ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Hyundai Ioniq: první elektromobil a hybrid v nabídce korejské automobilky na českém trhu
13. listopadu 2016

reklama
Hyundai začal v Česku prodávat model Ioniq. V nabídce je jako elektromobil s dojezdem až 280 km za 859 990 Kč nebo jako hybrid, který přijde na 699 990 Kč. Příští rok se ještě Ioniq objeví jako plug-in hybrid.

Korejská automobilka se věnuje vývoji alternativních pohonů již delší dobu. Největší ohlas způsobilo SUV ix35 Fuell Cell, což byl první sériově vyráběný elektromobil s palivovými články na světě, na poli elektromobilů a hybridů však zatím vyvíjela větší aktivity její dceřinná značka Kia, která i v Česku vloni začala prodávat elektromobil na bázi modelu Soul a letos uvedla na trh hybridní SUV Niro.

U Hyundaie až letos s velkou slávou představili v Ženevě novou modelovou řadu Ioniq, která nabízí nejrůznější alternativy elektrického pohonu od ryzího elektromobilu přes dobíjecí plug-in hybrid až po standardní hybrid, v němž elektromotor slouží pouze jako pomocný pohon konvenčnímu spalovacímu motoru. Na trh se zatím dostává verze Electric (EV) a Hybrid (HEV), v průběhu příštího roku se připojí i model Plug-In (PHEV), který bude mít ze zásuvky dobíjecí baterii o kapacitě 8,9 kWh. Ta by měla umožnit dojezd na čistě elektrickou energii okolo 50 km.

Na nové platformě se designérům Hyundai podařilo postavit elegantní a aerodynamicky příznivou karoserii (koeficient odporu vzduchu cx je 0,24). Délka 4470 mm odpovídá hodnotám nižší střední třídy a je srovnatelná například se Škodou Rapid (4483 mm) i konkurenční Toyotou Prius (4480 mm), rozvor 2700 mm je stejný jako u Priusu nebo Nissanu Leaf. Naopak zavazadlový prostor je spíše menší. U hybridu Hyundai udává 443 litrů, verze Ioniq však nabízí pro zavazadla v pětimístném uspořádání pouze 350 litrů. Konkurence v podobě Priusu (343 l) ani Leafu (370 l) na tom však není lépe ve srovnání s podobně velkým konvenčním Rapidem (550 l). Na srovnání rozměrů všech modelů nižší střední třídy se podívejte zde.

Ioniq zdobí celkem jednoduché a elegantní tvary, nejvýraznějším designovým prvkem je dělené zadní okno. Zajímavé exteriérové detaily, jako jsou kanály vedoucí vzduch kolem předních kol, zadní spoiler, difuzor či kryty bočních prahů, spodní části vozidla a uzavřený design kol, zlepšují aerodynamiku a přispívají k nižší spotřebě při zachování optimálního přítlaku k vozovce.

Kvůli snížení hmotnosti používá Ioniq hliníkovou kapotu motoru a víko zavazadlového prostoru. Oba komponenty snižují hmotnost o 12,4 kg v porovnání s ocelovými. Verze Hybrid (na snímku) je navíc vybavena aktivními klapkami v masce chladiče, zatímco Electric se vyznačuje uzavřenou přídí s odlišnou povrchovou úpravou v šedém odstínu. Elektromobil je navíc vybaven předními světlomety a zadními sdruženými svítilnami s technologií LED.

Ioniq Electric pohání elektromotor o výkonu 88 kW a nabízí maximální dojezd až 280 km. Energii čerpá z lithium-polymerových akumulátorů o kapacitě 28 kWh. Tento typ baterií se používá hlavně v mobilních telefonech. Vyznačuje se velkou kapacitou při malých rozměrech, minimálním samovybíjením, schopností rychlého nabíjení a dlouhou životností. Nevýhodou je pokles kapacity při delším nepouživání a možnost vznícení nebo výbuchu při zkratu. Proti tomu je ovšem baterie chráněna speciálním zařízením, takže se není čeho bát.

Nabití akumulátoru na 80 procent kapacity trvá 24 minut při použití superrychlé nabíječky DC (stejnosměrný proud) o výkonu 100 kW, několik hodin pak trvá nabíjení z domácí zásuvky střídavým proudem (AC). Energie z akumulátoru živí elektromotor o výkonu 88 kW a točivém momentu 295 N.m, který je samozřejmě dostupný v celém rozsahu. Na přední kola tuto sílu přenáší jednostupňová redukční převodovka. Nejvyšší rychlost je 165 km/h.

Pokud je to možné, může Ioniq Electric kinetickou energii rekuperovat a za jízdy dobíjet baterii. K tomuto účelu má řidič na volantu páčky, kterými může intenzitu rekuperace nastavovat ve čtyřech stupních. Ioniq Electric je zároveň vybaven elektrickou parkovací brzdou EPB ovládanou tlačítkem, zatímco přihrádka pro indukční nabíjení mobilních telefonů je prakticky umístěna vedle tlačítek voliče jízdních režimů.

V nabídce jsou dvě výbavy. Základní Future stojí 859 990 Kč, ale ve standardní výbavě najdete mimo jiné kolenní airbag pro řidiče, parkovací kameru, zadní parkovací senzory, systém pro sledování vyjetí z jízdního pruhu, světelný i dešťový senzor, samočinnou klimatizaci, bezklíčový přístup a startování tlačítkem, adaptivní tempomat, vestavěnou navigaci s připojením přes bluetooth, vyhřívaná přední sedadla a 15palcová kola z lehké slitiny obutá do pneumatik s nízkým valivým odporem.

Vyšší výbava Ultimate má navíc systém pro sledování mrtvého úhlu a parkovací senzory vpředu, sklopná vnější zpětná zrcátka, kožené čalounění a elektricky nastavitelná přední sedadla. Stojí však bez deseti korun rovný milion.

Porovnali jsme Hyundai Ioniq Electric Future s konkurenčními modely Nissan Leaf a Volkswagen e-Golf. Podívejte se zde. Parametry srovnání můžete měnit podle svých potřeb, porovnávat můžete i jiné výbavy nebo modely.

Hyundai Ioniq Hybrid přední masku kvůli chladiči mít musí. Pohání jej totiž zážehový motor o objemu 1,6 litru a výkonu 78 kW a točivém momentu 175 N.m kombinovaný s šestistupňovou automatickou dvouspojkovou převodovkou. Sekunduje mu elektromotor o výkonu 32 kW a točivém momentu 170 N.m. Celkový největší výkon hybridní soustavy je 103 kW a točivý moment 265 N.m. Ioniq Hybrid díky tomu dosahuje největší rychlosti 185 km/h. Pouze s elektromotorem je rychlost omezena na 120 km/h, ale s ohledem na kapacitu akumulátoru 1,56 kWh ujede Ioniq Hybrid elektricky jen pár kilometrů. Kombinovaná spotřeba je pak podle výrobce 3,4 litru na 100 km.

Také Ioniq Hybrid je k dispozici ve výše zmíněných výbavách Future a Ultimate. Základní stojí 699 990 korun, luxusnější 849 990 korun. Na aktuální nabídku hybridů na českém trhu do 750 tisíc korun se podívejte zde.

Porovnali jsme Ioniq Hybrid Future s modely Toyota Prius a Lexus CT200h. Podívejte se zde.

Kompletní ceník, technické údaje, rozměry a výbavy modelu Ioniq Electric najdete zde, podrobnosti k modelu Ioniq Hybrid si můžete nastudovat zde.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus
reklama