Aktualizováno: 26.7.2016

Test Volva S90

  • Sexy faktor: 3
  • Rodinný faktor: 2
  • Byznys faktor: 4
  • Fun faktor: 1
  • Offroad faktor: 0
  • Ženský faktor: 0
 

 
Velký sedan pro top manažery a bohaté páry zejména staršího věku – to je nové Volvo V90. Délkou se řadí do vyšší střední třídy, tedy o kategorii výš než Škoda Superb.

Volvo se nepokouší jízdní dynamikou konkurovat německým soupeřům od Audi, BMW nebo Mercedesu. Vsadilo na komfort, bezpečnost, robustnost a luxus – tedy atributy, které od severského výrobce očekáváte a v nichž vyniká.

Hodně silné je i v technologiích, výčet standardně montovaných i příplatkových asistentů připomíná telefonní seznam a je mezi nimi i několik systémů, které se dají v roce 2016, tedy v době příjezdu auta na trh, označit jako unikátní. Jde například o asistent zabraňující nechtěnému vyjetí z vozovky, nebo systém varující před srážkou s mnoha překážkami včetně velké zvěře, který umí spustit i na řidiči nezávislé brzdění.

Volvo S90 zaostává v zatáčkách, tam působí těžkopádně a neláká k žádnému řádění. Slabinou bude i vysoká cenová hladina, kterou ale částečně ospravedlňuje v některých ohledech bohatá standardní výbava. Pod kapotou si lze vybírat pouze ze čtyřválcových motorů dopovaných turbodmychadlem. Díky novému patentu PowerPulse, který v nízkých otáčkách „plivnutím“ vzduchu z tlakové lahve roztočí turbodmychadlo, a skvělému odhlučnění se ale nejsilnější naftový motor D5 nemusí stydět v porovnání s šestiválci u konkurence.

Kromě benzinových a naftových motorů je v nabídce i plug-in hybrid, tedy agregát kombinující benzinový motor s elektromotorem s dobíjením baterií i ze sítě a možností fungovat jako elektromobil. Označuje se T8.

Volvo S90 navazuje na model S80. V Česku se dá objednávat od jara 2016, u prodejců budou auta od září.

Jelikož jsem nedávno napsal podrobný test kombíku V90 (čtěte zde), zaměřím se pouze na rozdíly mezi oběma typy karoserie. Jedním z nich je právě to, že sedan navazuje na předchozí generaci (S80), kdežto kombík je úplnou novinkou.

Z hlediska designu se mi kombík líbí minimálně o jednu známku na školní stupnici víc než sedan. Příď je sice stejná a tedy stejně fascinující, boční profil s dlouhou přídí také nevypadá zle, ale provedení zadních světel mi něčím vadí.

V porovnání s S80 je novinka o 11 cm delší. Zatímco "osmdesátka" tak byla ke konci své kariéry nejkratším sedanem vyšší střední třídy, novinka naopak na začátku své dráhy patří k nejdelším.  V interiéru se ale centimetry k dobru téměř neprojevily. Prostor pro cestující zůstává na poměry kategorie lehce podprůměrný, ale nezaznamenal jsem žádný zásadnější problém.

Centimetry k dobru se projevily v kufru, který je podle našeho měření v S90 o 6 cm delší než u S80. Jeho objem vzrostl o 20 litrů na 500 litrů, což znamená posun z nejmenšího zavazadelníku třídy k běžným zvyklostem.

Test Volva S90 Samozřejmě, že proti kombíku V90 je sedan méně praktický, ale zůstává mu například možnost sklápění opěradel zadních sedadel, za příplatek i elektricky.

Test Volva S90 Také kufr sedanu obsahuje některé praktické doplňky jako háčky na nákupní tašky nebo síťku na přidržení menších předmětů. Pružiny otvírající víko zavazadlového prostoru jsou luxusně zakrytované.

Měl jsem pocit, že z místa řidiče vidím u sedanu ještě hůř než u kombíku. Sedadlo jsem si musel i tady štelovat do vyšší polohy.

Naladění podvozku mi připadalo ještě měkčí než u V90, takže se auto v zatáčkách opravdu hodně naklání. Stejně jako kombík jsem i sedan zkoušel na extrémních dvacetipalcových kolech, která poskytovala výborný komfort na kvalitních silnicích a solidní na menších nerovnostech. Přejetí těch větších jsem ale vnímal dost výrazně.

V zatáčkách jsem měl ze sedanu ještě horší pocit než z kombíku. rychlejších průjezdů jsem se občas kvůli výrazným náklonům auta vyloženě bál a nebyl jsem schopen odhadnout jeho chování na limitu. Může za to i nepříliš přesné a plynulé řízení. Zkrátka tenhle sedan ani se silným benzinovým turbomotorem ke sportovnější jízdě rozhodně nelákal.

Motor T6 (čtvřválcovým benzinový turbomotor s objemem 2 litry přeplňovaný turbem) mi překvapivě připadal hlučnější než diesel pod kapotou kombíku. Jinak se ale potvrdila jeho charakteristika, kterou jsem poznal už u SUV XC90. V nižších otáčkách působí dynamicky až ostře, líný mi připadal pouze při zrychlování z nižších otáček třeba při zafixovaném osmém rychlostním stupni. Jeho chod je kultivovaný. Docela mě ale šokovala spotřeba. Více než jedenáct litrů mi i na okruhu vedoucím z velké části horskými silničkami a městečky připadalo opravdu hodně. Lepší to bude při plynulé jízdě vyššími rychlostmi se zařazenou osmičkou. Ta totiž točí při rychlosti 90 km/h pouze 1600 otáček a při dálničních 130 km/h asi 2250 otáček.

Volvo S90 - pohled ¾ zepředu dopravaVolvo S90 - pohled bok dopravaVolvo S90 - pohled záď čistáVolvo S90 - pohled ¾ zezadu dolevaVolvo S90 - pohled příď čistá

 

Řidičova zóna

Volvo S90 - pohled sedadla přední Volvo S90 - pohled sedadla zadní Volvo S90 - pohled kufr základní Volvo S90 - pohled kufr maximální

 
 

Kompletní ceník, výbavy, technické údaje, další fotografie, barvy a možnost porovnání s konkurencí najdete zde.

blog comments powered by Disqus