacímu motoru, i když čistě na elektrický pohon se tato auta pohybovat nemohou. Jde o systém, která´ý má mírně snižovat spotřebu.

reklama

40 TDI S tronic

Tento motor nebyl dosud testován.

40 TDI S tronic quattro

Tento motor nebyl dosud testován.

45 TFSI S tronic quattro

Tento motor nebyl dosud testován.

45 TFSI S tronic

Tento motor nebyl dosud testován.

45 TDI S tronic quattro

Tento motor nebyl dosud testován.

50 TDI quattro Tiptronic

Čekal jsem od nejsilnějšího šestiválcového naftového motoru pod kapotou Audi A6 v době testu i vzhledem k jeho úchvatným parametrům ještě trochu víc. Automatická převodovka, pohon všech kol, velká kola, široké pneumatiky a parádní odhlučnění jeho zátah trochu obrousili. Ale jenom na tu úroveň, že nešlo o žádného zabijáka, ale o sametového tahouna, který nabídl dostatek síly i dynamiky při každé příležitosti.

Velmi spokojený jsem byl se spotřebou paliva. Audi udává pro nejvyšší úroveň výbavy průměr 5,7 l nafty na 100 km, což byla hodnota, k níž jsem se v případě ekonomické jízdy celkem v pohodě dostal. Nejčastěji jsem jezdil za 6,5 l, ale to už rozhodně nemělo s ekonomickou jízdou nic společného.

Ve městě pomáhá se snižováním spotřeby mikrohybridní systém, který dokáže vypínat motor mnohem dříve než klasický stop-start. Na dálnici pro změnu konzumaci sráží dlouhý osmý rychlostní stupeň, Při jeho zařazení motor točí při rychlosti 130 km/h pouhých 1700 otáček, takže se vlastně jen tak převaluje.

U šestiválce nepřekvapí sametový chod, velmi dobré odhlučnění a příjemný hluboký tón.

55 TDI Tiptronic quattro

Tento motor nebyl dosud testován.

55 TFSI S tronic quattro

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Všechny verze Audi A6 se pojí výhradně s automatickou převodovkou. Čtyřválcové motory se sedmistupňovou dvouspojkovou S tronic, šestiválcové s klasickou osmistupňovou Tiptronic.

S jejím řazením jsem ale v kombinaci se silným naftovým šestiválcem nebyl úplně spokojený. Zvlášť při rozjezdech se mi často stávalo, že tam jednička zůstávala velmi dlouho a motor se zbytečně vytáčel do otáček. Při rozjíždění se z místa jsem zjistil dlouhou prodlevu mezi šlápnutím na akcelerační pedál a akcí.

Chování převodovky se stejně jako u jiných aut mění podle nastavení jízdního režimu. To však nic nemění na tom, že jsem občas nebyl s logikou řazení spokojen a musel si pomáhat pádly za volantem.

Převodovka u BMW mi připadala o dost lepší.

Řízení

Řízení s elektrickým posilovačem je typické Audi. Posilovač tedy pracuje hodně a v komfortním režimu můžete auto ovládat jedním prstem, sportovní režim znamená ztuhnutí, ale tok informací do dlaní řidiče se příliš nezlepší. I tak tu ale nějaký je, což je pozitivní zjištění pro ty, kteří hledají za volantem i zábavu.

Jestli existuje příplatek, který za to stojí, pak je to rozhodně natáčení zadní nápravy, které se v ceníku vyskytuje jako "dynamické řízení všech kol". To z auta udělá mnohem mrštnější stroj a je to na první dobrou cítit právě i ve volantu. Navíc potěší malý rejd při otáčení a manévrování ve stísněných prostorech.

Podvozek

Testovali jsme verzi na dvacetipalcových kolech obutou do pneumatik 255/40 R20, k tomu pohon všech kol a adaptivní vzduchový podvozek. Troufnu si říct, že takové auto je úplně jiné než základní provedení na sedmnáctkách s pohonem předních kol a klasickými pružinami. Berte tedy moje zážitky s rezervou s tím, že se vztahují ke konkrétní verzi v "plné palbě".

Ta ohromovala zejména jistotou ve vysokých rychlostech při dálniční jízdě a suverenitou v mírných zatáčkách i na mokrém povrchu.

Na druhou stranu v ostřejších obloucích působila trochu těžkopádně a odtažitě, nevnímal jsem onu lehkonohost a dojem z řízení menšího auta, který jsem u Audi A6 chválil v minulé generaci. Rozhodně jsem si s ní neužil sportovnější jízdu na okreskách.

Vzduchový podvozek je sice velmi komfortní na většině nerovností, ale některé příčné spáry nebo hlubší kanály nedokáže odtlumit zejména po akustické stránce. Samozřejmě je to vina i nízkoprofilových širokých pneumatik a extrémně velkých kol.

Chápu, že se chtěl importér předvést s co nejnabušenější verzí, ale myslím, že svezení s autem na osmnáctkách s benzinovým motorem a pohonem pouze přední nápravy by bylo zejména na suché silnici příjemnějším zážitkem.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus