Aktualizováno: 3.6.2016

Test Peugeotu 308 GTi

  • Sexy faktor: 4
  • Rodinný faktor: 3
  • Byznys faktor: 2
  • Fun faktor: 5
  • Offroad faktor: 0
  • Ženský faktor: 2
 

 
Rychlý, zábavný, ale přesto civilní. Takové dojmy v nás vzbuzuje Peugeot 308 GTi. Je to nejrychlejší a nejsilnější verze francouzského hatchbacku nižší střední třídy.

Vůz je nám sympatický i právě díky tomu, že na rozdíl od řady konkurentů, jako jsou třeba Honda Civic Type R nebo Seat Leon Cupra, poskytuje radost z jízdy, aniž by posádka musela podstupovat kompromisy. I proto se hodí třeba pro běžnou rodinu jako jediné auto do garáže.

Podrobný test Peugeotu 308 najdete zde. V případě recenze ostrého modelu GTi se proto zaměříme jen na odlišnosti. Model GTi má oproti klasické 308 zvětšený rozchod kol, konkrétně o 16 mm, což není běžným pohledem postřehnutelné. Podvozek je snížený o 11 mm.

Test Peugeotu 308 GTiAuto může upoutat pěknými doplňky, jako jsou pěkné sportovní disky velikosti 19 palců. Jsou samozřejmě v ceně.

Ostatně, verze GTi je z hlediska výbavy top verzí, u které najdete už jen málo příplatků.

Test Peugeotu 308 GTiV ceně modelu je i další sportovní náčiní včetně volantu nebo sedaček, které vypadají přímo skvěle. Přestože poskytují pevné boční vedení, sedí se v nich pohodlně. V ceně jsou dokonce i kompletní LED světlomety, klimatizace nebo zábavní systém s navigací. K té musí směřovat zásadní výtka – nemá pěknou grafiku, je pomalá a hůř se ovládá.

Peugeot 308 GTi má vysoký výkon 270 koní. Jen těžko pak budete okolí vysvětlovat, že se mu ho daří „ždímat“ z pouhopouhé jedna-šestky. Přeplňovaný benzinový čtyřválec posílá na přední kola točivý moment 330 Nm. Aby tolik netahal za volant, je přední náprava vybavena diferenciálem Torsen.

Ten oceníte hlavně při ostřejší jízdě, nebo prudkých rozjezdech. Bez něj by se motor snažil řidiči vytrhnout volant z ruky, s ním jsou ovšem starty z místa kultivované. Přitom tenhle hatchback zvládne vystřelit z nuly na 100 km/h za rovných 6 sekund.

Test Peugeotu 308 GTiAčkoliv se od tohoto typu motoru nedá očekávat žádný záživnější zvukový projev, o příjemný doprovod se starají lehce upravené výfuky. Zní zajímavě, ale pokud po tom netoužíte, neruší.

Pozor si dejte na kolísavou spotřebu, která je typická pro silné přeplňované motory. Tabulkovým šesti litrům benzinu na 100 km se přiblížit lze, ale je přitom nutné jezdit hlavně mimo město a s velmi lehkou nohou. Jakmile se necháte zlákat k divočejšímu svezení, přehoupne se konzumace paliva klidně přes 10 litrů, v průměru jsme jezdili za 8,6 litru.

Konečně přichází k užitku malý volant, který na palubě Peugeotu 308 vypadá poněkud nepatřičně. U ostrého modelu ale dodává specifický pocit, jako byste seděli za volantem velké motokáry. Na unikátní umístění přístrojů nahoře jakoby „nad volantem“ si je potřeba zvykat, stejně tak na fakt, že ručička otáčkoměru se pohybuje protiběžně vůči rychloměru. Lidem s vyšší postavou se možná za volantem Peugeotu nebude tolik líbit. Budou si ho totiž muset seřídit víc do klína, aby viděli na budíky a palubní počítač.

Francouzi poladili nastavení podvozku, přituhla zadní náprava, tužší jsou tlumiče a změnil se i odklon kol. Řízení má kratší převod, vůle kolem středové polohy neexistuje. Stačí jemně pohnou volantem na stranu a auto se už ostře vrhá do zatáčky. Začátečník se tedy soustředit na jemnou motoriku.

Test Peugeotu 308 GTiAuto je k dostání pouze s manuální šestistupňovou převodovkou, ta řadí svižně a přesně. Na rozdíl od některých ostrých konkurentů nejsou řízení, řazení ani spojka příliš tuhé. Celou dobu tak vlastně budete mít pocit, že sedíte prostě jen v rychlé verzi jinak běžného vozu.

To je nevýhoda pro ty, kteří chtěli u Peugeotu 308 GTi hledat něco výjimečného. Naopak ti, kteří rádi jezdí rychle, ale nechtějí trápit sebe ani své rodinné příslušníky tvrdou jízdou, přístup Peugeotu ocení. Podvozek je totiž i přes své ztužení stále dostatečně kultivovaný. Stačí se vyhýbat největším výmolům a zvládnete v autě i dlouhou cestu. A to by mělo být v podstatě i kouzlo rychlých hatchbacků – když je potřeba, poslouží jako praktický vůz pro rodinu. Pokud si ale přejete rychlou projížďku, nemají problém vyhovět. Zdá se, že Peugeot své 308 GTi přichystal správně.

Peugeot 308 GTi - pohled ¾ zepředu dopravaPeugeot 308 GTi - pohled bok dopravaPeugeot 308 GTi - pohled záď čistáPeugeot 308 GTi - pohled ¾ zezadu dolevaPeugeot 308 GTi - pohled příď čistá

 

Řidičova zóna

Peugeot 308 GTi - pohled sedadla přední Peugeot 308 GTi - pohled sedadla zadní Peugeot 308 GTi - pohled kufr základní Peugeot 308 GTi - pohled kufr maximální

 
 

Kompletní ceník, výbavy, technické údaje, další fotografie, barvy a možnost porovnání s konkurencí najdete zde.

blog comments powered by Disqus