ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Čest nových aut v nárazových testech zachraňuje mercedes
3. září 2014

reklama
Nová generace kolínských trojčat, Citroën Berlingo alias Peugeot Partner nebo nový Renault Twingo - novou várkou crash testů organizace Euro NCAP prošla zajímavá auta. Plného počtu pěti hvězd dosáhl jediný model: Mercedes GLA.

Nezávislá organizace Euro NCAP testovala v nejnovější vlně bezpečnost pěti aut, výsledky dvou z nich se ale dají aplikovat i na tři další technicky shodné modely. Opět se ukázalo, že je pryč doba, kdy nové vozy získávaly maximální počet pěti hvězd téměř automaticky. Jediným premiantem se stal Mercedes-Benz GLA. Výsledky nově testovaných aut i dalších nových vozů prodávaných na českém trhu najdete v přehledných tabulkách zde.

Pouze 1,2 bodu chybělo kompaktnímu SUV od Mercedesu, které vzniklo na platformě hatchbacku třídy A, aby dosáhlo na absolutních 100 procent při ochraně dospělých. I tak je 96 procent jedním z nejlepších výsledků v historii. Mercedes GLA (na snímku) nemá při ochraně cestujících včetně těch nejmenších žádné výraznější slabiny, navíc dokáže díky standardně montovaným bezpečnostním systémům automatickým brzděním zabránit i bez vědomí řidiče řadě dopravních nehod. Podrobný spotřebitelský test Mercedesu GLA najdete zde.

Solidního výsledku čtyř hvězd dosáhla nová generace kolínských trojčat vyráběná v továrně TPCA nedaleko středočeského Kolína. Komisařům se dostala do ruky Toyota Aygo, výsledko jsou ale podle Euro NCAP aplikovatelné i na Citroën C1 a Peugeot 108.

Proti minulé generaci miniaut testované naposledy v roce 2012 se zvýšila bezpečnost dospělé posádky ze 68 na 80 procent. Novinka je výrazně odolnější zejména proti bočním nárazům, při nichž dosahovala velmi dobrých výsledků. Ještě většího pokroku dosáhla při ochraně krčního páteře cestujících na předních i zadních sedadlech při nárazu zezadu, která se z tragické stala vynikající. Zato při čelním nárazu k dramatickému zlepšení nedošlo. Zborcený sloupek volantu může ublížit řidičovým stehnům. Přístrojová deska ohrožuje i stejnou část těla spolujezdce, který by z tohoto typu střetu vyvázl lépe v předchozí generaci kolínského miniauta.

Podrobný spotřebitelský test Toyoty Aygo naleznete zde.

Pouze tří hvězd dosáhla na českém trhu oblíbená osobní verze dodávky Citroën Berlingo, jejíž výsledky se dají použít i na sesterský Peugeot Partner. Při posledním testování v roce 2009 přitom Berlingo získalo hvězdy čtyři. Podrobné zkoumání "vysvědčení" ale odhalí, že se bezpečnost auta proti stavu před pěti lety nijak výrazně nezhoršila, spíše jde o důsledek přísnějšího hodnocení. Například výrazné snížení procentuální úspěšnosti za ochranu dospělé posádky z 82 na 56 procent je z velké části způsoben tím, že Euro NCAP vůbec nepřipustilo Berlingo k bočnímu testu na sloup, protože model nemá ve standardu okenní airbagy.

Podle výsledků, které proběhly, jsou nejvíc ohroženy nohy řidiče při čelním nárazu od volantu - a to středním stupněm nebezpečí. Žádný vyložený úlet jsme nenašli.

Čtyř hvězdiček z pěti možných dosáhla v testu Euro NCAP i nová generace minivozu Renault Twingo, která se zatím na českém trhu neprodává, ale bude na něj uvedena v nejbližších týdnech. Vynikající výsledky z čelní bouračky trochu zastiňuje velmi špatná ochrana hrudníku řidiče při nárazu na sloup a nejvyšší stupeň ohrožení krků cestujících ve druhé řadě při nárazu zezadu. Celkově si nové Twingo připsalo 78 procent při ochraně dospělé posádky, tedy o něco horší výsledek než trojčata z Kolína.

Výčet testovaných aut doplňuje tříhvězdičkový elektromobil Nissan e-NV200, který se v Česku nenabízí. Jde o elektrickou osobní verzi dodávky.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus
reklama