ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Crash test Dacie Duster: jen tři hvězdy od Euro NCAP, ale bát se nemusíte
23. února 2011

reklama
Organizace Euro NCAP zbourala další várku aut. Levné SUV Dacia Duster dostalo v nárazovém testu jen tři hvězdy, za což ale může nebezpečnost pro chodce a chybějící ESP. Nošovický Hyundai ix20 si odnesl maximálních pět hvězd.

Pouhé tři hvězdy v nárazových testech Euro NCAP pro Duster nejsou na první pohled pěkné vysvědčení. Takhle špatného či ještě horšího výsledku dosáhly podle nových kritérií hodnocení v posledních dvou letech pouze čtyři modely: malý víceúčelový vůz MPV Citroën Nemo (3 hvězdy), velké čínské MPV Landwind CW9 (2 hvězdy), minivůz Suzuki Alto (3 hvězdy) a kříženec malého hatchbacku a terénního vozu Toyota Urban Cruiser (3 hvězdy).

Při podrobnějším pohledu na výsledky jsme ale zjistili, že z hlediska ochrany dospělé posádky a dětí Duster do této společnosti rozhodně nepatří.

Ochranu dospělých totiž plní na relativně solidních 74 procent. Navíc o několik bodů přišel za prohřešky typu otevřených dveří, které přímo nesouvisejí se zraněním posádky.

Při čelním nárazu do deformovatelné bariéry rychlostí 64 km/h sice prostor pro cestující zůstal stabilní, ale otevřely se dveře zavazadlového prostoru, za což byl Duster penalizován. Další dveře, tentokrát u řidiče, se otevřely při bočním nárazu - ani tady dacii neminuly bodové srážky. Největší nebezpečí představoval čelní náraz pro hrudníky obou dospělých cestujících a stehna řidiče, šlo však o střední, tedy relativně nízký stupeň ohrožení. Vyšší, čtvrtý stupeň z pěti možných, zaznamenali komisaři pouze u hrudníku řidiče při bočním nárazu na kůl.

Ještě lépe dopadl Duster při testech bezpečnosti dětí, kde patří se 78 procenty mezi všemi auty k velmi solidnímu průměru. U figuríny rok a půl starého prcka se mu dokonce podařilo získat plný počet bodů. Srážky přišly spíše za méně důležité prohřešky - třeba kvůli nejasné informaci o tom, zda je airbag spolujezdce aktivovaný nebo ne.

Zásadní potíže z hlediska Euro NCAP, kvůli kterým přišel Duster o hvězdičky, zavinily dvě méně sledované kategorie: ochrana chodců, kterou má dacia úplně nejhorší ze všech aut testovaných Euro NCAP (jen 28 procent) a nedostatky v asistenčních systémech (vadí, že stabilizační systém ESP lze mít pouze za příplatek u některých výbav a motorizací - skóre pouhých 29 procent).

Z dalších nově testovaných aut ještě nedosáhla plného počtu pěti hvězdiček elektrická trojčata Citroën C-Zero, Mitsubishi i-MiEV a Peugeot iOn. Vykoledovala si hvězdičky čtyři, přičemž v ochraně dospělých na tom byla o procentní bod hůře než Duster.

Ostatní modely si odnesly plný počet pěti hvězd. Jedním z nich je i malé MPV Hyundai ix20 vyráběné v Nošovicích, které si zasloužilo nejlepší vysvědčení z celé poslední várky z hlediska ochrany dospělých (89 %) a na špičku platí i při péči o děti (85 %).

Zbývajícími pětihvězdičkáři jsou oblíbené kompaktní poloterénní vozy SUV: BMW X1 a Mitsubishi ASX i podobně zaměřený, ale o třídu menší Nissan Juke.

Výsledky předchozích nárazových testů Euro NCAP najdete po kliknutí zde.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama

Další články

reklama
blog comments powered by Disqus
reklama