ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Auta zdraží, ale majitelé dostanou lepší služby, předpokládá manažer Škody
9. října 2014

reklama
Šéf české pobočky Škody Auto Luboš Vlček nám při rozhovoru na pařížském autosalonu prozradil, že rozdíl mezi krátkou fabií a kombíkem bude nejnižší v historii. Dozvěděli jsme se i další exkluzivní informace.

Expozici Škody Auto na pařížském autosalonu vévodí krátké i kombíkové fabie třetí generace ve všech možných variantách. Automobilka postupně odtajnila většinu informací o Fabii hatchback včetně kompletního ceníku (podrobnosti zde) i základní údaje ke kombíku, které najdete zde. Další dosud nepublikované zajímavosti jsme se dozvěděli v exkluzivním rozhovoru se šéfem českého zastoupení Škody Auto Lubošem Vlčkem.

Která verze nové Škody Fabia bude podle vás nejprodávanější?

Já si myslím, že to bude kombinace první výbavy Active a druhé Ambition s motory 1.0 MPI/55 kW a 1.2 TSI/66 kW.

Proč jste udělali tak velký cenový skok mezi základní verzí litrového motoru s výkonem 44 kW a výkonnější variantou 55 kW? Vždyť rozdíl dělá u základní výbavy Active osmnáct tisíc, přitom z technického hlediska a tedy nákladnosti výroby se ty agregáty téměř neliší...

Je to absolutní vstřícnost vůči těm nejvíc senzitivním zákazníkům, kteří primárně řeší cenu. Chtěli jsme vyjít této skupině zákazníků vstříc.

Řeknete mi, o kolik bude dražší kombi než hatchback?

Neřeknu vám to dnes, my si to ještě necháme pro sebe, ale abychom nebyli úplně nezdvořilí a něco jste si z toho rozhovoru zajímavého odnesl, tak můžeme prozradit, že ten příplatek bude nejlepší v historii, který jsme u fabie měli.

Bavíme se ale o základních cenách, nikoli akčních, ne? Protože u základních byl rozdíl patnáct tisíc a u akčních jen deset, takže to už byste museli nabízet hatchback a kombík pomalu za stejné peníze...

Ano, hovořím samozřejmě o základním ceníku.

Jak chcete novou fabii prodávat lidem, kteří chtějí auto se slušným motorem a prostorem za rozumnou cenu, když větší Rapid Ambition Fresh 1.2 TSI stojí méně než trochu hůře vybavená Fabia 1.2 TSI Style?

Je nutné říct, že Rapid Fresh je časově omezený akční model.  

Aha, takže se bude zdražovat Rapid?

To já neříkám, ale akční nabídka je jedna věc a standardní ceník druhá. Asi bych úplně neporovnával akční nabídku modelu, který už je na trhu déle, se základním ceníkem modelu, který přichází aktuálně na trh.

Jak obecně vidíte případnou kanibalizaci Fabie, zejména kombíku, a Rapidu nebo Rapidu Spaceback? Fabia Combi a Rapid Spaceback budou podle mne dva ideově nejbližší modely ve vaší nabídce.

Přesně tak. My jsme se tímto tématem velice zabývali. Já bych odpověděl trochu zeširoka. Rapid je pro nás klíčový model ve vztahu k Octavii. Rapid a Octavia jsou podle české logiky začleňování prodkutů v jedné kategorii. My to vidíme trochu jinak, ale samozřejmě to přiřazování asi nezměníme, je to jakási kultura a tradice, ale my vnímáme Octavii jako auto, které je prakticky ve své vlastní  třídě. Ono je někde na přechodu mezi dvěma třídami. Myslím, že se shodneme na tom, že Octavia je skutečně velké a plnohodnotné auto ve smyslu, že může konkurovat i modelům, které jsou primárně začleněné v té vyšší třídě. Rapid by měl sehrát výraznou roli právě v tom segmentu pod octavií, aby zaplnil tenhle prostor a nikdy nedocházelo k tomu, že srovnáváme Octavii s modely, někdy i té nejdravější konkurence, se kterými nemůže být srovnávána, protože to auto je o něčem jiném. To znamená, že my do této pozice bude čím dál víc posouvat jak Rapid liftback tak Spaceback.

