Aktualizováno: 30.3.2016

Test Toyoty RAV4 po modernizaci pro rok 2016

  • Sexy faktor: 2
  • Rodinný faktor: 3
  • Byznys faktor: 2
  • Fun faktor: 2
  • Offroad faktor: 3
  • Ženský faktor: 3
 

 
Již od roku 1994 nabízí největší světová automobilka Toyota model RAV4. Tehdy se vlastně stala průkopníkem segmentu sportovně-užitkových aut, který je stále na vzestupu. Současná generace je na trhu od roku 2013, na přelomu let 2015/2016 přišel čas na facelift. Kromě dalších níže popsaných změn je nyní k mání také verze s hybridním pohonem.

Zatímco před modernizací byla zejména příď tohoto vozu poměrně fádní, současné rysy jsou o dost ostřeji řezané, vůz působí o poznání sportovnějším dojmem.

Na přední části auta doslova nezůstal kámen na kameni.

Test Toyoty RAV4 po modernizaci pro rok 2016 Hlavní světlomety jsou nyní menší, jejich tvar tak trošku připomíná oči kočkovité šelmy. Přepracována byla i střední část kolem loga, které nyní vystupuje do popředí výrazněji. 

Ve spodní části se rozšířil otvor pro nasávání vzduchu, díky čemuž vůz vzbuzuje pocit robustnosti. Celkově jde o přeměnu z mile působícího rodinného vozítka na "nabušený" sportovně-terénní stroj.

Proměna na zádi je decentnější.

Test Toyoty RAV4 po modernizaci pro rok 2016 I zde se změnil tvar skupinových svítilen, jiná je i grafika. Ve spodní části je stříbrně lakovaný plast imitující kovový kryt podvozku. Jde samozřejmě spíše o designovou záležitost, která opticky vůz snižuje.

Uvnitř se měnily spíše jen drobnosti. Lze si povšimnout kvalitnějších materiálů na palubní desce. Toyota si také vzala k srdci výtky pijáků kávy, a proto prohloubila a zvětšila prohlubně ve středovém tunelu pro jejich uložení.

Test Toyoty RAV4 po modernizaci pro rok 2016 Nový, a podstatně přehlednější než dříve, je přístrojový štít.

Test Toyoty RAV4 po modernizaci pro rok 2016 Verze s automatickou převodovkou dostaly nový volič.

Test Toyoty RAV4 po modernizaci pro rok 2016 Tvar a základní design volantu zůstal zachován, přepracována však byla tlačítka pro ovládání rádia, palubního počítače nebo spárovaného telefonu. Působí to teď rozhodně logičtěji než dříve.

Změnou, kterou Toyota při představení faceliftované RAV4 zdůrazňovala nejvíce, je přidání elektronických asistenčních systémů do výbavy. Dohnala tak většinu svých konkurentů na trhu. Jedná se o systém varující před nárazem do vozidla nebo překážky vpředu, dále automatické přepínání dálkových světel, systém pro čtení dopravních značek, adaptivní tempomat, varování před vybočením ze zvoleného jízdního pruhu, a rovněž kamery skládající při parkování obraz situace kolem celého automobilu.

Kompletní sadu těchto asistentů lze získat až v rámci nejvyšší výbavy Executive, jinak byly v době testu k mání v rámci příplatkového paketu Safety.

Test Toyoty RAV4 po modernizaci pro rok 2016 Ani při faceliftu Toyota neopustila poněkud archaický způsob odjišťování víčka palivové nádrže pomocí páčky umístěné na podlaze vedle sedačky řidiče.

Drobné změny jsme si všimli v zavazadlovém prostoru.

Test Toyoty RAV4 po modernizaci pro rok 2016 Zatímco dříve se příplatková síťka na uložení kabátu nebo jiných drobností v prostoru za zadními sedadly musela pracně zastrkávat do otvorů v bocích, nyní je manipulace s ní díky vylisovaným háčkům mnohem snazší.

Při faceliftu se kvůli plnění emisní normy Euro 6 upravily parametry motorů, které se do Toyoty RAV4 montují.

