Aktualizováno: 6.1.2017

Test třídveřového Mini

  • Sexy faktor: 4
  • Rodinný faktor: 1
  • Byznys faktor: 3
  • Fun faktor: 4
  • Offroad faktor: 0
  • Ženský faktor: 5
Testované motory: One/75 kW, John Cooper Works AT

Motory, řazení, řízení, brzdy

Třídveřové Mini má na výběr poměrně dost motorizací. Vedle verze One s s tříválcovým motorem s turbem, přímým vstřikováním a vyvažovací hřídelí je k dispozici také čtyřválec pro model Cooper, dále je tu Cooper S a John Cooper Works, oba s dvoulitry, ale v prvním případě s výkonem 141 a v druhém se 170 kW.

V nabídce je i diesel, a to jak pro základní verzi, tedy Mini One D, tak Cooper D, tyto modely pohání naftová patnáctistovka s výkonem 70, resp. 85 kW. Vrcholem naftové nabídky je pak dvoulitr v modelu Cooper SD se 125 kW.

Je dobře, že nabídka je takto široká, aby si našli to své vysněné Mini i ti, kteří ho mají rádi hlavně pro jeho design, netouží však o sportovním JCW za postatně větší peníze. Nutno však přiznat, že ani základní Mini One není levné auto. Za vzhled se zkrátka platí.

One/75 kW

Jde o základní motor, a proto se také jinak jmenuje - Mini One, přídomek Cooper chybí. Pod kapotou má tříválcový motor o objemu 1,2 litru, který je osazen turbem. Na to, že se jedná o malobojemový agregát, má slušné výkonové hodnoty, takže se s ním dá jezdit docela svižně. Zejména ve městě umí rychle vystřelit od semaforů nebo svižně přejet z pruhu do pruhu. Ale na druhou stranu to není vlastně žádný zázrak, necítí se příliš dobře ve vyšších otáčkách, kdy navíc docela nepříjemně hlučí. Také je potřeba se připravit na mírný turboefekt, pod hranicí 1500 otáček je motor bez energie. A protože šestistupňová manuální převodovka má poměrně delší dráhy, je potřeba se u Mini One naučit trochu jinak přidávat plyn a řadit. Není to žádná tragédie, ale jde zkrátka o základní motor, který má své rezervy. Spotřeba je však celkem slušná, já jezdila za 6,9 litru, nicméně tabulkovým hodnotám se nedá přiblížit (udávaná spotřeba je 4,7 l).

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

One/75 kW AT

Tento motor jsem dosud netestoval.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

Cooper

Tento motor jsem dosud netestoval.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

Cooper AT

Tento motor jsem dosud netestoval.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

Cooper S

Tento motor jsem dosud netestoval.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

Cooper S AT

Tento motor jsem dosud netestoval.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

John Cooper Works

Tento motor jsem dosud netestoval.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

John Cooper Works AT

Vrcholnou verzi je radost řídit. Motor, který byl v našem případě osazen sportovním výfukem, zní totiž parádně, asi žádné jiné auto těchto rozměrů neumí zprostředkovat řidiči pocit, jako by seděl ve skutečně sportovním autě. Jde o systém, který poté, co stisknete tlačítko na zvláštním ovladači, otevře i klapku v pravé koncovce dvojitého výfukového potrubí. Tato trubice totiž neprochází koncovým tlumičem, a tak si asi dovedete představit, jak fantasticky pak motor JCW zní. Prská a chrchlá jako závodní vůz. Je to skutečně úchvatný zvuk a BMW upozorňuje na to, že by řidič měl tuto funkci aktivovat na uzavřených tratích, protože pak by auto nesplňovalo zvukové limity v provozu. Je sice pravda, že ke skvělému zvukovému projevu si Mini pomáhá vstřikováním benzinu do výfuku, ale potěšuje nás, že nespoléhá na uměle laděný zvuk v reproduktorech jako některé jiné modely.

JCW je svižné a silné, dvoulitrový motor s dvěma turby má výkonu opravdu na rozdávání, navíc váží jen 1,2 tuny, takže naléhavost, se kterou se dere vpřed, když na to šlápnete, je ohromující. Je to skutečně kapesní sporťák, třeskutě rychlá nákupní taška. Má samozřejmě své nevýhody (nepraktičnost, vysokou cenu i spotřebu), ale také mnoho kladů.

S automatickou převodovkou Steptronic je při rychlení na 100 km/h o dvě desetiny lepší, než když řadí řidič. Automat funguje výborně, přeřazuje v mžiku oka, navíc řidič může řadit pádly pod volantem, pokud bude chtít.

Spotřeba je však velmi závislá na jízdním stylu, při svižném tempu se přibližuje i patnáctilitrové hodnotě, zkoušela jsem ale klidné tempo, při kterém se JCW odmění spotřebou 9,2 l a při ustálené rychlosti 90 km/h spaluje 7,6 l/100 km.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

One D

Tento motor jsem dosud netestoval.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

Cooper D

Tento motor jsem dosud netestoval.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

Cooper D AT

Tento motor jsem dosud netestoval.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

Cooper SD

Tento motor jsem dosud netestoval.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

Cooper SD AT

Tento motor jsem dosud netestoval.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

Řazení

Na výběr jsou dvě možnosti - buď šestistupňový manuál, nebo šestistupňový automat Steptronic, přičemž obě možnosti jsou k dispozici pro všechny motorizace vyjma jediné, modelu Mini One D. 

Test třídveřového Mini Test třídveřového Mini Měla jsem možnost vyzkoušet manuál v modelu Mini One a automat ve verzi John Cooper Works. Manuál v Mini One má kulatou rukojeť a docela dobře padne do ruky, řazení je lehce tužší, ale příjemné. Jen se mi příliš nezdálo dlouhé zpřevodování, které v kombinaci s malým tříválcem s nijak velkým rozpětím otáček, ve kterých je výkon dostupný, nepůsobí nejlépe. Chce to se naučit motor vytáček tak, aby se řidič pohyboval plynule a motor buď nevytáčel nebo nepodtáčel. 

Automat funguje velmi dobře, má navíc dva režimy, pokud by se řidičovi nezdála kooperace převodovky s motorem. Řadí podstatně rychleji, než to zvládne řidič, ten může pořád používat pádla pod volantem. Manuál sice zpřostředkovává ryzejší zážitek z řízení, ale kdo uvažuje o automatu, měl by vědět, že neudělá chybu.

Řízení

To je rozhodně parketa, ve které Mini vyniká. Skvěle se ovládá, rychle reaguje na otočení volantu. Je radost ho řídit. I základní Mini One umá poskytnout pocit z řízení, který není u aut do města úplně běžný. V tu chvíli vám ale dojde, že by to asi bylo lepší s výkonnějším motorem...

Brzdy

Mini brzdí velmi dobře, má citlivější brzdy, ale dobře dávkovatelné. Verze JCW je má podstatně ostřejší, zpočátku je potřeba si na něj trochu zvyknout.

Podvozek

Mini má velmi jistý podvozek. Bohužel je i u základní verze až příliš tvrdý, a to zbytečně. Mini One by mělo mít poddajnější podvozek. Takto nadskakuje na každé bouli a zapadne do každého výmolu, což mu řidič ještě jakžtakž odpustí, ale spolujezdec si stěžuje. Tuhost podvozku oceňuji u modelu John Cooper Works, kde je skutečně potřeba, ale s Mini One se předpokládá, že bude jezdit běžné trasy po městě, a proto je takto trvdé pérování trochu k vzteku.

 
 

Kompletní ceník, výbavy, technické údaje, další fotografie, barvy a možnost porovnání s konkurencí najdete zde.

blog comments powered by Disqus