ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Renault Arkana
13. července 2021

Karoserie typu SUV kupé byla odjakživa doménou zejména velkých, silných a zároveň prémiových automobilů. Postupně se však rozšířila na menší vozy a dokonce i mezi elektromobily. Teprve nyní ale přijíždí vůbec první benzinové SUV kupé "lidové značky" - Renault Arkana.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama
Bart BěhalBart Běhal

Karoserie typu SUV kupé byla odjakživa doménou zejména velkých, silných a zároveň prémiových automobilů. Postupně se však rozšířila na menší vozy a dokonce i mezi elektromobily. Teprve nyní ale přijíždí vůbec první benzinové SUV kupé "lidové značky" - Renault Arkana.

Na český trh dorazil francouzský fešák začátkem letošního roku, už o dva roky dříve se však začal prodávat v Rusku. Ovšem s jinou technikou, motory i výbavou. Ruská Arkana totiž vychází z Dacie Duster, přičemž pod kapotou má motory, které odpovídají místním předpisům. Oproti evropské verzi ale nabídne možnost pohonu 4x4, a to díky jinému podvozkovému základu převzatému právě z Dusteru.

Arkana, která se nabízí v Česku je sice vzhledově totožná, ale technicky zcela odlišná. Stojí totiž na platformě CMF-B, jenž sdílí s o třídu menšími sourozenci - Renaultem Captur a Clio. Kupředu ji pak pohání výhradně benzinové či elektrifikované motorizace spolupracují s automatickými převodovkami. Hnací síla je vždy přenášena pouze na přední nápravu.

„Renault modelem Arkana opět dokazuje, že kultura modernosti a inovace je součástí jeho kořenů. Všestranně hybridní Arkana harmonicky spojuje vlastnosti SUV s nepopíratelným sportovním stylem, spojuje dynamiku a víceúčelovost. Vnáší svěží vítr do segmentu kompaktních SUV, který je dnes v Evropě absolutně převažující. Arkana hledí upřeně do budoucnosti, nabízí zcela novou zkušenost s řízením díky všem svým hybridním pohonům, na jejichž špici se samozřejmě nachází inovativní systém E-TECH Hybrid jako záruka potěšení z řízení, spojeného s emisemi CO2 a sníženou spotřebou paliva.” uvedl François Laurent, ředitel programu Arkana 

Na českém trhu nemá Francouz žádného přímého konkurenta. Svými vnějšími rozměry však spadá mezi kompaktní SUV, kde se mimo jiných nachází také Škoda Karoq nebo třeba rovněž extravagantní Hyundai Tucson. Typem karoserie pak koketuje s prémiovými o třídu většími vozy jako jsou BMW X4 či Mercedes GLC coupé. Cena modelu Arkana v Česku startuje na částce 620 tisíc korun.

V rámci týdenního redakčního testu jsme dostali možnost vyzkoušet si Renault Arkana v provedení TCe 140 EDC, tedy s benzinovou třináctistovkou dopovanou turbem o výkonu 140 koní spojenou se sedmistupňovým automatem, v nejvyšší výbavě R.S. Line.

Při prezentaci v červenci 2021 jsme pak testovali také hybridní motorizace E-Tech Hybrid 145.

První "lidové" SUV kupé se vyrábí v závodě v Jižní Koreji, odkud se dodává nejen do Evropy, ale třeba i do Austrálie nebo Japonska. V Koreji však nese název Samsung XM3.

Design

¾ zepředu dopravabok dopravazáď čistá¾ zezadu dolevapříď čistá

Renault Arkana je doslova a do písmene jedno z nejhezčích SUV nižší střední třídy. Díky originální karoserii s pozvolna se svažující zádí dokonale snoubí eleganci se sportovností. Málokdo novinku na silnicích přehlédne, ještě když je oblečena do testované oranžové barvy, kterou navíc skvěle doplňují černá kola.

Přední část si však dost možná splete s tou u Capturu, až na pár detailů je totiž stejná. Dominují ji Full LED světlomety, které jsou standardem už od základního provedení Zen. Svým tvarem mají evokovat písmeno "C". Jde o světelný podpis známý ze všech nových modelů značky Renault.

Maska chladiče Arkany, uprostřed níž je umístěno rozměrné logo Renault, lemuje chromová lišta, která jí spolu s dalšími dekoračními prvky dodává eleganci a rafinovanost. Dynamičnost designu zesiluje velmi výrazný přední spoiler a dojem robustnosti zesiluje ochranný kryt podvozku.

Nejvýraznější a nejoriginálnější částí Renaultu Arkana je pochopitelně záď. Té opět dominují LED světla připomínající brýle (součástí už základní výbavy Zen). Střecha se zde svažuje pozvolněji než u klasických SUV, čímž evokuje styl kupé. Bezrámové dveře pro kupé typické byste však hledali těžko.

Bohužel ani ve sportovně laděné výbavě R.S. Line nejsou chromované koncovky výfukové soustavy "pravé", ale jsou podobně jako u většiny automobilů zaslepené.

Když uz jsme u té výbavy, slušelo by se říci, že Arkana je spolu s modely Clio, Captur a Mégane čtvrtým modelem v portfoliu Renault, nabízejícím právě nový sportovní design R.S. Line, spojující eleganci a sportovní charakter. Nechává se inspirovat sportovním DNA divize Renault Sport a jeho ikonického modelu Mégane R.S. Jeho ještě výraznější styl zdůrazňuje oranžová barva Valencia, specifická pro tuto verzi, tvořená tmavými lakovanými nebo kovovými prvky, které zdobí karoserii, včetně aerodynamické lišty inspirované světem Formule 1.

Arkana ve verzi R.S. Line je dále obohacena volitelným designovým paketem obsahujícím barevný přední a zadní kryt podvozku, ochrannou lištu spodku dveří v barvě karoserie, černou střechou a lesklým černým spoilerem na víku kufru.

Provedení R.S. Line navíc obouvá překrásná 18palcová kola z lehké slitiny s tmavým designem. Základní varianta Zen vyjíždí se 17palcovými disky.

Renault Arkana se v Česku nabízí v sedmi barvách karoserie. V bílé Solid, bíle Pearl, černé metalická, šedé metalická, modré Zanzibar, červené Flamme a v oranžové Valencia (pouze ve verzi R.S. Line). Černá střecha se potom dodává na přání.

Pokračovat na další kapitolu
Řidičova zóna
Interiér verze R.S. Line je nabízen s karbonovým dekorem palubní desky a dveří, s červenou lištou podél horní části palubní desky a černým stropem. Volant potažený perforovanou kůží a čalounění seda…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus