Aktualizováno: 6.1.2017

Test Škody Octavia

  • Sexy faktor: 3
  • Rodinný faktor: 2
  • Byznys faktor: 4
  • Fun faktor: 2
  • Offroad faktor: 1
  • Ženský faktor: 1
Testované motory:
1.2 TSI/63 kW, 1.4 TSI G-TEC - CNG, 2.0 TDI/110 kW DSG, 2.0 TDI/110 kW, 1.0 TSI DSG

Řidičova zóna

Řidičova zóna
 

Okamžitě po usednutí do nové Octavie jsme s kolegou Honzou konstatovali, že do šířky ve výšce loktů přibylo blahodárných pár centimetrů prostoru, což potvrdila i moje měření. Tímto parametrem se Octavia dostala z podprůměru do nadprůměru a odstranila tak jednu z největších slabin předchozí generace.

Test Škody Octavia Ocenili jsme i dostatečně širokou loketní opěrku (standard od druhé výbavy Ambition), na kterou jsme se oba vešli.

Test Škody Octavia A takhle to vypadá ve verzi Active bez opěrky.

Stísněnost jsem ale stejně jako u předchozí generace cítil v partiích kolen, zvlášť když jsem si chtěl sednout blíž k volantu.

Test Škody Octavia Levé koleno omezovalo madlo ve výplních dveří a to pravé podobně tísnil vysoký mantinel spodní části středového sloupku. Na obou místech už je bohužel tvrdý plast, takže kontakt trochu bolí. Problém se dá sice eliminovat nastavením volantu a sedadla, ale málokdy jsem našel ideální pozici na první pokus.

Test Škody Octavia Při prvních jízdách jsem testoval dva luxusní typy sedaček – potažené semiší (alcantarou) nebo její kombinací s kůží (na snímku). Kvalita materiálů mi připadala prvotřídní, což se ale nedá říct o délce sedáku. Naměřili jsme mu pouze 50 cm, tedy o 2 cm méně než u předchozí generace. Jde o hodnotu, která je typická spíš pro menší auta. Sedák mi kvůli tomu podpíral jen malou část stehen a to nejsem žádný habán, měřím jen 174 cm. U starší Octavie jsem tenhle problém neměl. Nakonec jsem ho u verze s příplatkovým elektrickým nastavením vyřešil tak, že jsem sedák namířil víc nahoru a příjemný pocit podepřených stehen se alespoň částečně dostavil.

Naopak na úzká sedadla si už nikdo u nové Octavie stěžovat nebude. Rozšířila se proti předchůdci až o čtyři centimetry a řidiče nesvírají. Na držení těla v zatáčkách jsem přesto díky ideálně tvarovaným bočnicím nemohl nadávat.

I když možná na první pocit nejsou sedadla úplně ideální, tak jsem v těch kožených ujel skoro tisíc kilometrů na jeden zátah bez bolestí, bez vrtění a bez hledání optimální polohy. A to se počítá!

Test Škody Octavia Některá testovaná auta disponovala i elektrickým seřizováním předních sedadel s pamětí (za příplatek) a vyhříváním (v nejvyšší výbavě Elegance).

V úsporné verzi GreenLine jsem zkoušel i běžná látková sedadla a neměl jsem pocit horšího pohodlí než u těch příplatkových. Spíš naopak... Nakonec se mi dostalo pod nohy i nejlevnější čalounění výbavy Active (v hlavní sadě fotek hned na začátku příští kapitoly) a jediný větší rozdíl je, že se o něco víc prosedne.

Test Škody Octavia Potěší konec seřizování výšky opěrek hlavy pomocí věčně zatuhlých čelistí. Hurá! Octavia přešla na komfortnější tlačítkový systém.  

O výhledu do předoboku už jsem psal, směrem vzad stejně jako dříve nemám tušení, kde se nachází dlouhá záď. Parkovací senzory považuji téměř za nutnost, ale u Octavie dostanete alespoň ty zadní pouze s nejvyšší výbavou Exclusive. Za příplatek je lze mít i vpředu, kamera se nenabízí od roku 2015 za příplatek.

Test Škody Octavia Kožená verze volantu (standard u Elegance) se díky hebkému potahu příjemně drží, a zesílení v místech úchopu zajišťují, že parádně padne do ruky.

Test Škody Octavia I na základní plastový volant jsem si ale díky relativní měkkosti a příjemnému tvarování rychle zvykl. Bez kůže a ovládacích prvků ale vypadá dost ošklivě.

Test Škody Octavia Test Škody Octavia Kombinací tlačítek a rolerů se dá u nejvyšší verze Elegance přímo z volantu pohodlně obsluhovat audiosoustava a palubní počítač. U aut, která jsme testovali, nechyběla ani příplatková obsluha mobilního telefonu spárovaného přes bluetooth handsfree a její hlasové ovládání, které fungovalo i v češtině. Hlasově se dá zadávat i cíl navigace, ale není to úplně jednoduché. Zamrzí, že nelze hlasovými pokyny ladit rádio, z jiných aut jsem na to zvyklý.

Zato potěší, že vás Octavia po vypnutí zapalování a přerušení kontaktu se spárovaným mobilem upozorní, abyste telefon nenechali v autě.

Test Škody Octavia Páčky za volantem jsou stejné jako u nového VW Golf, takže tvarově zajímavější a uživatelsky příjemnější než u minulé Octavie. Kromě klasických funkcí se z nich dá ovládat i tempomat (standard výbavy Elegance), který udržuje rychlost nastavenou řidičem.

Test Škody Octavia Přístroje jsou nejen tradičně přehledné a dobře čitelné, ale u testovaných verzí vyhlížely díky barevnému příplatkovému displeji i velmi moderně.

Test Škody Octavia Palubní počítač informuje i o takových zajímavostech jako je spotřeba paliva na provoz komfortních funkcí. Díky němu jsem třeba zjistil, že v zimě sežere nejvíc vyhřívání sedadel.

Test Škody Octavia Standard představuje od výbavy Elegance startování tlačítkem bez použití klíče, který může zůstat v kapse i při odemykání a zamykání auta.

Test Škody Octavia Naopak Octavia Active nenabízí ani dálkové ovládání centrálního zamykání. A to mi fakt vadilo. Strkat klíček do zámku u dveří už jsem si opravdu odvykl a za boha si nemohl zapamatovat, na kterou stranu musím klíček otočit, abych ho odemkl, a na kterou se zamyká.

Nová Škoda Octavia disponuje množstvím elektronických pomocníků, řada z nich se ve vozech Škoda objevuje úplně poprvé.

Vyzkoušeli jsme například příplatkové udržování jízdního pruhu. Jde o systém, který pokud vidí na silnici namalované pruhy (a to se mu dařilo i na velmi vybledlých vozovkách), tak aktivními zásahy do volantu pomáhá řidiči držet se uvnitř toho, ve kterém právě jede. Dokonce můžete volant pustit a auto bude řídit samo. Vybere i většinu prudších zatáček, v tom je lepší než konkurenční systémy se stejnou funkcí.

Test Škody Octavia Pokud Octavia zároveň disponuje i adaptivním tempomatem, tak nemusíte ani šlapat na pedály. Tenhle přístroj totiž udržuje nejen rychlost, kterou si nastavíte, ale také vzdálenost od auta před vámi. V kombinaci s automatickou převodovkou funguje až do úplného zastavení.

Zároveň aktivované udržování jízdního pruhu s adaptivním tempomatem funguje jako naprostý autopilot, řidič vůbec není potřeba. Můžete pustit pedály a volant, auto jede samo. Nechá vás předvádět tuhle frajeřinku tak deset vteřin, pak se začne mírně pohybovat volant ze strany na stranu a když nezaznamená odpor, s řevem alarmu se systém vypne a vy musíte volant znovu chytit.

Jde o skvělou pojistku proti mikrospánku. Pokud by se náhodou stalo, že za volantem usnete, auto by vás mělo probudit, aniž byste sjeli z dálnice nebo narazili do vozu před vámi. Na dlouhé cesty po dálnici bych si služební Octavii nechal adaptivním tempomatem i systémem udržování pruhu určitě vybavit. Hodí se i tehdy, když něco hledáte na navigaci nebo, nedej bože, čtete z telefonu emaily. Zkrátka když se naplno nevěnujete situaci před sebou.

Adaptivní tempomat se stejně jako klasický ovládá samostatnou páčkou vlevo od volantu a pod blinkry. Obsluha je tak intuitivní, že jsem ji okamžitě zvládl i v noci bez dívání.

Líbilo se mi i chování adaptivního tempomatu. Jeho rozjíždění a brzdění patří k nejplynulejším, jaké jsem u této funkce zažil. Jednou se mi ale stalo, že radar na dvouproudém dálničním sjezdu v docela prudké zatáčce zareagoval na auto ve vedlejším pruhu. Dřív, než začal panicky brzdit, si však svůj omyl naštěstí uvědomil.

Příjemně mne překvapilo, že systém udržování pruhu funguje i v zúžených pruzích v místech oprav dálnic a bere v potaz i svodidlo. Jde tak o výborného pomocníka pro ty, kteří se v úzkých pruzích necítí jistě a bojí se, že narazí do středových zábran, nebo vjedou do vedlejšího pruhu.

Test Škody Octavia Zkoušel jsem systém na vyzrát tak, aby na dlouhých úsecích německých dálnic fungoval na "autopilota" déle než oněch deset vteřin. Podařilo se. Držel jsem volant mírně mezi koleny tak, aby se ještě mohl pohybovat, ale zároveň systém cítil odpor a měl pocit, že volant držím v ruce.

Právě drobné pohyby, jimiž systém přibližně každých deset vteřin zjišťuje, zda volant držíte v ruce, jsou u zapnutého systému udržování pruhu tou nejméně příjemnou záležitostí. Komu ale vadí, že mu pořád něco tahá za volant, může si asistent vypnout.

Takzvaný Lane Assistant také varuje, pokud z jízdního pruhu i přes jeho odpor vybočíte bez použití blinkru.

Test Škody Octavia Testovaná auta obsahovala i další příplatkovou funkci, která rozpoznává důležité dopravní značky a zobrazuje je na displeji, kdyby řidiči náhodou nějaká utekla. Zkoušel jsem ji v pěti různých evropských zemích, ale fungovala jen na velmi málo místech.

Octavia může mít za příplatek také aktivní parkovací asistent, který pomůže automatickým točením volantu zajet do volného místa – a to nejen podélně, ale i příčně. Fungoval bezvadně.

Nabízí rovněž automatické přepínání z dálkových světel na tlumené. To ale podobně jako v jiných autech nefungovalo podle představ - zvlášť ostatních řidičů. Z dálkových na tlumená elektronika přepínala docela pozdě - nejčastěji v případech, když dojíždíte auto před sebou. Poté, co mě několik řidičů zlostně problikalo, jsem vzal raději dálková světla zpět do svých rukou.

Za naprostý nesmysl považuji příplatkový Driver Activity Assistant, který má rozpoznat únavu řidiče. Ten mě na cestě z Prahy do Ženevy dvakrát posílal na kafe, sotva jsem objel Plzeň, a když jsem začínal v Německu na dálnici klimbat, tak zůstal nad věcí.

Naopak užitečný mi připadal asistent varující před tím, když se příliš lepíte na auto před vámi, nebo se k němu blížíte nebezpečnou rychlostí třeba při dojíždění k zácpě na dálnici. Nejdřív se objeví na displeji u přístrojů jen malá ikonka. Když jde ale do tuhého, tak celý displej zčervená a začne výhružně blikat.

Test Škody Octavia Ve většině škodovek prodávaných v Česku najdete základní multimediální systém Swing s pětipalcový dotekovým displejem (na obrázku), jen v základní verzi Active klasické rádio Blues a v nejvyšší Laurin a Klement Bolero s obrazovkou o palec a půl větší. Swing funguje rychle a ovládá se intuitivně, nechybí USB propojení.

Test Škody Octavia Nejlepší multimediální systém Columbus s velkým dotekovým displejem a navigací, to je velká high-tech paráda. Zvlášť v noci. Samozřejmě jej můžete mít v autě jen za tučný příplatek. Na rozdíl od minulosti už by tahle navigace Škody neměla být terčem zlodějů, protože údajně nelze vytrhnout bez poškození. Musí se to ale rozšířit i mezi zloději, protože už jsem na facebooku viděl fotku od jednoho z kolegů, jemuž zjevně nepoučení lapkové interiér nové Octavie nemilosrdně vykuchali...

Test Škody Octavia Jinak nejlepší verze multimédií známá i z Golfu funguje jako tablet nebo chytrý mobil. Dvěma prsty se dají třeba zvětšovat a zmenšovat mapy. Kdo si s moderní výpočetní technikou netyká, tomu stejnou funkci umožní i tlačítko.

Grafika navigace se mi hodně líbila, ve všech zemích fungovala bezchybně a hovoří česky. Navíc umožní opravdu velmi rychlé zadání cíle.

Test Škody Octavia Stačí se rukou přiblížit k displeji a automaticky se dole objeví lišta s nástroji k zadávání cílů a úpravám trasy. To je velká vychytávka...

Dynamická navigace přepočítává trasu podle nahlášených dopravních komplikací. Neustále aktualizuje problémy, které se vyskytnou na trase jízdy. O hodinové zácpě v centru Ženevy ale nevěděla...

Líbí se mi, že ve chvíli, kdy se rozsvítí rezerva, navigace nabídne vyhledání nejbližší čerpací stanice. Stejně tak se hodí informace o rychlostních limitech země, do které právě vjíždíte po překročení hranic.

Multimediální systém samozřejmě poskytuje i spoustu dalších informací – můžete mít přehledně na jedné stránce zobrazené třeba všechny údaje z palubního počítače.

Naprosto famózní mi připadal poslech hudby z příplatkového sound systému Canton. Tak křišťálový a prostorový zvuk jsem slyšel v málokterém autě.

Test Škody Octavia Automatická dvouzónová klimatizace (standard stupně Elegance) si ve vlhkém a studeném portugalském ránu neuměla dost dlouho poradit se zamlžováním skel, ale jinak fungovala bez připomínek.

Test Škody Octavia Žít jsem dokázal i s manuální klimatizací, i když samozřejmě není tak pohodlná jako automatická, která udržuje teplotu v interiéru samočinně a reguluje intenzitu větrání i chlazení podle potřeby.

Test Škody Octavia V zimních podmínkách řidiče potěší, že má stejně jako u Rapida po ruce škrabku ve víku od nádrže.

Test Škody Octavia Výplně předních dveří pojmou plastové láhve až s objemem 1,5 l. Škoda, že zmizela praktická schránka nad středovým sloupkem, která u předchozí Octavie vytvářela i zajímavý designový prvek.

Kabina a kufr

Škoda Octavia - pohled sedadla přední Škoda Octavia - pohled sedadla zadní Škoda Octavia - pohled kufr základní Škoda Octavia - pohled kufr maximální

 

Nárůst vnějších rozměrů nové Octavie proti předchozí generaci působí opravdu impozantně. Délka se protáhla o 9 cm na 4659 mm a rozvor, tedy vzdálenost náprav téměř o 11 cm na 2686 mm.

Znamená to, že Octavia na délku přerostla nejen všechny konkurenty v kompaktní třídě, ale také některé manažerské vozy jako BMW řady 3, Mercedes třídy C nebo Volvo S60.

Výrobce tvrdí, že se zlepšilo místo na nohy, ale podle našich měření se podélná prostornost na straně spolujezdce proti Octavii druhé generace prakticky nezměnila. Přesto patří nabídka místa na nohy k nejlepším nejen v kompaktní třídě.

Nejvíce se podle naší metodiky zvětšila šířka v loktech, což je slabina Octavie druhé generace. Novince jsme na zadních sedadlech naměřili o 3 cm více než u předchůdce, což znamená nadprůměr mezi konkurenty. Šířka karoserie se zvětšila o 5 cm, takže Octavia třetí generace nevypadá jako užovka a dělá dojem reprezentativního vozu.

