Aktualizováno: 29.12.2015

Test Volkswagenu Golf R Variant

  • Sexy faktor: 3
  • Rodinný faktor: 2
  • Byznys faktor: 1
  • Fun faktor: 5
  • Offroad faktor: 1
  • Ženský faktor: 0
 

 
Kombík s pohonem všech kol a nadupaným benzinovým turbomotorem o výkonu až 300 koní, to je Volkswagen Golf R Variant prodávaný od jara 2015.

Pořizovat si ho podle mě budou hlavně muži, kteří k smrti rádi zbožňují rychlou jízdu a silná auta, ale z nejrůznějších důvodů nechtějí, aby to navenek bylo moc znát. Třeba tátové od rodin. Pro jejich lov hraje do karet i praktická stránka kombíku, kterou ale z mého pohledu stejně jako u běžného Golfu Variant trochu sráží standardně montovaná mezipodlaha v zavazadlovém prostoru nebo téměř nevyužitelné prostřední místo ve druhé řadě.

Volkswagen Golf R Variant se dá ve většině situací používat jako kterýkoli jiný Golf Variant s benzinovým motorem, tedy jako kompaktní kombi. Jakmile ale zvolíte sportovní režim a pořádně šlápnete na plyn, změní se v bestii schopnou konkurovat čistokrevným sporťákům. Dokresluje to třeba situace, kdy mě policisté s octavií děkovali, že jsem jim neujel, když mi chtěli dát pokutu za otáčení se na světelné křižovatce docela podařeným driftem. Odměnou mi byl symbolický flastr ve výši jednoho sta korun.

Jako největší výhodu Golfu R Variant vidím jeho dynamiku, které se koncem roku 2015 žádný kombík nižší střední třídy ani neblíží, spojenou s téměř dokonalými jízdními vlastnostmi, za které patří díky pohonu všech kol a parádnímu naladění podvozku. Ten umožňuje nejen sportování, ale také nabízí až překvapivý komfort.

Největší nevýhodou je cena. Koncem roku 2015 stála základní verze přes milion a testovaný kousek přes 1,3 milionu korun. Za takové částky už si pořídíte podobně výkonné kombíky s pohonem všech kol patřící o třídu výš. Vysoká je i spotřeba po městě a při sportovní jízdě.

Golf R Variant se na první pohled od klasického Golfu moc neliší.

Test Volkswagenu Golf R Variant U testované verze to tak úplně neplatilo, protože místo standardních osmnáctipalcových kol obouvala příplatková devatenáctipalcová v černomodrém provedení. Fotku zvětšíte kliknutím na ni stejně jako všechny ostatní v testu.

Dalším poznávacím znamením zvenčí jsou dvě dvojité chromované koncovky výfuku.

Test Volkswagenu Golf R Variant Test Volkswagenu Golf R Variant Další drobné připomínky toho, s jakým golfem máte co do činění, najdete na karoserii i v interiéru. Mimo jiné třeba také černé čalounění stropu.

Golf R Variant zpracováním a materiály působí kvalitněji než většina sportovních verzí kompaktních aut, ale vadil mi nepříjemně hlasitý svist od levého vnějšího zrcátka už od rychlostí kolem 130 km/h.

Speciální sportovní sedadla jsou standardně dodávány s čalouněním v kombinaci látky a semiše, v testovaném autě byla příplatková kožená varianta. Většinou si u kožených sedadel stěžuji na vyklouzávání z nich v zatáčkách, tady díky masivním bočnicím nic takového nehrozilo. Zároveň jsem se v sedačce řidiče cítil pohodlně.

Test Volkswagenu Golf R Variant Test Volkswagenu Golf R Variant Volant a přístroje se od klasického Golfu Variant také trochu liší.

Test Volkswagenu Golf R Variant V žádném běžném Golfu Variant nenajdete rychloměr cejchovaný do 320 km/h... Vadilo mi ale, že jsem na stupnici jen těžko hledal, kdy jedu maximálně povolených 130 km/h na dálnici.

Jedinou pohonnou jednotku pro Golf R Variant představuje čtvřválcový dvoulitrový turbomotor s maximálním výkonem až 300 koní (221 kW). Ten je spřažený výhradně s automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG a pohonem všech kol.

Koncem roku 2015 jde o suverénně nejživější kombík nižší střední třídy, zároveň o jeden z nejžravějších.

