ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Audi A5
11. srpna 2017

Pohledné kupé střední třídy přitahuje mladé individualisty. Jeho druhá generace se proměnila po vzoru svého sesterského modelu Audi A4 (jeho test najdete zde), avšak se dokáže odlišit svébytným přístupem k designu. Adrenalin do krve sice nepumpuje ve velkých dávkách, ale to vadit rozhodně nemusí.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Audi A5 se nabízí s paletou benzinových a naftových motorů, menší než dvoulitr v něm ale nehledejte, stejně tak ani jednotku bez turba. Benziny zastupují čtyřválce 2.0 TFSI s výkony 140 a 185 kW, diesel pak klasicky hledejte pod označením 2.0 TDI. Ten jezdí s výkonem 140 kW. A co by to bylo za Audi bez naftového šestiválce 3.0 TDI se silou 160 kW!

Pro ty, co chtějí co nejvíc výkonu, je už připravená ostrá verze Audi S5, kterou kupředu žene přeplňovaný benzinový šestiválec (260 kW). Ten má také jako jediný automatickou převodovku tiptronic. Pro ostatní modely je k mání buď automat S tronic nebo manuální převodovka se šesti stupni (platí pro čtyřválce).

Specialitou je pak pohon všech kol quattro, který je v kombinaci se čtyřválcovými motory ve svém nejnovějším provedení ultra (povíme si o něm víc v sekci věnované jízdním vlastnostem). Šestiválcové kusy dostávaly klasické quattro. Pohon předních kol je také v nabídce.

Absolutní top je pak model RS5. Ani u něj už ale nečekejte větší než šestiválec. Tentokrát má objem 2,9 litru.

reklama

40 TFSI

Tento motor nebyl dosud testován.

40 TFSI S tronic

Tento motor nebyl dosud testován.

45 TFSI S tronic quattro

Tento motor nebyl dosud testován.

45 TFSI S tronic

Tento motor nebyl dosud testován.

2.9 TFSI Tiptronic quattro

Oproti minulé generaci, která spoléhala na benzinový osmiválec, najdete nyní pod přední kapotou o dva válce menší motor. Jednotka 2.9 Biturbo má stejný výkon, tedy 331 kW (450 koní). Zásadně ovšem narostl točivý moment ze 430 na rovných 600 Nm. Tím se zlepšila i akcelerace o celých sedm desetin sekundy. Zrychlení z nuly na 100 km/h zabere 3,9 sekundy a maximální rychlost je 280 km/h. Tolik hovoří suchá čísla.

V realitě je jízda s RS5 zajímavým zážitkem. Na jednu stranu je motor extrémně silný. Dá o tom vědět vyštěknutím do výfuků při nastartováním. Nakonec se ale chová celkem klidně, s autem lze jezdit jako s běžnou A5. Až při prudké akceleraci se začne hlasitě ozývat hezkým duněním, které ale není tolik silné. S několika spolucestujícími jsme se shodli, že Audi chybí tlačítko na otevření klapek ve výfuku, tak jak to má třeba Jaguar nebo Mercedes-Benz.

Na druhou stranu je síla tak obrovská, že se stačí jen zamyslet a už frčíte 200 km/h. Jako by se nechumelilo. Během testu jsme zjistili, že i dynamika ve vysokých rychlostech pro Audi problém není. Podařilo se nám rychle dostat ze 200 až na tachometrových 260 km/h, pak už to logicky šlo celkem pomalu. Právě dosahování jakékoliv rychlosti během krátké doby a bez námahy je hlavní doménou vozu. Šlápnete na plyn a už jste v nelegálních číslech. Dá se s trochou nadsázky říci, že tohle je stroj na body na vašem řidičáku.

Nicméně Audi RS5 působí trochu sterilně. Řídit ji tak, že ostatní auta na silnici vypadají spíš jako by stála než jela, dokáže snad i začátečník. Kdo má radost z pouhé rychlosti bude nadšený. Kdo hledá větší řidičské vyžití, ten bude pátrat dál, tedy po nějakém autě, které ho bude nutit do akce. U Audi totiž přichází rychlost instantně. Což ale bude pro řadu zájemců ideální.

A spotřeba? Ta se může kupodivu dostat i pod 10 litrů benzinu na 100 km, ale je potřeba jet opravdu s lehkou nohou. Při využívání potenciálu vozu jsme odečetli z palubního počítače 16 litrů. Počítejte s 98 oktanovým naturalem.

40 TDI S tronic

Tento motor nebyl dosud testován.

40 TDI S tronic quattro

Tento motor nebyl dosud testován.

45 TDI Tiptronic quattro

Tento motor nebyl dosud testován.

50 TDI Tiptronic quattro

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Zatím jsem zkoušel pouze automatickou převodovku S tronic. Jde o dvouspojkový systém se sedmi stupni. U tohoto druhu převodovek se občas setkáváme se škubáním v nižších rychlostech, toho jsem si ale během testu nevšiml. Naopak, automat řadil chytře, rychle a necitelně.

Je tu samozřejmě i možnost řadit páčkami pod volantem, což se hodí třeba ve sportovním režimu, nebo i voličem automatu na středovém tunelu. Ten má ale už tradičně nevhodné rozložení, kdy se vyšší stupeň přidává zatlačením voliče směrem dopředu, nikoliv k sobě.

Řízení

Je to Audi a to znamená jedno – nastavení na slabý odpor a pokud přepnete do sportovního režimu, pak přituhne. Ale působí uměle. Rozhodně nečekejte přehnanou „upovídanost“. Na druhou stranu je A5 pěkně mrštné auto, a i když od něj nelze očekávat úplně sportovní zážitky, bude vás občas na okreskách bavit. Řízení je totiž pěkně strmé.

Podvozek

A5 svým nastavením spíš připomíná vůz na pohodové svezení než na výrobu adrenalinu. Blíží se tak charakterově víc k Mercedesu C kupé než k BMW 4.

Úplně krotit choutky ke sportovnímu svezení by byla ovšem také škoda, obzvlášť když Audi A5 dovybavíte rychlou automatickou převodovkou a přidáte i pohon všech kol quattro. A5 totiž podobně jako A4 získala novou verzi tohoto systému s přídomkem „ultra“. Ta je dostupná pro čtyřválce (šestiválce používají klasické quattro s diferenciálem).

Jde o nové řešení složené ze dvou lamelových spojek a zadního diferenciálu, které má k dispozici sadu čidel pomocí nichž odhaduje, zda řidič bude potřebovat 4x4 nebo ne. Není potřeba, aby podkluzovala kola. Stačí prudce přidat plyn, podřadit a zadní náprava se připojí do práce.

To mnohem víc podporuje sportovní svezení, protože k sepnutí 4x4 dochází třeba v zatáčkovitých úsecích. Audi A5 je díky tomu pěkně mrštná a svádí k rychlé jízdě. Zábavy by s ní bylo ještě víc nebýt zmíněného horlivého posilovače, který hodně mluví do řízení.

Chování vozu můžete částečně korigovat výběrem vhodných jízdních režimů. Je tu úsporný, komfortní, automatický, dynamický a individuální. Volí se pomocí tlačítek Audi Drive Select. Mení se jím odezva na plynový pedál, chování převodovky, tuhost řízení a ve sportovním režimu také zvuk.

Svezení na českých cestách je s A5 příjemné. Vůz měl disky o velikosti 19 palců obuté do plášťů 255/35 a na pohodlí jsme si nestěžovali.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus