ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Škoda Superb má za bezpečnost pět hvězd, Hyundai i20 čtyři
25. června 2015

reklama
Tři nová vysvědčení za bezpečnost vystavila nezávislá organizace Euro NCAP. Maximální počet pěti hvězd získala nová Škoda Superb, o jednu hvězdu méně si připsal malý hatchback Hyundai i20 a jen tři hvězdy dostal minivůz Fiat Panda Cross.

Získat pět hvězd v hodnocení Euro NCAP už není tak snadné jak před lety. Známkování se letos opět zpřísnilo, přibyl nový nárazový test a v potaz se bere širší spektrum bezpečnostních asistentů. Podrobnější rozpis letošních novinek naleznete zde.

Z deseti letos hodnocených aut získaly maximální počet pěti hvězd jen tři. K Renaultu Espace a Suzuki Vitara přibyla v nejnovější vlně testů nová Škoda Superb. Za ochranu dospělé posádky sice dostala o čtyři procenta méně (86 %) než minulá generace v roce 2009, ale jak bylo napsáno, letošní metodika je náročnější.

Právě při novém typu nárazu, kdy se celá příď auta sráží rychlostí 50 km/h s nedeformovatelnou posádkou a na předních místech sedí menší cestující, se ocitl hrudník řidiče ve třetím, tedy prostředním stupni ohrožení. Stejně na tom jsou krky cestujících v druhé řadě při nárazu jiného auta zezadu. Všechny ostatní crash testy zvládl manažerský liftback maximálně s druhým stupněm ohrožení. Za boční náraz do bariéry dokonce získal plný počet bodů.

Také ochranu dětí zvládl Superb poháněný naftovým motorem 2.0 TDI ve druhém stupni výbavy Ambition na výborných 86 procent, střet s chodcem byl hodnocen na 71 procent a vybavenost elektronickými pomocníky řidiče týkajícími se bezpečnosti zhodnotilo Euro NCAP na 76 procent. Auto tedy nemá z hlediska bezpečnosti výraznější slabinu.

Nová generace malého hatchbacku Hyundai i20 nedokázala kvůli zpřísněným kritériím zopakovat pět hvězd předchůdce a vysloužila si o hvězdu méně. Podle Euro NCAP se tak stalo kvůli chybějícímu systému samočinného brzdění, který auto zpomalí i za nepozorného řidiče.

Ani nový Hyundai i20 (na snímku) ale rozhodně není nebezpečné auto. Ochranu dospělé posádky zvládl na 85 procent, když střední stupeň ohrožení zjistili inspektoři pouze u krků cestujících ve druhé řadě sedadel při nárazu zezadu. Ze všech ostatních typů crash testů auto vyvázlo na výbornou, nebo velmi dobře. Dětskou posádku nová i20 ochrání na 71 %, při střetu s chodcem si vysloužila dokonce 79 procent a za bezpečnostní asistenty dostala 64 %.

Nejhůře dopadl v poslední sérii testů terénní minivůz s pohonem všech kol, Fiat Panda Cross. Nejen, že si odvezl z Bruselu jen tři hvězdy, ale odstrašující jsou i tmavé barvy na figurínách značící nejvyšší a vysoký stupeň ohrožení při čelních nárazech. Červenou barvou signalizující maximální míru ohrožení je vybarvená například hlava a hrudník cestujícího na zadním sedadle při plném čelním nárazu. Při přesazeném čelním nárazu došlo ke kontaktu řidičova hrudníhu a hlavy s volantem. Naopak z bočních nárazů vyválčil pidi teréňák téměř maximum.

Solidní výkonnost předvedla Panda Cross při ochraně dětských cestujících, 77 procent by samo o sobě stačilo pro zisk pěti hvězd. Zato vůči chodcům obrněný medvídek od Fiatu zdaleka tak přátelský není, Euro NCAP to vyčíslila na rovných padesát procent. Dokonce pouhých 46 procent obdržel minivůz za elektronické asistenty.

Přehled výsledků hodnocení bezpečnosti u dalších modelů včetně odkazů na videa z nárazových testů naleznete zde. Ceníky a testy modelů zmiňovaných v článku si otevřete po kliknutí na jejich aktivní jména.

reklama
16. září 2012
Test Hyundai i20 5dv.
Nový Hyundai i20 jsme nedávno testovali v okolí Istanbulu, kde se vyrábí. Nedostali jsme se však k základní a Čechy nejvyhledávanější motorizaci - benzinové dvanáctistovce. Jak s ní soupeř Škody Fabia jezdí?
ZOBRAZIT AKTUÁLNÍ CENÍK Hyundai i20 5dv.
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus
reklama