Test Volkswagenu Golf R Variant Charakteristiku motoru a řazení hodně ovlivňuje zvolený jízdní mód. Ten ekonomický umožňuje docela klidné ježdění při každodenních povinnostech. Jakmile jsem ale zvolil režim Race, zvuk motoru zhrubl a převodovka okamžitě začala podřazovat tak, aby čtyřválec držela v ideálních otáčkách a auto mohlo po šlápnutí na plyn vystřelit z kterékoli povolené rychlosti v Česku jako raketa.

Při sportovní jízdě po okreskách se spotřeba pohybovala mezi dvaceti a třiceti litry na každých sto kilometrů. Po městě kolem patnácti. Když jsem se zuby nehty držel a nezávodil na semaforech, stáhl jsem ji tak ke třinácti.

Výrobce udává průměrnou konzumaci sedm litrů na každých sto kilometrů, což je hodnota, které se dá stěží dosáhnout i při jízdě ustálenou rychlostí mimo obec. Při rychlosti 90 km/h jsem naměřil 7,7 l. Motor v tu chvíli na šestku točí 2200 otáček a i při manuálním režimu řazení se zafixovanou šestkou zrychluje po šlápnutí na plyn tak, že není potřeba při většině předjíždění podřazovat.

Šestka se dá v kulise držet až k tisícovce otáček a hluboko pod 50 km/h, takže v podstatě můžete jezdit skoro pořád jen na ni, pokud chcete nízkou spotřebu. Motor s tím nemá problém.

Na dálnici při rychlosti 130 km/h točí motor při nejvyšším zařazeném stupni 3100 otáček a spotřeba se podle našeho měření zvýšila na 9,8 l.

Test Volkswagenu Golf R Variant Automatická převodovka DSG funguje výborně při sportovní jízdě, méně spokojený jsem byl s jejím chováním při popojíždění, otáčení se nebo parkování. To docela cuká.

Naprosto fascinující jsou jízdní vlastnosti Volkswagenu Golf R Variant. Ani v nejmenším jsem si při jízdě na hranici možností auta nepřipadal jako za volantem kombíku, spíš jsem měl pocit, že sedím v okruhovém závodním speciálu.

Test Volkswagenu Golf R Variant Zkoušená verze měla příplatková devatenáctipalcová kola s pneumatikami 235/35 R19 (základ je 225/40 R18), které držely tak, že utrhnout auto i na mokru v zatáčkách tvaru T a U bylo téměř nemožné a to i po vypnutí stabilizačního systému. Ten je v základním nastavení právě na mokru někdy zbytečně horlivý, ale dá se přepnout buď do sportovního režimu, nebo zcela deaktivovat. Začátečníkům bych to moc nedoporučoval, protože poznat, kdy se auto s pohonem všech kol na asfaltu utrhne, není vůbec lehké, a většinou pak není moc času na udržení se na silnici.

Téměř nepochopitelné ale pro mne bylo, jak testovaný kombík se šlupičkami místo pneumatik, fungoval na nerovnostech. Nedá se napsat, že by byl výrazně méně pohodlný než běžné kombíky nižší střední třídy na běžných pneumatikách a to i ve sportovním režimu.

Zkoušený Golf Variant R disponoval možností nastavení tuhosti tlumičů DCC, ale žádné dramatické rozdíly mezi sportovním a komfortním módem jsem na rozdíl od reakcí motoru a převodovky z tohoto pohledu nezaznamenal.

Podrobný test běžného Volkswagenu Golf Variant čtěte zde.

Volkswagen Golf R Variant - pohled ¾ zepředu dopravaVolkswagen Golf R Variant - pohled bok dopravaVolkswagen Golf R Variant - pohled záď čistáVolkswagen Golf R Variant - pohled ¾ zezadu dolevaVolkswagen Golf R Variant - pohled příď čistá

 

Řidičova zóna

Volkswagen Golf R Variant - pohled sedadla přední Volkswagen Golf R Variant - pohled sedadla zadní Volkswagen Golf R Variant - pohled kufr základní Volkswagen Golf R Variant - pohled kufr maximální

 
 

Kompletní ceník, výbavy, technické údaje, další fotografie, barvy a možnost porovnání s konkurencí najdete zde.

blog comments powered by Disqus