ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Pět hvězdiček za bezpečnost Škodě Rapid, jen tři Dacii Lodgy
28. listopadu 2012

reklama
Patnáct nových modelů prošlo nárazovými testy Euro NCAP. Jediným z nich, který nezískal plný počet hvězd, je levná rodinná Dacia Lodgy. Zato dvojčata z Mladé Boleslavi Škoda Rapid a Seat Toledo prošla bez zaváhání.

Ve zkušebnách nezávislé organizace Euro NCAP se bouralo o sto šest. Vysvědčení dostalo hned patnáct nových modelů a čtrnáct z nich si vysloužilo plný počet pěti hvězd. Černou ovcí se stal rodinný víceúčelový vůz (MPV) Dacia Lodgy s pouhými třemi hvězdičkami. Stejně špatného výsledku dosáhla loni i terénní Dacia Duster, u níž jsme ale zjistili, že cestujícím nijak zásadní problémy nehrozí (podrobnosti čtěte zde). Lodgy je na tom hůř.

Z hlediska ochrany dospělých si Dacia Lodgy vysloužila 72 procent, což sice není úplně tragické, ale druhý nejhorší účastník poslední várky testů je na 91 procentech. Úplně nejhůř dopadla dacia při takzvaném whiplash testu, který hodnotí ochranu krku řidiče po zadním nárazu. Tady Euro NCAP konstatovala nejvyšší stupeň ohrožení. Čtyřku na pětistupňové škále dostala Lodgy za ochranu hrudníku šoféra při nárazu z boku na kůl. Zajímavé je, že ostatní části těla po tomto testu zůstaly netknuty. Rovněž odolnost proti klasickému bočnímu nárazu téměř nemá chybu. Čelní náraz (na snímku) zdeformoval palubní desku Lodgy natolik, že stehna a chodidla řidiče nebo hrudník spolujezdce vystavil střednímu stupni ohrožení.

Výrazně lépe si Dacia Lodgy vedla při ochraně dětí. I když je 77 procent také nejhorší výsledek ze všech patnácti aut, nehrozí jim nebezpečí při nárazu, ale spíš kvůli špatné informovanosti o možnosti deaktivace airbagu spolujezdce při převážení dětí na předním sedadle. Pouhých 29 procent obdržela Dacia Lodgy za asistenční systémy řidiče (druhý nejhorší výsledek mezi testovanou patnáctkou byl 71 procent) a nelichotivé poslední místo jí patří i z hlediska ochrany chodců za 44 procent (druhý nejhorší výsledek 63 procent). Podrobný test Dacie Lodgy čtěte zde.

"Je rozčarováním vidět, jak si Lodgy vedla špatně při testech, speciálně poté, co jihoamerická verze Dacie Sandero obdržela před týdnem jedinou hvězdičku v tamějších testech Euro NCAP. Lodgy je levné auto a zákaznící budou akceptovat kompromisy z hlediska komfortu a výkonu, ale nikoli bezpečnosti. Euro NCAP věří, že bezpečnost cestujících by měla být primární bez ohledu na to, kolik za auto zaplatí," uvedl generální tajemník Euro NCAP Michiel van Ratingen.

Ostatní zkoušená auta už mu důvody k plamenné kritice nedávala. Z českého pohledu je zajímavých pět hvězd pro Škodu Rapid a její dvojče Seat Toledo, které se vyrábějí na jedné lince v Mladé Boleslavi. Drobnou kaňkou na pěkném vysvědčení 94 procent při ochraně dospělé posádky je střední ohrožení řidičova krku při nárazu zezadu. Zato za čelní náraz nebo klasický boční náraz obdržela dvojčata koncernu VW maximální počet bodů. Také ochrana dětí se blíží ideálu až na informování řidiče o stavu airbagu spolujezdce při převážení mrňousů na sedadle spolujezdce. Celkem dosáhl Rapid alias Toledo 80 procent.

Nejvyššího procentuálního hodnocení ochrany posádky dosáhly z aktuální várky Hyundai Santa Fe a Opel Mokka - oba vozy si připsaly úctyhodných 96 procent. Při péči o dětské pasažéry nejvíce potěšila nová generace Seatu Leon (92 %) před Subaru Forester (91 %) a Opelem Mokka (90 %). Chodci mají největší šanci na přežití při střetu s vozy Subaru Forester (73 %) a Hyundai Santa Fe (71 %). Úroveň asistenčních systémů řidiče je podle Euro NCAP stoprocentní u nového Fordu Kuga, Mitsubishi Outlander, Opelu Mokka a Volva V60 Plug-In Hybrid.

Výsledky všech patnácti testovaných aut z hlediska ochrany řidiče a spolujezdce podle procent:

Dacia Lodgy                   72 77
Fiat 500L                        94 78
Ford Fiesta                     91 86
Ford Kuga                       94 86
Hyundai Santa Fe            96 89
Mercedes Benz A            93 81
Mitsubishi Outlander        94 83
Opel Mokka                     96 90
Range Rover                    91 84
Seat Leon                        94 92
Seat Toledo                     94 80
Škoda Rapid                    94 80
Subaru Forester                91 91
Volvo V60 Plug-In Hybrid    93 83
VW Golf                           94 89

Kliknutím na aktivní názvy modelů otevřete jejich ceníky, přehled výbav, technická data, redakční testy a další podrobnosti. Výsledky předchozích nárazových testů Euro NCAP najdete po kliknutí zde.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama

Další články

Škoda Citigo dostala za bezpečnost pět hvězd, testy prošla i čínská auta
Organizace Euro NCAP dnes vydala 17 autům vysvědčení za absolvování nárazových testů. Desítka z nich dostala maximální pětihvězdičkové hodnocení. Dosáhla na něj i Škoda Citigo. Nabízíme podrobnosti.
Crash testy - nová Honda Civic zazářila, Jeep Compass zklamal
Organizace Euro NCAP zveřejnila výsledky nárazových testů dvou nových aut. Honda Civic 9. generace dosáhla pěti hvězd i podle přísnějších letošních kritérií, Jeep Compass má hvězdy dvě. Nabízíme podrobnosti.
reklama
Crash testy - pět hvězd pro BMW 3, Hyundai i30, Mazdu CX-5 a Peugeot 208
Čtyři modely prošly nárazovými testy organizace Euro NCAP a všechny obdržely maximálních pět hvězd i podle letošních zpřísněných kritérií. Nabízíme podrobnosti ze zkoušek BMW 3, Hyundai i30, Mazdy CX-5 a Peugeotu 207.
Zajímavý nový prvek výbavy - Ford Mondeo dostane nafukovací pásy
Už brzy zřejmě rozšíříme naše databáze o nový prvek výbavy. Příští generace Fordu Mondeo, která přijede začátkem roku 2013, totiž dostane nafukovací pásy. Ty fungují částečně i jako airbag.
Šest novinek prošlo nárazovými testy. Volvo V40 přepisovalo historii.
Nové generace modelů Kia cee´d, Renault Clio a Audi A3, nový Ford B-MAX, Volvo V40 a pick-up Isuzu D-MAX - to jsou auta, která nově prošla nárazovými testy. Jak dopadla a co zajímavého rozbíjení nových vozů přineslo?
reklama
blog comments powered by Disqus
reklama