ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Euro NCAP: Většina za pět, jen suzuki bez bezpečnostních pomůcek se třemi hvězdami
3. prosince 2016

reklama
Pět nových automobilů prověřili pracovníci nezávislé organizace Euro NCAP v listopadu. Nejen proti zdi poslali Audi Q2, Hyundai Ioniq, Suzuki Ignis, Ssang Yong Tivoli a Ford Edge. Podívejme se, jak dopadly.

Pravidla nárazových testů Euro NCAP mají letos trochu odlišnou strukturu. Větší váhu mají bezpečnostní pomůcky jako například autonomní brzdy nebo jízdní asistenti, což znevýhodňuje menší a levnější modely, dále má na celkové hodnocení větší vliv segmentu, do kterého testovaný model patří a naopak se snížil význam ochrany dospělé posádky. Kvůli tomu však je nyní možné, aby byla konkrétní modelová řada testována dvakrát – s nebo bez ochranných pomůcek, za které si většinou musíte u základních výbav připlatit. To je i případ modelů Suzuku Ignis a Ssang Yong Tivoli (ten se na českém trhu neprodává). Příplatková výbava pak může jako v případě modelu Ignis přinést potřebný počet bodů pro dosažení většího počtu hvězd, nicméně samotná pasivní ochrana automobilu se autonomními brzdami pochopitelně nezlepší.

Novinka ingolstadské automobilka potvrdila vysoký standard této značky z hlediska bezpečnosti. Špičkové je hodnocení ochrany dospělých (93 %) a vůbec nejlepší je audi ze všech letošních testů z hlediska hodnocení ochrany dětí (86 %). Pochvalu si zaslouží zejména celková tuhost karoserie, což bylo vidět hlavně při nárazu do zdi celou přídí. Lehce nad průměrem je i ochrana chodců (70 %), autonomní brzdění s detekcí chodců je ostatně ve standardní výbavě všech modelů. Naopak chybí čtení dopravníh značek, což audi snižuje hodnocení v případě asistenčních systémů (70 %).

Evropská verze amerického SUV Fordu Edge sice dostala pět hvězdiček, ale výsledky jsou trochu rozpačité. 85 procent za ochranu dospělé posádky není pro toto SUV úplně lichotivé vysvědčení, při čelním nárazu totiž poranění hrudníku, krku a hlavy překročilo nastavené limity. U dětských cestujících (6 a 10 let) je rovněž zvýšené nebezpečí poranění krku z důvodu velkého tlaku při čelním nárazu. A úplně nejhůř si ford vedl v ochraně chodců. Pouze 67 procent je hlavně za nebezpečný lem kapoty, který ohrožuje pánev.

Nový hyundai byl testován ve verzi s hybridním pohonným ústrojím, na to, jak dopadne čistokrovný elektromobil, si ještě budeme muset počkat. I když za ochranu dospělých dostal hyundai 91 procent, úplně bez problémů testy také neprošel. Při čelním nárazu celou přídí totiž došlo k tomu, že cestující na zadním sedadle podklouzl pod bezpečnostním pásem. 80 % za ochranu dětí je také solidní výsledek, nicméně v protokolu se píše, že u desetiletých dětí existuje vyšší riziko poranění hrudníku. V kontaktu s chodci jsou v ohrožení jeho nohy, což snížilo hodnocení na 70 procent. Z hlediska asistenčních systémů je na tom drahý Ioniq lépe než audi, rozdíl 12 procent však způsobil omezovač rychlosti, který má hyundai na rozdíl od Q2 ve standardní výbavě.

Suzuki Ignis se vám včera představil v našem testu, nyní informace o něm doplňujeme o hodnocení z hlediska bezpečnosti. Právě Ignis nárazové testy absolvoval dvakrát a rozdíl mezi modelem s bezpečnostním paketem a bez něj je tak markantní, že v prvním případě dostal automobil pět hvězdiček, zatímco ve druhém jen tři. Že se zlepší hodnocení asistenčních systémů se samozřejmě čekalo, ale větší příděl bodů se konal i v případě ochrany dospělých a chodců. Příčinou tohoto jsou samozřejmě autonomní brzdy, které bez diskuzí musí zlepšit hodnocení v případě ochrany chodců, nicméně zvýšené riziko poranění hrudníku u dospělých je v obou případech stejné.

Ssang Yong Tivoli jsme do tabulky rovněž zahrnuli, ale protože se u nás neprodává, nechali jsme jeho hodnocení bez komentáře. Níže naleznete všechny listopadové nárazové testy Euro NCAP. V závorce je počet hvězd v celkovém hodnocení, v prvním sloupci hodnocení bezpečnosti dospělých, ve druhém dětí, ve třetím chodců a ve čtvrtém výčet asistenčních systémů. Modely označené hvězdičkou mají příplatkové asistenční systémy.

Audi Q2 (5)                                 93 % 86 % 70 % 70 %

Ford Edge (5)                             85 % 76 % 67 % 89 %

Hyundai Ioniq HEV (5)               91 % 80 % 70 % 82 %

Suzuki Ignis* (5)                         87 % 79 % 77 % 60 %

Suzuki Ignis (3)                          79 % 79 % 67 % 25 %

Ssang Yong Tivoli* (4)               82 % 62 % 65 % 43 %

Ssang Yong Tivoli (3)                 74 % 62 % 55 % 25 %

Kliknutím na aktivní názvy modelů otevřete jejich ceníky, výbavy, technická data, redakční testy a další podrobnosti.

Výsledky nárazových testů Euro NCAP u většiny nových aut prodávaných na českém trhu včetně odkazů na videa ze zkoušek najdete zde.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama

Další články

V nárazových testech zazářilo nejen korejské, ale i čínské auto
Korejské vozy získávají nejvyšší počet pěti hvězd v nárazových testech Euro NCAP v poslední letech často, takže výsledek nové Kie Carens není takové překvapení. Poprvé ale exceloval při hodnocení bezpečnosti i čínský zástupce - Qoros 3 sedan.
První pětihvězdičková auta roku 2015: Renault Espace a Suzuki Vitara
Crash testy renomované organizace Euro NCAP jsou letos opět přísnější, přesto se už objevily první auta, která dostala plný počet pěti hvězd - jde o nový Renault Espace a Suzuki Vitara. O hvězdu méně mají Fiat 500X a Mazda 2.
reklama
Nejnovější nárazové testy Euro NCAP - spokojenost i velké rozpaky
Nezávislá organizace Euro NCAP zveřejnila bezpečnostní vysvědčení patnácti nových aut. Spokojeni mohou být zájemci o vozy Kia, Renault nebo Jaguar. Dvojice modelů těchto značek dosáhla na nejvyšší pětihvězdičkové hodnocení. Propadla Lancia Ypsilon (na snímku).
Tři a čtyři hvězdy pro Fiat Tipo v nárazovém testu Euro NCAP
Tipo je po dlouhé době konečně originálním fiatem, který se uchází o přízeň evropských zákazníků. Z hlediska jízdy a užitných vlastností jej už známe, ale co bezpečnost? Odpověď na tuto otázku přinesly poslední nárazové testy Euro NCAP.
reklama
blog comments powered by Disqus
reklama