ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Ceny nejoblíbenějších nových aut v Česku v proudu času
15. ledna 2015

reklama
V posledních letech zdražují zejména automobily menších rozměrů. Naopak u některých typů nových vozů se zvyšování cen nekoná. Spokojeni mohou v tomto ohledu být především zájemci o SUV.

Ceny nových aut se zvyšují - to je informace, kterou neustále opakujeme už od konce roku 2013, kdy koruna skokově oslabila téměř o deset procent. Kterých vozů se zdražování týká nejvíce a jaké automobily si naopak ceny drží, nebo dokonce zlevňují? Na to jsme se pokusili odpovědět na příkladu nejoblíbenějších nových vozů a jejich cen na časové ose od začátku roku 2012 po současnost. Popularitu auta jsme určovali podle žebříčku za rok 2014 vytvořeného na základě nových registrací, prohlédnout si ho můžete zde.

Začněme minivozy a malými auty. Níže si můžete prohlédnout jejich akční ceny z oficiálních ceníků platné při platbě "na dřevo" tedy nikoli na splátky. Ty současné jsou aktuální k 15. lednu a ke stejnému datu se váží i u ostatních roků. Brali jsme v úvahu vždy nejlevnější pětidveřové provedení:

Model             rok 2015       2014         2013         2012

Škoda Fabia      234 900     229 900     200 900     224 900

Ford Fiesta        237 990     234 990     228 150     229 990

Hyundai i20       239 990     219 990     199 990     189 990

Škoda Citigo      205 400     193 900     191 900     189 900

VW Polo           247 900     282 900     289 900     310 200

Kliknutím na aktivní názvy modelů otevřete jejich ceníky, přehled výbav, technická data, redakční testy a další podrobnosti.

Malá auta patří mezi kategorie, které růst cen postihl nejvíce. Zároveň však tato kategorie prochází v posledních letech zásadní generační proměnou. Letos se začaly prodávat úplně nové verze Fabie a i20, Polo a Fiesta prošly loni poměrně významnými facelifty. Proti roku 2012 jde tedy o výrazně modernější vozy, u nichž přibyla zejména bezpečnostní výbava. Výjimku z cenového růstu tvoří Polo, které letos přijelo s akční verzí Start zaměřenou na nízkou vstupní cenu, která přitom nepostrádá klimatizaci.

Docela výrazné cenové pohyby směrem vzhůru můžeme vysledovat i u nižší střední třídy, která se v českých podmínkách označuje za rodinnou. Ceny se váží k pětidveřovým hatchbackům nebo liftbackům, tedy autům s protaženou zádí (Octavia a Rapid):

Model             rok 2015       2014         2013         2012

Škoda Octavia   342 900     334 900     338 900     269 900

Škoda Rapid      274 900     269 900     292 900     nebyl v prodeji

VW Golf            367 900     353 900     339 900     329 900

Hyundai i30       294 990     289 990     289 990     259 990

SEAT Leon        311 900     299 900     299 900     298 900

Kliknutím na aktivní názvy modelů otevřete jejich ceníky, přehled výbav, technická data, redakční testy a další podrobnosti.

Všechna auta nižší střední třídy zdražila jak za poslední rok tak od roku 2012. Největší skok vidíme u Octavie, je ale způsobený i tím, že v roce 2012 ještě byla v nabídce "očesaná" verze Tour zaměřená na co nejnižší cenu, jejíž roli později převzal model Rapid. I zde došlo u všech modelů s výjimkou Rapidu ke generační výměně.

Pokračujeme manažerskou neboli střední třídou, kde se ceny týkají čtyřdveřových sedanů. V případě Škody Superb jde o křížence sedanu a pětidveřového liftbacku.

Model             rok 2015       2014         2013         2012

Škoda Superb    552 900     544 900     549 900     574 900

VW Passat        638 900     653 900     609 900     572 100

Hyundai i40        574 990     574 990     539 990     539 990

Kliknutím na aktivní názvy modelů otevřete jejich ceníky, přehled výbav, technická data, redakční testy a další podrobnosti.

Vidíte, že u manažerských aut ceny rostly mnohem pomaleji, pokud vůbec. Částečně je to způsobeno tím, že ze tří oblíbených modelů prošel generační změnou pouze Passat, částečně tím, že se tato auta prodávají většinou firmám a v rámci větších flotilových obchodů, takže oficiální ceník představuje pouze vodítko.

Existují i nová auta, u nichž ceny v posledních letech dokonce klesaly. Jde o SUV neboli vozy, které se tváří jako terénní:

Model             rok 2015       2014         2013         2012

Škoda Yeti         369 900     339 900     349 900     362 900

Dacia Duster      249 900     249 900     249 900     259 900

Hyundai ix35      399 990     479 990     429 990     429 990

Kliknutím na aktivní názvy modelů otevřete jejich ceníky, přehled výbav, technická data, redakční testy a další podrobnosti.

Existují dva hlavní důvody ke zlevňování kompaktních SUV - za prvé v této kategorii přibylo v posledních letech spousta nových modelů a konkurenci zvyšují i rychle přibývající malá SUV. Za druhé ani jedno ze tří nejoblíbenějších SUV v Česku neprodělalo generační změnu, došlo u nich pouze k menším modernizacím.

Podobnou situaci vidíme i u vozů kategorie MPV, tedy mezi víceúčelovými auty s variabilním interiérem:

Model             rok 2015       2014         2013         2012

Hyundai ix20       259 990     259 990     259 990     259 990

Škoda Roomster  285 900     249 900     247 900     269 900

Opel Meriva         264 900     259 900     259 900     294 900

Kliknutím na aktivní názvy modelů otevřete jejich ceníky, přehled výbav, technická data, redakční testy a další podrobnosti.

Registrujeme sice v posledním roce výrazné zdražení u Roomsteru, které ale proběhlo jen částečně. I nadále se totiž prodává velmi dobře vybavená verze za 259 900 korun, ale pouze při pořízení na splátky. Také u těchto aut nedošlo za poslední roky ke generační změně. Obdiv si zaslouží neuvěřitelná stálost ceny modelu ix20 (na snímku), která bude určitě i jedním z argumentů pro jeho pořízení a přispívá k jeho příčce modelu v prodejích všech MPV v Česku.

Když prohlídku cen nejoblíbenějších aut v Česku v proudu času shrneme, tak konstatujeme zdražení v průměru o necelých pět procent za poslední tři roky a o 1,5 procenta za poslední rok. Z deseti nejčastěji registrovaných aut v Česku zdražilo za poslední rok devět, "na svých" zůstal jen Hyundai ix20. Zvyšování cen se týká především malých a kompaktních aut, i proto, že v těchto kategoriích proběhla v posledních letech největší generační obměna a nové normy donutily výrobce obohatit jejich výbavu zejména o bezpečnostní prvky typu stabilizačních systémů nebo monitorování tlaku v pneumatikách. Celkově zdražování nových aut v Česku stále zdaleka neodpovídá míře oslabení koruny, takže nové vozy zůstávají v tuzemsku mezi nejlevnějšími v Evropě.

reklama
22. listopadu 2010
Test Hyundai ix20
Test vozu Hyundai ix20 ukázal, že konkurenti z kategorie malých víceúčelových aut MPV z jeho příjezdu nebudou mít radost. Jak se liší Hyundai ix20 od příbuzného modelu Kia Venga, s nímž se vyrábí v Nošovicích?
ZOBRAZIT AKTUÁLNÍ CENÍK Hyundai ix20
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

blog comments powered by Disqus
reklama