ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test modernizovaného Audi A3 Sportback s vypínatelnými válci
26. září 2016

Kompaktní hatchback luxusní německé automobilky prošel před nedávnem drobným faceliftem. Ten vedle klasických designových retuší nebo nové výbavy přinesl také novinku pod kapotou. Audi A3 Sportback tak nově jezdí s benzinovým přeplňovaným čtyřválcem 1.4 TFSI CoD.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
Test modernizovaného Audi A3 Sportback s vypínatelnými válci
reklama
Jan Markovič

Kompaktní hatchback luxusní německé automobilky prošel před nedávnem drobným faceliftem. Ten vedle klasických designových retuší nebo nové výbavy přinesl také novinku pod kapotou. Audi A3 Sportback tak nově jezdí s benzinovým přeplňovaným čtyřválcem 1.4 TFSI CoD.

Audi míří s modelem zejména na „začátečníky“ v luxusním segmentu, kteří se vůbec poprvé rozhodli přejít k prémiové značce. Ve stejném rybníčku loví například konkurenční BMW řady 1, Mercedes-Benz třídy A nebo hybridní Lexus CT. Poslední z jmenovaných láká na zajímavou tabulkovou spotřebu. Audi má ovšem nyní výhodu v úsporném motoru také. Jak funguje?

Název motoru 1.4 TSI CoD znamená „Cylinder on Demand“, tedy válec na požádání, a napovídá, co nová pohonná jednotka umí. Pokud nepracuje pod zatížením, dokáže vypnout polovinu svých válců a fungovat tak pouze se dvěma. A to šetří palivo.

Otázkou před testem bylo, kdy k takové situaci dochází a zda má vůbec vypínání válců smysl. Díky tomu, že displej řidiče informuje o vypnutí válců, celkem rychle se mi podařilo zjistit, že v dvouválcovém módu tráví pohonná jednotka většinu času. Čtyři válce se spouští při předjíždění, rychlejším poskakování v zácpě nebo ostřejší jízdě, zkrátka vždy, když řidiči touží po co největším využití dostupného výkonu 150 koní.

Vypnutí a zapnutí válců přitom probíhá bleskově a bez jakéhokoliv rušivého vedlejšího efektu, ať už by mělo jít o cuknutí, nebo zhoršení zvuku. Jde rozhodně o příjemnější věc než třeba systém start-stop, který může mnoha řidičům vadit. Ten je mimochodem na palubě také, takže pro ty, kteří se s ním nechtějí smířit, to znamená pravidelné vypínání po každém novém nastartování.

Výkon 150 koní už není pro hatchback této velikosti vůbec málo, a tak se dá s A3 jezdit poměrně svižně. Pokud se ale řidič spokojí s mírnější jízdou, odvděčí se mu auto velmi rozumnou spotřebou. Během testu jsem jezdil nejméně za 5,9 litru benzinu na 100 kilometrů, v průměru pak za 6,6 litru, což je překvapivé i vzhledem k tomu, že jsem dynamiku auta často využívali naplno.

K ní lákala i automatická dvojspojková převodovka DSG, která si s daným motorem dobře rozumí, řadí hladce a nabízí i manuální volbu rychlostních stupňů páčkami pod volantem.

Ke sportovnějšímu svezení láká ostatně i paket S Line, se kterým se auto pro recenzi blýsklo. Jde o optický balíček několika zajímavých doplňků, jako jsou spoilery, zadní difuzor nebo sportovní volant s plochou spodní částí věnce a logem.

K tomu se přidává ještě tužší sportovní podvozek, který ale znamenal spíš rozpačitý dojem z auta. U motoru primárně zaměřeného na šetření paliva bych čekal standardní, komfortnější naladění. Takhle jsem se občas trápili po městě nebo na rozbitých silnicích. Na hladkém asfaltu ale Audi předvedlo příjemně svěží jízdu.

Za volantem Audi A3 po faceliftu se mi líbilo i proto, že interiér je sice německy studený, ale nezapře své kvality. Ať už jde o ergonomii, nebo vysokou úroveň zpracování, kdy i plasty jsou příjemné na dotek a na pohled.

Příjemná je možnost připlatit si za takzvaný virtuální kokpit, který nahrazuje klasické budíky. Pak dokáže zobrazit nejen obrovské množství provozních dat z palubního počítače, ale i podrobnou mapu navigace. Už tedy nenastane situace, že se řidič pohádá se spolujezdcem proto, že právě listuje seznamem hudby, zatímco on nutně potřebuje vidět mapu kvůli nejbližší odbočce.

Od A3 nemůžete očekávat tak velký životní prostor jako třeba od Volkswagenu Golf, stačí pro tři cestující i s kufry. Kdy se ale podíváme ke konkurenci, nenajdeme o moc prostornější modely. Kdo by přece jen toužil v dané kategorii po větším místě, musí sáhnout mimo prémiové značky. Nabízí se právě už zmiňovaný Volkswagen Golf nebo česká klasika v podobě Škody Octavia. Tyto vozy sdílí s Audi A3 společnou platformu MQB. Vypínat válce ale zatím zvládá jen vůz z Ingolstadtu.

Podrobný test Audi A3 Sportback před modernizací si můžete přečíst zde.

¾ zepředu dopravabok dopravazáď čistá¾ zezadu dolevapříď čistá
přístrojová deska
sedadla přednísedadla zadníkufr základníkufr maximální
reklama
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus