Aktualizováno: 14.1.2016

Test Ford Mondeo HEV

  • Sexy faktor: 2
  • Rodinný faktor: 2
  • Byznys faktor: 4
  • Fun faktor: 2
  • Offroad faktor: 0
  • Ženský faktor: 2
 

 
Ford Mondeo HEV  je v České republice průkopníkem ve třídě manažerských automobilů s hybridním pohonem. V době, kdy jsem vůz testoval, neměl vlastně mezi nabízenými novými vozy přímou konkurenci. O konkurentech se v té době vědělo (například Kia Optima), ale k mání zatím nebyli. Na trh se chystaly i další vozy, konkrétně třeba Volkswagen Passat, ty však budou mít v útrobách baterie s možností jejich externího dobíjení.

Je tak pravděpodobné, že zájem o tyto automobily, díky nimž je možno minimálně část trasy ujet v bezemisním režimu, se v příštích letech zvýší. V roce 2015 činil totiž celkový trh s novými hybridními vozy v ČR pouze tisícovku kusů.

Hybridní Mondeo se prodává výhradně s karosérií sedan. Tu je možno dále získat v případě luxusní verze Vignale, jinak je evropská vlajková loď značky s modrým oválem ve znaku s klasickými typy pohonu jen jako liftback nebo kombi.

Přitom vzhledově se sedan od liftbacku liší jen velmi málo.

Hlavní nevýhodou tohoto typu karosérie, je samozřejmě využitelnost zavazadlového prostoru.

Test Ford Mondeo HEV Je to zřejmé už na první pohled, neboť víko kufru je poměrně malé, stejně jako vstupní otvor.

Objem je pak na úrovni kompaktnich hatchbacků - 383 litrů. Je to o 142 litrů méně než byste mohli mít ve Fordu Mondeo sedan, pokud byste si ho koupili ve zmiňované verzi Vignale.

Jednotlivá zavazadla pak budete do kufru obtížně skládat. Baterie, které jsou v něm uložené, zde totiž vytvářejí jakýsi schod, navíc s nepravidelným okrajem. Opěradla zadních sedaček lze i tak sklopit v poměru 40:60, otvor do kabiny je ale nízký.

Exteriérový design nijak zásadně neprozrazuje, že jde o ekologickou verzi manažerského vozu.

Test Ford Mondeo HEV Jedinými znaky jsou označení na boku a samozřejmě na zádi vozu.

V interiéru také vše vypadá jako v klasické verzi Mondea.

Test Ford Mondeo HEV Výjimkou je ale přístrojový štít, na němž chybí otáčkoměr. Uprostřed je kruhový rychloměr, vlevo ukazatel toku energií a vpravo klasický palubní počítač.

Tuzemský Ford nabízí jediný stupeň výbavy - Titanium, což je vyšší ze dvou možností.

Test Ford Mondeo HEV Obsahuje například dvouzónovou klimatizaci, vyhřívané čelní sklo, sportovní sedačky s vyhříváním vpředu, mlhovky, startování tlačítkem, tempomat, systém pro čtení dopravních značek, či systém Sync s hlasovým ovládáním.

Tento výčet se nijak neliší od toho, který je k dispozici ve Fordu Mondeo 2,0 TDCi Powershift s turbodieselem naladěným na 132 kW. Ten jsme použili pro srovnání.

Testovaný hybridní exemplář měl navíc ještě několik paketů výbav, které auto doplnily například o parkovací kameru, světlomety z LED diod, bezklíčkový vstup do vozu (na všech dveřích).

Test Ford Mondeo HEV Také o nafukovací bezpečnostní pásy na obou krajních zadních sedadlech.

Podstatně se však liší výkonnostní parametry porovnávaných verzí.

Test Ford Mondeo HEV Výkon hybridního soustrojí je sice 140 kW, což je o 8 kW více než u porovnávaného turbodieselu, avšak maximální rychlost má podstatně vyšší auto s dieselovým agregátem. Činí 187 kilometrů v hodině (naftová verze 223 kilometrů v hodině).

Zrychlení z nuly na sto trvá hybridu 9,2 sekundy, 2.0 TDCi to zvládá za 8,6 sekundy.

Hmotnost obou verzí je přitom velmi podobná. Váha v případě hybridu ukáže 1504 kilogramů, dieselová verze je ještě o deset kilogramů těžší.

Jízdní vlastnosti hybridu mě příjemně překvapily. Interiér je skvěle odhlučněn. Pocitu ticha samozřejmě napomáhá i to, že poměrně velkou část zejména městských jízd lze absolvovat jen pomocí elektromotoru.

Ještě lepší je jízdní komfort.

Test Ford Mondeo HEV Ford svůj hybrid "obul" do pneumatik s průměrem šestnácti palců a rozměry 215/60, což sice po vzhledové stránce auto nepozvedává, nicméně vysoký profil pneumatik dále zvyšuje schopnosti podvozku při tlumení nerovností.

Test Ford Mondeo HEV Udávaná spotřeba je 4,2 litru, my jsme během testu dosáhli 5,5. To samozřejmě není vzhledem k velikosti auta špatný výsledek. Při čistě městských jízdách se lze celkem bez problému vejít i pod hranici pěti litrů.

Zarazila mě některá drobná omezení, s nimiž se majitel takového vozu musí smířit. Například couvá se pouze pomocí elektromotoru. Pokud by tedy bylo například nutno vycouvat ze slepé ulice a akumulátor nebyl dostatečně nabitý, mohlo by hrozit uvíznutí.

V Mondeu HEV chybí tlačítko čistě elektrického módu, které řada hybridů má. Řidič tak nemůže ovlivnit, kdy pojede na elektřinu.

Test Ford Mondeo HEV Silnějšího brzdění motorem se dosáhne po přepnutí voliče jízdních režimů do pology L. To za něho rozhoduje elektronika. Auto také nerekuperuje elektřinu při pouhém odstranění nohy z plynového pedálu, ale pouze při brzdění.

Tyto mínusy (společně s výše uvedeným zmenšeným kufrem) pak mohou řadu lidí, kteří by o tomto autě uvažovali odradit a přikloní se zpět k dieselové alternativně v pětidveřovém Mondeu, která v době tohoto testu byla jen o 42 000 dražší.

I tak si myslím, že jde o vhodnou alternativu zejména pro manažery, kteří převážnou část svých jízd uskutečňují po městě.

Ford Mondeo HEV - pohled ¾ zepředu dopravaFord Mondeo HEV - pohled bok dopravaFord Mondeo HEV - pohled záď čistáFord Mondeo HEV - pohled ¾ zezadu dolevaFord Mondeo HEV - pohled příď čistá

 

Řidičova zóna

Ford Mondeo HEV - pohled sedadla přední Ford Mondeo HEV - pohled sedadla zadní Ford Mondeo HEV - pohled kufr základní Ford Mondeo HEV - pohled kufr maximální

 
 

Kompletní ceník, výbavy, technické údaje, další fotografie, barvy a možnost porovnání s konkurencí najdete zde.

blog comments powered by Disqus