Rapid Spaceback je pro nás velice specifický model, jiná třída ve smyslu, že je to vůz hodně postavený na designu a na kompaktnosti. Pro nás je teď důležité, abychom vysvětlili zákazníkům logiku rozdílu mezi Fabií Combi a Rapidem Spaceback. Rapid Spaceback bude více designová záležitost podtržená například paketem Style Plus (verze s prosklenými pátými dveřmi - poznámka redakce), kde to auto je skutečně velmi výrazné. Oproti tomu Fabia Combi bude spíš chápána jako velice praktický vůz...

… chalupářské auto...

… typické pro českou rodinu a českou firmu, kde zejména zavazadlový prostor bude hrát rozhodující roli. Vy jste řekl chalupářské auto, ano, souhlasím s tím. Ta praktická stránka ale není jen o tom, kolik nabízím prostoru. Když se podíváme na spotřeby nových motorů, tak přinášíme i verze, které jsou výrazně ekonomické. U Fabie máme spotřebu nižší u naftových motorů až o sedmnáct procent proti minulé generaci, což si myslím, že v dnešní době je zejména pro privátního zákazníka, na kterého chceme opět novou fabií cílit, velmi zajímavé.

Když už jsme nakousli diesely, proč není v ceníku základní naftová verze 55 kW a naftové motory vypadají o tolik cenově ulítlé proti těm benzinovým. Vždyť nejlevnější Fabia TDI stojí 322 900 korun, o 88 tisíc víc než základní verze.

Ona přijde. My jsme si ty motory rozdělili do jakýchsi čtyř clusterů. První cluster je zákazník, který na trhu přibývá. Jde o druhá auta do rodin, ženy a tak dále. Auta pohybující se zejména v městském provozu. Pohánějí je oba naše litrové motory. Potom máme kombinovanou mobilitu. To je zákazník, který jezdí na krátké i delší distance a tam vidím motor TSI. Pak máme frequent flyers, lidi, co jezdí opravdu hodně, a pro ně je významná technologie naftových motorů TDI. Pak máme čtvrtou kategorii a dostávám se k odpovědi na Vaši otázku, to jsou agregáty výrazně ekologické. A my jsme se rozhodli, že motor 1.4 TDI/55 kW přineseme až s modelem GreenLine v druhé vlně v roce 2015. Se spotřebou 3,1 l a 82 gramy CO2 to bude nejekologičtější motor z hlediska emisí CO2, který bude Škoda mít po Citigo CNG, které má 78 gramů CO2 na kilometr.

Kam do téhle vaší metodologie budou patřit připravované nové benzinové turbomotory 1.0 TSI?

To budou ty městské.

Takže to není tak, že by tříválce 1.0 TSI do budoucna nahradily čtyřválce 1.2 TSI?

V tuhle chvíli je předčasné se o tom bavit. Není to zcela vyloučeno. Téma downsizing bude pokračovat a musíme vysvětlovat našim zákazníkům, že nižší obsah není na škodu věci, není na škodu výkonu, že ty motory samozřejmě snižují obsah kvůli jiným strategickým cílům a to jsou zejména záležitosti spojené například s CO2.

Čeští zákazníci ale nepatří právě k pionýrům v oblasti ekologických aut. Stejně jako Škodovka v oblasti hybridů, plug-in hybridů a elektromobilů. Změní se to?

Dva úhly pohledu. Za prvé z pohledu koncernu (Volkswagen - poznámka redakce). Tady je vidět, jak je důležité být součástí větší rodiny. Máme v koncernu úlohy rozdělené. My jsme určeni i díky novému vývojovému centru v Mladé Boleslavi k vývoji konvenčních benzinových motorů. Další značky mají úkoly v oblasti PHEV, jak označujeme plug-in hybridy, nebo PEV, plně elektrických vozů. Druhý úhel pohledu je, co nabídne Škoda ve svých modelech. V rámci sdílení uvnitř koncernu máme možnost technologie přebírat. Zatím jsme se ale koncentrovali na zkvalitnění klasických motorů s konvenční technologií. V letošním roce jsme udělali velký krok s Octavií G-TEC na zemní plyn CNG. Já si myslím, že téma CNG ještě není zdaleka vyčerpáno.

To jsem ani nezmiňoval, protože vím, že tady skluz proti ostatním nemáte...

