ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Tři a čtyři hvězdy pro Fiat Tipo v nárazovém testu Euro NCAP
31. října 2016

reklama
Tipo je po dlouhé době konečně originálním fiatem, který se uchází o přízeň evropských zákazníků. Z hlediska jízdy a užitných vlastností jej už známe, ale co bezpečnost? Odpověď na tuto otázku přinesly poslední nárazové testy Euro NCAP.

Fiat Tipo absolvoval testy nezávislé organizace Euro NCAP hned dvakrát, protože základní model nemá na některých trzích ve standardní výbavě systém automatického nouzového brzdění AEB. To není nic vyjímečného, podobně dva testy letos absoloval také hatchnack Suzuki Baleno a hybridní crossover Kia Niro, který se u nás ještě neprodává.

Na českém trhu má Tipo s karoserií hatchback systém nouzového brzdění stejně jako adaptivní tempomat v základu, ovšem v nabídce jsou zatím pouze dvě nejvyšší výbavy Opening Edition a Opening Edition Plus. Sedan má systém AEB (společně s omezovačem rychlosti) u všech verzí za příplatek 6900 Kč. Do nárazového testu byl vybrán právě hatchback s motorem 1.6 Multijet/88 kW s pohotovostní hmotností 1370 kg, který u nás přijde minimálně na 527 500 Kč.

Samotný nárazový test má tři oddíly hodnocení: Ochrana dospělých, dětí a chodců. V prvním případě Tipo obstálo, v obou případech dosáhlo na 82 procent. V pořádku byla ochrana nohou u řidiče i spolujezdce, zmínit je ovšem potřeba slabou ochranu hlavy řidiče a také hrudníku řidiče a spolujezdce při nárazu celou šířkou vozidla. Podobně vysokou zátěž krční páteře cestujících ukázalo Tipo při nárazu zezadu.

V případě ochrany dětí to bylo o poznání horší. Tipo ztratilo body za uvolněnou dětskou autosedačku, nedostatečné informování řidiče o stavu airbagu spolujezdce a slabou ochranu hrudníku šesti- a krku desetiletého dítěte. V testu bočního nárazu byla bezpečnost dětí v pořádku, celkově to však stačilo pouze na 60 procent.

O něco lépe dopadla ochrana chodců (62 procent). Při čelním nárazu se však ukázaly jako problém příliš tuhé přední sloupky. Hodnocení jsou stejná pro obě verze, což je zarážející, protože právě při ochraně chodců by měly být autonomní brzdy velkou předností. Jenže v případě Tipa to neplatí, protože italský hatchback nedokázal ani do rychlosti 20 km/h zabránit srážce. Takže do hry zasáhly autonomní brzdy pouze v kategorii výčtu asistenčních systémů, kde Tipo bez nich získalo 25 a s nimi 57 procent.

Celkově Fiat Tipo dostal tři hvězdičky v případě varianty bez systému autonomního brzdění a čtyři hvězdy za variantu s tímto bezpečnostním asistentem. Čtvrtá hvězda je však pouze za to, že Tipo tohoto asistenta má. Pro Fiat tohle rozhodně není výsledek, se kterým by se mohl chlubit, největší slabinou je samozřejmě ochrana dětských cestujících na zadních sedačkách.

Na ceník, technická data, rozměry a výbavy pětidveřového Fiatu Tipo se podívejte zde, to samé v případě sedanu najdete zde.

Níže pak naleznete všechny letošní nárazové testy Euro NCAP. V závorce je počet hvězd v celkovém hodnocení, v prvním sloupci hodnocení bezpečnosti dospělých, ve druhém dětí, ve třetím chodců a ve čtvrtém výčet asistenčních systémů. Modely označené hězdičkou mají příplatkové asistenční systémy

Suzuki Baleno (3)                 80 %    73 %    65 %    25 %

Fiat Tipo (3)                          82 %    60 %    62 %    57 %

Fiat Tipo* (4)                         82 %    60 %    62 %    25 %

Kia Niro (4)                           83 %    80 %    57 %    59 %

Suzuki Baleno* (4)                85 %    73 %    65 %    43 %

Toyota Hilux (5)                    85 %    82 %    73 %    25 %

Peugeot 3008 (5)                  86 %    85 %    67 %    58 %

Renault Scénic (5)                90 %    82 %    67 %    59 % 

Kia Niro* (5)                          91 %     80 %    70 %    81 %

Toyota Prius (5)                    92 %     82 %    77 %    85 %

Subaru Levorg (5)                 92 %    83 %    75 %    68 %

Toyota Hilux* (5)                   93 %    82 %    83 %    63 %

Seat Ateca (5)                       93 %    84%     71 %    60  %

Mercedes třídy E (5)              95 %    90 %    77 %    62 %

Volkswagen Tiguan (5)          96 %    84 %    72 %    68 %

Alfa Romeo Giulia (5)            98 %    81 %     69 %    60 %

Z tabulky lze vyčíst, že z letos testovaných modelů nejlépe chrání dospělé cestující Alfa Romeo Giulia a nejhůře Suzuki Baleno bez bezpečnostních asistentů. Děti povezete nejbezpečněji v nové třídě E od Mercedesu, zatímco Fiat Tipo má v tomto ohledu největší nedostatky, a chodci dopadnou překvapivě nejlépe po srážce s pick-upem Toyota Hilux vybaveném příplatkovými asistenty a nejhůře po setkání s hybridem Kia Niro bez bezpečnostních asistentů. Ve výčtu asistenčních systémů je nejlepší Toyota Prius, zatímco Toyota Hilux, Fiat Tipo a Suzuki Baleno bez asistenčních systémů dostaly jen 25 procent.

 

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus
reklama