Aktualizováno: 3.11.2015

Test elektromobilu Kia Soul EV

  • Sexy faktor: 3
  • Rodinný faktor: 1
  • Byznys faktor: 1
  • Fun faktor: 1
  • Offroad faktor: 0
  • Ženský faktor: 3
 

 
Elektrická Kia Soul se na první pohled od té obyčejné na benzin nebo naftu moc neliší. A dramaticky se neodlišuje ani zaměřením. Je ale ještě více městská a méně rodinná. Umím si představit, že Kia Soul EV bude fungovat jako auto pro ženu v bohatší velkoměstské rodině.

Vůz na pomezí malých aut a nižší střední třídy se ve verzi EV mnohem méně tváří jako terénní auto a jde spíše o křížence hatchbacku a víceúčelového MPV. Vzhledem ke zmenšení objemu kufru o 73 l na 281 l kvůli uložení baterií jde spíše o ten hatchback.

Kia Soul EV se na první pohled přiblížila proti běžné verzi k zemi. Maska chladiče je zakrytovaná, protože elektromotor se vzduchem nechladí, za ní se ukrývá zástrčka.

Test elektromobilu Kia Soul EV Spousta řešení slouží k lepší aerodynamice, což se projevuje i na vzhledu standardně montovaných šestnáctipalcových litých kol s rozměrem pneumatik 205/60 R16.

Interiér vypadá výrazně luxusněji než u základních verzí obyčejného Soulu. Soul EV totiž nabízí pouze jednu a to velmi bohatou výbavu. Však ale také stojí tolik co dobře vybavený manažerský kombík.

Test elektromobilu Kia Soul EV Na rozdíl od běžného Soulu má verze EV měkčenou nejen vrchní část přístrojovky, ale prakticky všechny plasty. Kapličku ukrývající přístroje dokonce obaluje kůže.

Test elektromobilu Kia Soul EV Test elektromobilu Kia Soul EV Právě přístroji se Soul EV od svého sourozence na klasická paliva výrazně liší. Jsou totiž digitální, a tedy slepé, pokud nemáte nastartováno, zároveň je nenajdete v tubusech.

Samozřejmě se liší také informace, které na nich najdete. Rovněž Soul EV sice ukáže aktuální rychlost, ale také stav dobití baterie, úroveň ekologičnosti jízdy, to, zda elektřinu spotřebováváte, nebo rekuperací, tedy přeměnou z kinetické energie při brzdění, získáváte.

Test elektromobilu Kia Soul EV Středovému sloupku dominuje osmipalcový dotekový displej (standard, u obyčejného Soulu jen za příplatek). Líbila se mi grafika všech funkcí včetně mapových podkladů u navigace. 

Když klesne kapacita baterií, palubní systém na to včas upozorňuje a ve spolupráci s navigací hledá nejbližší dobíjecí stanici.

Člověk si na displeji může také nastavit dobu nabíjení, což se vyplatí těm, co mají levnější noční proud. Lze také předvolit, na jakou hodinu má být auto připravené odmrazené a vyhřáté, což se v chladných dnech hodilo stejně jako standardně vyhřívané sedačky nebo volant.

To jsou samozřejmě funkce, které spotřebovávají množství energie. Tu lze naopak šetřit tím, že pokud jedete v jednočlenném obsazení, nastavíte klimatizaci nebo vytápění tak, aby fungovala jen ve vašem okolí.

Zavazadlový prostor Soulu EV je o dvacet centimetrů mělčí než u běžné verze a méně objemný než u jiných aut s podobným tvarem a velikostí karoserie. Odpovídá spíše malým hatchbackům..

Test elektromobilu Kia Soul EV Některé věci ale můžete umístit pod podlahu.

Podle výrobce ujede Kia Soul EV až vynikajících 212 km na jedno nabití, což se ale ve studených dnech ukázalo jako naprosto nemožné. Když jsme topili, vyhřívali a užívali si zrychlení na prvních metrech, dostali jsme se přibližně na polovinu ujeté vzdálenosti.

Při ustálené rychlosti 90 km/h ukazoval palubní počítač spotřebu 17,5 kWh/100 km, na dálnici při 130 km/h dokonce 28 kWh. Kapacita baterií přitom činí 27 kWh a výrobce udává spotřebu 14,7 kWh na 100 km v kombinovaném režimu provozu.

Fascinovala mě neuvěřitelná tichost jízdy. Kromě neslyšného motoru je kabina parádně odhlučněná i od dalších zdrojů rámusu. Pouze na dálnici jsem trochu víc slyšel proudění vzduchu kolem karoserie.

Soul EV disponující maximálním výkonem 81 kW jsem rozjel poměrně rychle až na tachometrových 153 km/h (podle výrobce činí maximum 145 km/h), víc to ale nejede. Odpor vzduchu ale způsobuje takovou spotřebu, že byste podobným tempem ujeli 70 až 80 km.

Tak jako každý elektromobil má i Soul EV parádní odpich z místa a skvělé zrychlení na prvních desítkách metrů, kterému těžko konkurují auta na klasická paliva. Výrobce udává sprint z 0 na 100 km/h během 11,2 s, což není nijak vyčnívající hodnota.

Test elektromobilu Kia Soul EV Automatická převodovka je velmi lehká na ovládání. Má totiž jen dva stupně brzdění motorem a tím pádem i intenzity dobíjení. Standardní když pustíte plyn v poloze D, tedy při jízdě dopředu, a pak silný v poloze B.

Test elektromobilu Kia Soul EV Dobíjení z běžné sítě trvá 14 až 18 hodin, z dobíječky typu Mennekes 5 hodin a v rychlodobíjecí stanici 24 až 33 minut na osmdesát procent kapacity akumulátorů.

Podvozek Soulu EV mi připadal pohodlnější než u klasické verze a tedy velmi komfortní, což ale mohlo být dáno i rozdílem v obutí. Běžnou Kiu Soul jsem testoval na rozměru pneu 235/45 R18.

Kia Soul EV se také v zatáčkách více nakláněla, přesto její jízdní vlastnosti zůstaly docela přitažlivé, k čemuž přispívá i rozumné naladění stabilizačního systému zasahujícího jen občas a celkem nenápadně.

Podrobný test klasického vozu Kia Soul si můžete přečíst zde.

Kia Soul EV - pohled ¾ zepředu dopravaKia Soul EV - pohled bok dopravaKia Soul EV - pohled záď čistáKia Soul EV - pohled ¾ zezadu dolevaKia Soul EV - pohled příď čistá

 

Řidičova zóna

Kia Soul EV - pohled sedadla přední Kia Soul EV - pohled sedadla zadní Kia Soul EV - pohled kufr základní Kia Soul EV - pohled kufr maximální

 
 

Kompletní ceník, výbavy, technické údaje, další fotografie, barvy a možnost porovnání s konkurencí najdete zde.

blog comments powered by Disqus
  • Nissan Leaf