… Nemá zdaleka vyčerpaný potenciál, primárně na něm budeme pracovat u Octavie a Citigo. Pro Fabii zatím CNG není, uvidíme, co do budoucna. Co se týká dalších možných kroků, bude následovat technologie PHEV. Ta se jistě v budoucnu u některého z modelů vyšší kategorie objeví.

To znamená, že příští generace Superbu dostane plug-in hybrid?

Já bych to teď nechal otevřené, ale PHEV bude logicky technologií, která by se mohla v našich vozech objevit.  

Elektromobily přijdou na řadu až později?

Ano. Jdeme cestou evoluce, ne revoluce.

Když jsme se bavili o koncernu, jak velké ústupky se musely dělat při vývoji Fabie vzhledem k tomu, že koncern má v segmentu malých hatchbacků tři další auta, která taky musejí žít, dýchat, prodávat se?

Žádné a my jsme velice rádi za to, že koncernová kultura je tak korektní. Tento segment je pro Škoda Auto domovský. Škoda Auto vyšla z této modelové řady – Favorit a tak dále. To je, řekl bych, naše kompetence, toto je pro strategické úkoly, které máme v rámci koncernu, důležitý model. Co je mi známo, tak tam žádné problémy s koncernem nebyly. Žádná diskuze.

Tak proč není nová Fabia prvním malým autem na nové platfomě MQB?

My máme tu poslední, nejpropracovanější a v danou nejaktuálnější platformu v koncernu, takže se necítíme být vůbec limitováni, naopak. A co se týče další evoluce, tak budeme zase v té první vlně, až vše bude dotaženo tak, abychom ji mohli za příznivých nákladů nasadit do výroby.

Jak jste spokojeni s podílem na českém trhu. Neobjevují se třeba v koncernu hlasy, že byste se měli zaměřit trochu víc na ziskovost a méně na objem, když jsou ceny u nás tak výrazně nižší než v Rakousku a Německu?

Máte pravdu, že ceny v České republice jsou na nejnižší úrovni v Evropě a to je dobré pro zákazníka, ale není to někdy dobré pro naše partnery, prodejce nových aut. Ale takový je trh a někdo si ten trh takhle přál a do toho trhu investoval peníze. V případě jednoho konkurenta to byly ohromné prostředky z peněz daňových poplatníků, protože se reinvestovaly prostředky, které český stát zaplatil za jakousi dílčí miniinvestici v řádu několika miliard. My v tuto chvíli máme ambici udržet si tržní podíl kolem třiceti procent. Zároveň chceme pracovat na tom, aby se zvýšila profitabilita našich partnerů.

To vytváří tlak na ceny nových aut. Budou tedy i nadále zdražovat a pokračovat v trendu, který začal kvůli oslabení koruny? Jaká je Vaše predikce?

Očekávám, že v příštích dvou třech letech se ceny nových vozů budou postupně lehce vyvíjet směrem nahoru, ale pozor, při zvyšování služeb zákazníkům. Protože to jsou spojené nádoby.

Jak je Vám příjemný extrémní tlak ze strany značky Hyundai, kterou už jste tady nepřímo zmiňoval v souvislosti s cenovou hladinou na českém trhu? Co říkáte na některé jejich vyhraněné reklamní kampaně?

My se nevymezujeme selektivně vůči naší konkurenci. Pokud děláte byznys na trhu, kde působí celá řada značek a děláte ho zodpovědně a chcete zákazníkům nabídnout dobré služby, tak byste měl sledovat veškerou konkurenci. Co se týká chování některých hráčů na trhu, my to necháváme na nich a osobně si myslím, že každý by měl uvážit, jak vystupuje, co říká a co dělá, protože máme v České republice určitou kulturu a zákazník není hloupý. My se snažíme být jako ryze česká značka blízko české kultuře. Jaké postupy a komunikaci volí konkurenti, to je čistě na jejich uvážení. Já bych ale v žádném případě českého zákazníka nepodceňoval.

Který model podle Vás Škodě na českém trhu teď nejvíc chybí. Kde vidíte největší díru, kterou teď vyplňují konkurenti a kde vy nejste a mohli byste v příštích letech být?

My máme velmi dobré produktové pokrytí a obsahujeme veškeré objemové segmenty. Kde bychom si přáli mít auto, protože v tom segmentu vidíme budoucnost a předpokládáme, že dále poroste, to jsou větší SUV. Už jsme dali nějaký signál, že jde o produkt, který Škoda ve středním horizontu přinese.  

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus
reklama