Aktualizováno: 4.12.2015

Test modernizované Mazdy CX-5

  • Sexy faktor: 4
  • Rodinný faktor: 2
  • Byznys faktor: 3
  • Fun faktor: 2
  • Offroad faktor: 2
  • Ženský faktor: 4
 

 
Mazda CX-5 láká zájemce o středně velké vozy SUV zvládající kromě asfaltu lehčí terén. Na tom se nic nemění ani po modernizaci v roce 2015, která přišla po třech letech výroby modelu.

Největší zvláštností při porovnání s konkurenty je odmítání turba stejně jako snižování objemu u benzinových turbomotorů. Mazda u svých pohonných jednotek zastává místo stále ještě módního downsizingu takzvaný rightsizing. I s odlišnou strategií většina jejích motorů uchvacuje nízkou konzumací paliva.

Pracoviště řidiče díky své logice a přehlednosti nemá chybu. Mezi velká lákadla patří z mého pohledu i líbivý design a příznivý poměr ceny a výbavy.

Rezervy jsem objevil při měření podélné prostornosti mezi první a druhou řadou sedadel, lépe utlumený by mohl být zvuk testovaného nového benzinového motoru o objemu 2,5 l, který docela výrazně pronikal do kabiny stejně jako svist od zrcátek ve vyšších rychlostech.

O čem přemýšlet mají hlavně bohatší rodiny, ale i páry a jednotlivci, ženy i muži. Svou univerzálností může Mazda CX-5 oslovit široké spektrum uživatelů aut. Vyrábí se verze s pohonem přední nápravy i všech kol, k dispozici je manuální řazení i automat, vždy se šesti stupni. Mazda CX-5 sjíždí z pásů v Japonsku.

Test modernizované Mazdy CX-5 Test modernizované Mazdy CX-5 Modernizovanou verzi poznáte na první pohled podle výraznějšího mřížkovaného vstupu do chladiče místo dřívějších pláství. Mřížky se prosadily i u mlhovek. Nová jsou také litá kola. Vpravo vidíte verzi před modernizací, vlevo po ní. Fotky zvětšíte kliknutím na ně stejně jako všechny ostatní v testu.

Od třetí výbavy Attraction se o vnější osvětlení modernizované Mazdy CX-5 stará výhradně populární LED technologie, už od druhého stupně Challenge dostane zájemce nový multimediální systém Mazda Connect. Přibyly také nové asistenční systémy starající se o bezpečnost posádky i auta.

Test modernizované Mazdy CX-5 Docela výrazně se proti verzi před modernizací změnil středový sloupek. Nový je design automatické klimatizace i multimediálního systému Mazda Connect.

Pokud stojíte, dá se ovládat dotekově i přes rozhraní HMI, tedy jakýsi joystick s tlačítky okolo. Je to docela blbuvzdorné. Při jízdě máte s patláním po displeji utrum.

Test modernizované Mazdy CX-5 Všimněte si také tlačítka parkovací brzdy, které od roku 2015 nahradilo klasickou "ručku".

Z nových jízdních asistentů jsem nejvíce zkoušel systém udržování jízdního pruhu (před modernizací auto umělo pouze upozornit na jeho nechtěné přejetí).

Zpočátku jsem nadával na to, jak slabě pomocník dostupný od druhé nejvyšší výbavy Revolution volantem hýbe, ale pak jsem v palubním menu objevil, že mohu nastavit jeho citlivost a intenzitu varování před již zmíněným opuštěním pruhu bez blinkru.

Většinou jsem chválil i další novinku, adaptivní tempomat (standard nejvyšší verze Revolution Top). Ten na rozdíl od běžného tempomatu udržuje nejen řidičem stanovenou rychlost, ale i vzdálenost od nejbližšího vozu. A ta může být na rozdíl od konkurenčních aut i docela malá, takže se přede mě pořád někdo nesáčkoval. Spokojený jsem byl i s plynulostí brzdění, pokud jsem některé auto dojížděl. Naštvalo mě ale, že senzory reagovaly v prudší zatáčce i na vozidla v sousedním pruhu.

Faceliftovaná Mazda CX-5 má i některé další nové bezpečnostní systémy jako třeba sledování provozu za zádí při vyjíždění z parkovacího místa. Jejich fungování jsem popsal v recenzi modernizované Mazdy 6 Wagon.

Parametry pohonných jednotek se proti verzím před modernizací nezměnily a i nadále patří většina z nich mezi konkurenty k nejúspornějším. Základní benzinový dvoulitr ale také k nejméně živým.

Novinku pod kapotou představuje nejsilnější benzinové provedení 2.5 Skyactive-G. Objemnější čtyřválec (dosud měly benzinové motory CX-5 objem dva litry) se stal s maximálním výkonem 141 kW a zrychlením z místa na stovku za rovných osm vteřin nejdynamičtější verzí auta. Pojí se výhradně se šestistupňovým automatem, pohonem všech kol a novou nejvyšší výbavou Revolution Top. Mezi kompaktními SUV, kam ještě Mazdu CX-5 s přimhouřením oka řadíme, s benzinovým motorem jde o velmi svižné auto. Deklarovaná spotřeba 7,2 l naturalu na 100 km z něj přitom nedělá úplného žrouta.

Právě novou variantu jsem testoval a od prvních minut mne zaujalo hlasité vrčení motoru po studených startech. I po zahřátí má motor velmi zvláštní bzučivý a pronikavý zvuk.

Deklarované spotřeby jsme nedosáhli. I spořivý kolega Martin jezdil v průměru za 8,6 litru. Nejvíce auto žere v městském provozu při častém zastavování a rozjíždění.

Jízda ustálenou rychlostí 90 km/h přinesla až nečekaně příznivou spotřebu 5,7 l. Díky za to patří extrémně dlouhému šestému rychlostnímu stupni. Při devadesátce motor na šestku točí jen 1750 otáček, což je hodnota běžná spíše pro diesely, někdy i pro benzinové turbomotory, ale ještě jsem ji nezažil u motoru atmosférického. Nevýhodou je, že pokud si šestku zafixujete v manuálním režimu řazení, je auto v tomto režimu naprosto letargické. Jenže automat máme v autě hlavně proto, aby řadil automaticky, což dělá a při potřebě zrychlení podřazuje až na pět tisíc otáček, kdy je objemný motor velmi živý.

Ale zpátky k měření spotřeby. Na dálnici při 130 km/h se otáčky na šestku zvedly pouze na hodnotu 2500/min., ale spotřeba jde nahoru hodně výrazně. Zjistil jsem 9,3 l.

Test modernizované Mazdy CX-5 Fungování šestistupňového automatu, který má po modernizaci výrazně elegantnější kulisu než dříve, hodně ovlivňuje volba režimu jízdy. Ten sportovní (také novinka po faceliftu) se okažitě projeví častějším podřazováním, udržováním vyšších otáček a větší chutí do života, ale i vyšší konzumací paliva.

Řazení jednotlivých stupňů jsem vnímal jen tehdy, když jsem se na to opravdu soustředil. Potěšil mne bleskový odpich z místa po šlápnutí na plyn.

Devatenáctipalcová kola s pneumatikami rozměru 225/55 R19 (standard od výbavy Revolution) trochu zhorší parádní komfort verze se základními sedmnáctipalcovými pneumatikami, kterou jsem testoval před modernizací. I tak ale zůstává v porovnání s konkurenty minimálně průměrný.

Test modernizované Mazdy CX-5 Na druhou stranu mě u testovaného provedení s pohonem všech kol Mazda CX-5 nadchla na SUV až neskutečnou stabilitou a přilnavostí při rychlých průjezdech zatáčkami. Držel jsem krok i s vozy mnohem sportovnějších tvarů karoserie a na suchu mi při tom nemusel pomáhat stabilizační systém. 

Nastavení podvozku umožňuje nejen svižné jízdy po okreskách nebo na polních cestách, ale i po městě, kde zároveň posádka na nerovnostech netrpí při průjezdech propadlými kanály nebo přes zpomalovací prahy.

Podrobný test Mazdy CX-5 před modernizací včetně zkušeností s dalšími motorickými verzemi čtěte zde.

Mazda CX-5 - pohled ¾ zepředu dopravaMazda CX-5 - pohled bok dopravaMazda CX-5 - pohled záď čistáMazda CX-5 - pohled ¾ zezadu dolevaMazda CX-5 - pohled příď čistá

 

Řidičova zóna

Mazda CX-5 - pohled sedadla přední Mazda CX-5 - pohled sedadla zadní Mazda CX-5 - pohled kufr základní Mazda CX-5 - pohled kufr maximální

 
 

Kompletní ceník, výbavy, technické údaje, další fotografie, barvy a možnost porovnání s konkurencí najdete zde.

blog comments powered by Disqus