Zásadní technickou novinkou je nasazení nového dvoulitrového turbodieselu D4-D od BMW, který nahrazuje starší motory 2,2 D4-D. Čtyřválec o zdvihovém objemu 1995 cm3 dosahuje největšího výkonu 105 kW a točivého momentu 320 N.m. K dispozici je zatím pouze s ručně řazenou šestistupňovou převodovkou a pohonem předních kol, což představuje oproti konkurenci jistou nevýhodu. Jinak jde v rámci SUV střední třídy o auto nadprůměrně úsporné a průměrně dynamické.

Největším lákadlem inovované „ravky“ by se měla stát hybridní verze. Pohonné ústrojí zde spojuje zážehový čtyřválec o zdvihovém objemu 2,5 litru (114 kW) s planetovou převodovkou e-CVT a elektromotorem (105 kW) a pohání přední kola. U verze 4x4 je navíc k dispozici druhý elektromotor o výkonu 50 kW, který v případě potřeby pohání zadní kola. Menší nevýhodou hybridní verze je skutečnosti, že utáhne brzděný přívěs pouze do hmotnosti 800 kg, zatímco varianta 2,0 Valvetronic zvládne až 2 tuny. Hybridní RAV4 si podle výrobce v kombinovaném cyklu vystačí s 4,9 l benzinu na 100 km (5,0 l/100 km u verze 4x4), což je spotřeba téměř stejná jako u turbodieselu.

V nabídce zůstal benzinový čtyřválec 2,0 Valvematic, byl však mírně vylepšen. K dispozici je výhradně s pohonem všech kol buď s ručně řazenou šestistupňovou převodovkou nebo s CVT převodovkou Multidrive S. A právě druhou zmiňovanou verzi jsem testoval.

Test Toyoty RAV4 po modernizaci pro rok 2016 Výkon oproti době předfaceliftové stoupl o jednu kilowattu na hodnotu 112 kW a stejně tak o 1 Nm narostl maximální točivý moment. Činí tak teď 196 Nm. Auto přesto zůstává mezi konkurenty spíše lenochem. Razantní změna ale nastala u parametru spotřeba. V kombinovaném režimu Toyota u tohoto motoru v kombinaci s bezestupňovou automatickou převodovkou uvádí 6,5 litru, což je o 0,7 litru lepší než dříve, a jde o příznivé hodnoty při srovnání se soupeři.

V praxi jsem se zmiňovanou motorizací a s pohonem všech kol dosahoval kombinované spotřeby 7,5 litru. Zajímavé je, že při delších městských jízdách jsem z palubního počítače, vzhledem k velikosti a hmotnosti odečetl poměrně příznivou hodnotu 7,1 litru.

Méně spokojen jsem byl s žíznivosti vozu na dálnici. Při ustálené stotřicetikilometrové rychlosti ukazoval otáčkoměr 2300 otáček a spotřeba dosáhla 8,9 litru.

Svižná jízda v členitém terénu po vedlejších silnicích znamenala spotřebu 6,9 litru.

Test Toyoty RAV4 po modernizaci pro rok 2016 Během testu jsem jezdil na osmnáctipalcových pneumatikách s rozměrem pláště 235/55. Připadaly mně jako téměř ideální volba pro jízdu po silnicích s různými typy povrchu. Zvládají tiché propružení na menších nerovnostech a současně velmi dobře drží stopu v zatáčce.

Podrobný test Toyoty RAV4 před modernizací si můžete přečíst zde.

Toyota RAV4 - pohled ¾ zepředu dopravaToyota RAV4 - pohled bok dopravaToyota RAV4 - pohled záď čistáToyota RAV4 - pohled ¾ zezadu dolevaToyota RAV4 - pohled příď čistá

 

Řidičova zóna

Toyota RAV4 - pohled sedadla přední Toyota RAV4 - pohled sedadla zadní Toyota RAV4 - pohled kufr základní Toyota RAV4 - pohled kufr maximální

 
 

Kompletní ceník, výbavy, technické údaje, další fotografie, barvy a možnost porovnání s konkurencí najdete zde.

blog comments powered by Disqus