Na zadních sedadlech ale lepší šířka nepřispěje k pohodlnějšímu převozu tří dospělých vedle sebe. Ti se do auta nevejdou. Stejně jako u předchůdkyně se totiž opěrka na prostředním místě téměř nedá vysunout, takže ani mě se 174 cm nepodpírala hlavu, ale týl. A to není bezpečné. Na prostřední místo patří jedině odrostlejší dítě. Malý pasažér uprostřed ale bude mít o něco lehčí a měkčí život než u předchozí Octavie, soudě alespoň podle verze s kombinovaným čalouněním kůži a semiší. Ještě lepší to je u levnějších verzí, kde netlačí složená multifunkční opěrka.

Na krajích se ale samozřejmě sedí pohodlněji.

Test Škody Octavia Prostřední místo se dá v nejvyšší výbavě Elegance změnit v příjemnou loketní opěrku (tedy příjemnou, pokud na ní nemusíte sedět) s držáky nápojů, nebo otvor pro přepravu dlouhých předmětů, třeba lyží.

Dlouhé předměty se budou v nové Octavii vozit ještě lépe, když si za příplatek přikoupíte sklopné opěradlo sedadla spolujezdce.

Místo nad hlavou na zadních sedadlech se ve vzpřímené poloze a při položení hlavy do opěrky mezigeneračně nezměnilo - naměřili jsme mezi sedákem a střechou 89 cm jako u starší Octavie. Osoby s výškou kolem 175 cm už budou v této poloze škrtat hlavou o strop.

Test Škody Octavia Stačí ale posunout hlavu z opěrky trochu dopředu a dostanete spoustu centimetrů k dobru, což vidíte i na obrázku figuranta měřícího přes 190 cm.

V kufru jsme při porovnání novinky se starší Octavií naměřili ve výšce podlahy o 5 cm delší maximum - 111 cm. Tím nová Octavia kromě soupeřů deklasuje i Superb. Objem kufru uváděný výrobcem 590 l je o 5 l lepší než u předchůdce a patří rovněž mezi nejlepší stejně jako jeho hloubka a šířka.

Test Škody Octavia Kolegu menšího vzrůstu by spolkl jako malinu. Nová Octavia představuje ideální služební vůz pro nájemné vrahy.

Variabilitou vnitřního prostoru si novinka pohoršila. Na rozdíl od minulé generace už se totiž nedají vyklápět a vyjímat dělené sedáky. Nově je sedák vyroben vcelku a pevně ukotven, dělená opěradla se sklápejí přímo na něj. Takto sice vzniká relativně rovná plocha, mezi ní a podlahou kufru však na rozdíl od minulé generace najdeme schod, který bude vadit třeba při stěhování skříňky.

Test Škody Octavia Praktickou novinku představuje možnost uskladnit za zadní sedadla kryt zavazadlového prostoru.

Test Škody Octavia Test Škody Octavia Test Škody Octavia

Jeho boky se od výbavy Ambiente ohrazují přihrádkami na drobnosti, které ukrývají takzvané cargo elementy. Ty se dají díky suchým zipům rozmístit dle potřeby po celém kufru. Ke standardu patří od Ambiente také síťový program, díky němuž to někdy v zavazadlovém prostoru vypadá, jako by se tam uhnízdili nějací hororoví pavouci, ale když chcete, aby v zatáčkách třeba cestovní kufr nelítal ze strany na stranu, tak se „pavučiny“ hodí.

Test Škody Octavia Test Škody Octavia Naopak v základní verzi Active vypadá zavazadelník dost "vybydleně".

Test Škody Octavia Za příplatek lze mít praktický oboustranný koberec – z jedné strany tepich, z druhé guma. Podle toho, jestli se jede pro strejdu na letiště nebo do stavebnin.  

Pokračování článku Motory, řazení, řízení, brzdy

 
 

Kompletní ceník, výbavy, technické údaje, další fotografie, barvy a možnost porovnání s konkurencí najdete zde.

blog comments powered by Disqus